شخصیت ها و گروه ها

ضرورت شناخت ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اکرم

آوای سنت: رئیس مرکز مطالعات اندیشه و دعوت اسلامی افغانستان ضمن تاکید بر بازخوانی سیره نبوی، شناخت دقیق گفتار و سیرت رسول گرامی اسلام را برای همگان امری واجب توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت عبدالناصر امینی ضرورت شناخت دقیق ابعاد مختلف اندیشه, گفتار و سیرت عملی پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم را به‌ عنوان کامل ترین مربی انسان ‌ساز, صاحب اخلاق نمونه و به تعبیر قرآن کریم اسوه حسنه الگو و سرمشق کامل برای مسلمانان عصر حاضر و به ‌ویژه نسل جوان اجتناب‌ ناپذیر دانست و گفت: رسول‌ گرامی اسلام بهترین معلم برای بشریت است که برای زندگی مادی و نیازهای معنوی انسان برنامه ای جامع و همه جانبه به ارمغان آورد. اندیشه و سیرت آن حضرت شامل تمام امورات زندگی اجتماعی, سیاسی, اخلاقی و عبادی بوده و از هیچ قسمت ولو به ظاهر کم ارزش نیز فروگذار نکرده است. از این رو در اسلام سوالی وجود ندارد که بی پاسخ مانده باشد.

وی بازخوانی و ترویج سیره نبوی توسط اندیشمندان, فرهیختگان و اهل دانش را امری واجب خواند و افزود: امت اسلامی باید مسیر زندگی خویش را بر منهج تعالیم معلم اول اسلام عیار نمایند. امروزه همه انسان‌ها از اهریمن و هیولای جنگ و کشتار گریزان بوده و چشم انتظار فرشته صلح و سازش‌ هستند. خاطرات بسیار تلخ جنگ‌های گذشته و تصاویر وحشت برانگیز کشتار و ویرانگری ‌های کنونی، آرام و قرار را از بشریت گرفته است. در دنیای امروز بیش از هر وقت دیگری لزوم صلح و هم پذیری احساس می‌شود و خصوصا جهان اسلام که به میدان آزمایش سلاح‌ های ویرانگر تبدیل‌شده، نفس تازه ای می خواهد تا به کالبد شکافته شده‌اش دمیده شود.

امینی عنوان نمود: یقینا دستیابی به صلح جز به تأسی از تعالیم نبوی ممکن نخواهد بود, زیرا ایشان بود که به دنیای تاریک و نزاع‌ های طولانی ‌مدت قبل از بعثت خاتمه داده و دنیا را با مشعل‌های صلح, صمیمت, برابری و برادری نورباران کرد. دنیای قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم یعنی قرن ششم و هفتم میلادی، بدترین دوران تاریخ می باشد که بر بشر آن زمان گذشته است, به تعبیر امام سید ابوالحسن ندوی انسانیت رو به سقوط و تنزل نهاده بود و در روی زمین هیچ نیرویی وجود نداشت که دست بشر را گرفته و از فروافتادنش جلوگیری کند. در آن برهه انسان خالقش را فراموش نموده و از سرنوشتش غافل شده بود و لذا قدرت تشخیص خیر و شر و خوب و بد از یکدیگر را نداشت.

رئیس مرکز مطالعات اندیشه و دعوت اسلامی افغانستان، روزگار اروپا طی پنج قرن متوالی را همچون شبی تاریک توصیف کرد و یادآور شد: بربریت و وحشی‌گری آن دوران به‌ مراتب شدیدتر و خطرناک‌تر از هر وقتی بود و اروپا متعفن شده رو به‌ زوال می رفت. جزیره‌العرب نیز در آن روزگار به رزم گاه تعصبات خونین قبیله‌ای بدل ‌شده و در سوی دیگر جنگ و درگیری از خصوصیات طبیعت عرب به شمار می‌رفت، اما خداوند متعال مردی از تبار قدسیان را برگزید تا به انتحار تدریجی انسانیت پایان داده و پایه‌های صلح و همزیستی را بر مبنای محبت، کرامت, بردباری و تحکیم برابری و برادری بنیان‌گذاری کند. آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم هر نوع فتنه ‌انگیزی‌ های فرقه‌ای, نژادی, لسانی و منطقه‌ای را مردود شمرده و بیرق ائتلاف, اتحاد, اخوت و برادری را بر سراسر گیتی به اهتزاز درآورد. قانون جاودان اسلام می گوید مومنان با یکدیگر برابر هستند، پس میان برادران خود صلح قرار داده و آن را نصب العین انسانیت بدانید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن