شخصیت ها و گروه ها

ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه افغانستان

آوای سنت: اندیشمند اهل سنت افغان، ضرورت استفاده از دانش نیروهای مستعد و ارتباط با فرامرزها برای ایجاد توسعه و آبادانی اقتصادی در افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید منیر منور، پیشرفت از دیدگاه اسلام را تنها منحصر در مسائل مادی و اخروی ندانست و گفت: قرآن کریم خوشبختی را در آبادانی دنیا و آخرت تعریف کرده است، اما غربی ها پیشرفت را در رفاه دنیوی دیده و کفه سنگین ترازوی مادیات را ملاک موفقیت خود قرار می دهند. اسلام در معنا به عنوان دین انسانیت، خوبی ها، عبادت و بندگی تعریف شد با صبر و حوصله ه است. این دینی است که انبیا را برای مخاطبانش می شناساند و زندگی پس از مرگ را به صورت دقیق شرح می دهد. اسلام برای خوشبختی انسان در دنیا برنامه هایی را تبیین کرده و اینگونه نیست که همه چیز را معطوف به خواندن نماز و سایر عبادات بداند. در حقیقت بشر تنها برای عبادت کردن خلق نشده است.

مولانا منور با رد این مطلب که تکنولوژی غربی آمده است تا در خدمت امت مسلمان قرار گیرد، اظهار داشت: عده ای خیال می کنند پیشرفت های غربی برای این است که مسلمانان با استفاده از آنها به رفاه برسند. این قبیل پنداری ها در ترازوی قرآن و سنت وزن و ارزشی ندارند و ما باید بدانیم که خدای متعال، کفار را برای نوکری سایر امت اسلام خلق نکرده است. قرآن کریم پیشرفت را گام برداشتن در مسیر دو بال دنیوی و اخروی ذکر می کند. به عنوان مثال حکومت های اسلامی باید در ابعاد سیاسی و فرهنگی عملکرد مثبتی داشته و دین را به سایر دنیا بشناساند.

خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات، توسعه سیاسی و ارتباط با سایر کشورها را لازمه ایجاد پیشرفت پایدار در افغانستان امروزی خواند و افزود: افغانستان نباید در انزوا باقی مانده و مانند قریه ای دور افتاده به نظر برسد. جوانان افغان نیز مانند همنوعان خود در سایر سرزمین ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان خواهان رشد و پیشرفت هستند. پس با بستن درهای ارتباط نمی توان حکوت داری اسلامی به معنای واقعی را به اجرا گذاشت. ملت افغانستان در طول تاریخ آسیبی به دیگران نرسانیده و برپایه احکام الهی زندگی کرده اند.

مولانا منور یادآور شد: رویه سیاست عادلانه طبق فرمایش قرآن کریم و ایجاد ارتباط مستحکم با دول اسلامی و غیر اسلامی نشان دهنده وجود اقتدار در یک نظام یک حکومت است. اسلام سفارش به فروتنی کرده و هیچ کس را برتر از دیگری نمی داند. حکومت کنونی در افغانستان باید رویه خدمت به ملت را پیشه کرده و نیروهای جوان بر اساس تخصصی که دارند به کار بگیرد.

سابقا آمریکا به بهانه خدمت سرزمین متعلق به مردم افغان را بمدت بیست سال تحت اشغال خود در آورد و به غارت معادن مشغول بود. آنها از یک طرف خود را بنیان گذار قواعد بین المللی خوانده و از طرف دیگر آن را نقض می کنند.

این عالم اهل سنت، افغانستان را یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان از نگاه اندیشمندان اقتصادی معرفی کرد و یادآور شد: این سرزمین انباشته از منابع سرشار زیر زمینی است، اما نام اقغانستان در راس کشورهای مظلوم دیده می شود. نباید کاری کنیم که جوانان افغان در سایر کشورها حقارت تجربه کنند. پهنه اجتماعی افغان ها با سرگرم شدن در بازی های سرگرم کننده و استعمال مواد مخدر هرگز به رشد نخواهد رسید. بنابراین امروز ضرورت شکوفایی تحصیلی و رسیدگی به امور مدارس به شدت قابل احساس می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن