شخصیت ها و گروه ها

ریشه های عقب ماندگی تمدن اسلامی

آوای سنت: استاد دانشگاه و نویسنده افغان اهل سنت، عبور از مرزهای صنعت را بسته به اهمیت علم در حاکمیت و سیاست یک سرزمین دانست.

به گزارش آوای سنت، استاد حیدر حمید، طی سخنانی درباره دلایل عقب ماندگی های علمی و صنعتی در جهان اسلام نسبت به جوامع غربی، یکی از اساسی ترین محورهای دعوت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و انبیاء علیهم السلام را با استفاده از ابزار علم و دانش خواند و گفت: بنا به فرمایش آن حضرت، انسان صاحب علم، میراث انبیاء را حاصل کرده و هر کسی که به علم بیشتری دست پیدا کند، میراث بیشتری به دست می آورد تا به بهره بالاتری برسد.

متاسفانه یکی از مسائلی که در جوامع اسلامی مترود مانده است، موضوع علم و دانش می باشد. با توجه به کتاب آسمانی، دین الهی و آیین روشنی بخشی که داریم می بایست از بهترین های اهل علم و دانش در دنیا شناخته می شدیم. مسلمانان دوره خلافت اسلامی در پیشرفت های علمی و ساخت صنعت حرف اول را می زدند، اما در نسل های بعدی از علم قاصله گرفتند و امروز مجاهدت مسلمان بیش از آنکه براساس جهاد و بر مبنای تلاش و کوشش باشد، مبتنی بر تقلید می باشد!

حیدر حمید با انتقاد از عدم شناخت کافی نسل امروز از خدا، دین و پیامبر اظهار داشت: امروز متاسفانه فرزندان ما شرح دین و مقدسات اسلامی را از تعاریف دیگران می شناسند و خود اطلاعات کافی و درستی درباره آن ندارند.در چنین وضعیتی درباره علل پیدایش دین و ایمان دلیلی برای ارائه به پرسشگران نداریم و تنها چیزهایی را می دانیم که از زبان دیگران می شنویم، پس اگر در محفلی یک غیر مسلمان از ما بخواهد که درباره دین و نبی خود با او صحبت کنیم، چگونه خواهیم توانست به وی بفهمانیم که اسلام چیست و نبی مکرم کیست!!

در جوامعی که در آن اهل علم، اهل هنر، نویسندگان و هنرمندان دارای ارزش و جایگاه نباشند آن جامعه هیچگاه به پیشرفت نخواهد رسید. از این رو می بینیم که فرزند ما به علم اهمیت کافی نمی دهد.

این نویسنده و مدرس دانشگاه اهل سنت افغان، عبور از مرزهای صنعت را بسته به اهمیت علم در حاکمیت و سیاست یک سرزمین دانست و عنوان نمود: علم و دانش در اروپا در قیاس با جوامع اسلامی جایگاه بسیار مهمی را به خود اختصاص داده و آنها ارزش زیادی برای تحصیل و بالا بردن میزان آگاهی خود قائل می باشند.

در سرزمینی مانند افغانستان به اهل علم در جامعه جایگاه چندان مهمی داده نشده است، اگر در یک مجموعه مخاطب، شخصی از طبقه ثروتنمند باشد همه حاضرین از جای خود جابجا می شوند تا بهترین مکان به وی برسد. در عین حال اهل علم سال های عمر را صرف یاد گرفتن پشت سر می گذارند. یک معلم بهترین سال های جوانیش را برای تعلیم و تعلم صرف می کند، اما این دو وقتی در یک ترازو قرار می گیرند، سنگینی جایگاه شان به اندازه یک شخص ثروتمند نمی رسد، لذا تا مادامی که مانند غرب به علم و اهل علم اهمیت قائل نشویم به پیشرفت نخواهیم رسید.

حیدر حمید در این زمینه یادآور شد: ما کتاب خوانی را فراموش کرده ایم. وقتی دچار مشکل و گرفتاری می شویم آسان ترین پناهگاه را در مصرف مواد مخدر می دانیم. اما کتابخانه ها در جوامع صنعتی آکنده از جمعیت می باشند. جوانان بخش صنعتی آسیا تفریحی جز مطالعه ندارند و در ساعات مراجعه به خانه، در داخل اتوبوس یا قطار شهری کتاب می خوانند.

بهترین عبادت برای مسلمان فراگیری علم است. جوانان مسلمانی که در بلاد کفر تحصیل علم می کنند بوسیله ذکر از جاهلیت حاکم بر آن جوامع فاصله می گیرند تا که نجات پیدا کنند. آنها سپس به موطن شان باز می گردند تا مردم خود را با ترویج فرهنگ علم و دانش از گمراهی نجات دهند. امام احمد حنبل رضی الله به فرزندش می گوید، آرزو دارم در حالی دنیا را ترک کنم که مشغول یاد گرفتن نکاتی از علم باشم. بزرگترین دانشمندان اسلامی ما حتی در لحظه موت نیز دغدغه علم داشتند و دائما یاد می گرفتند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن