اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

ضرورت رسیدگی دولتمردان به مشکلات سیستان و بلوچستان

انتظارات یک فعال بلوچ از دولت سیزدهم

آوای سنت: یک فعال مدنی اهل سنت بلوچ ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولتمردان گذشته، استفاده از نخبگان منطقه بلوچستان در دولت جدید را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، شه بخش گرگیج در ارزیابی هشت سال عملکرد دولت روحانی و تأثیرات آن بر بلوچستان به خبرنگار ما گفت: آن انتظارات معقول در ابعاد مشخص که مردم از دولت روحانی داشتند، محقق نشدند. راه های ارتباطی من جمله اینترنت و مخابرات و انواع معضلات حتی به حداقل ها هم نرسیدند و توقع مردم بیش از آنچه است که تاکنون شاهد بودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: البته در حوزه مدیران میانی توجهات مقداری بهتر بود، اما انتظارات مردم تنها در حد مدیران میانی نبود و اتفاق خاصی در سطح مدیران ملی که می توانست در بحث توسعه منابع انسانی در حوزه ملی استفاده شود، صورت نگرفت.

گرگیج درباره انتظارات بلوچستان از رئیسی نیز توضیح داد: مردم بلوچستان بعضی چیزها را با چیزهای دیگر معاوضه نمی کنند. علی الخصوص مباحث ملی و میهنی را با هیچ چیزی معاوضه نخواهند کرد.

دلیلی وجود ندارد که مشارکت حداکثری در انتخابات را مدیون کسی بدانیم، زیرا ما مردم بلوچستان مشارکت حداکثری در انتخابات به جهت تعیین سرنوشت را وظیفه خود می دانیم. لذا با توجه به شرایط جدید پیش آمده می‌توان به جرأت گفت که بلوچستان یک گفتمان جدید را ایجاد کرده است. آنها این بار به اصلاحات پشت کرده و برای اولین بار به گفتمان اصلاحات نه گفتند و به طرف آقای رئیسی رجوع کردند.

این فعال سیاسی و مدنی بلوچ با بیان این مطلب که دولت رئیسی باید در بحث گردش نخبگان عملکرد متفاوتی داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، نه تنها در بلوچستان بلکه در همه جای کشور می بایست جوانان و نخبگان برای مدیریت های کلان در حوزه های  مختلف مد نظر قرار بگیرند.

از سوی دیگر بلوچستان دارای بیشترین جوان است و جوان ترین منطقه در ایران به حساب می  آید. طبیعتا انتظار ما از دولت آقای رئیسی این است که از نخبگان جوان و شایسته بلوچ در مدیریت های کلان استفاده بعمل آید. ظرفیت های بالقوه ای در بلوچستان من جمله منطقه اقتصادی چابهار و همچنین در مرکز، شرق و شمال استان وجود دارد که می توان از ظرفیت های آنها برای خودکفایی کشور بهره برد.

گرگیج تاکید کرد: تنها لازم است زیرساخت های لازم اقتصادی برای بلوچستان فراهم باشد، تا این ظرفیت ها به بالفعل تبدیل شوند. ما مردمی داریم که هشتاد درصدشان جزو دو دهک آخر جامعه هستند. مردم بلوچستان در بسیاری از روستاهای جنوبی آب پایداری برای نوشیدن ندارند و در منطقه دشتیاری، زرآباد، کنارک و چابهار هنوز از آب هوتک استفاده می شود و این مسئله در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نمی باشد.

وی با استناد به بیانات رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران به عنوان یک گنج پنهان که باید در آن کشف و استخراج صورت گیرد، عنوان نمود:بلوچستان می خواهد خوب دیده شود و دلیل آن هم کاملاً مشخص است. این استان در  دولت های گذشته اصلاً دیده نشده و دولتمردان پیشین نتوانستند انتظارات را برآورده سازند‌.

در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری خردادماه بیشترین تأکید بر استان ما بود و همه از عمق فاجعه در بلوچستان و عدم بکارگیری از ظرفیت‌ها سخن گفتند.

این نظریه پرداز اهل سنت خاطر نشان ساخت: مردم ما شرکت در انتخابات را وظیفه دینی، مذهبی و ملی خود می دانند و فارغ از این مباحث اگر بفهمند که در انتخابات فقط برای رأی گرفتن از آنها  استفاده شده است، مطمئن باشید به هر گفتمانی از اصول گرایی گرفته تا اصلاح طلبی پشت خواهند کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن