مذاهب و خطبه ها

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس :حفظ هویت دینی و قومی وظیفه یکایک متمدنین است.

آوای سنت :  امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس روز جمعه در سخنان پیش از نماز عبادی جمعه با اشاره به افزایش برخی ناهنجاری های اجتماعی در جامعه اظهار داشت: امروزه بروز رفتارهای هنجارشکنانه و ناشایست در برخی اماکن، تالارها و کافه رستوران ها به نحو محسوسی افزایش یافته و چنانچه جدی گرفته نشوند هویت دینی، ملی و قومی ما را به خطر خواهند انداخت.

 آخوند عبدالباسط نوری زاد تصریح کرد: در مجالس برخی از این اماکن علاوه بر اسراف و حیف و میل میلیون ها تومان، برای جوانان و متاسفانه خواهران ما مشروبات الکلی سرو شده و اعمال خلاف شرع و عرف انجام می گیرد. بی شک اینگونه اعمال باورهای دینی و ملی ما را هدف قرار داده و موجب تضعیف بنیان خانواده و انحرافات اجتماعی درآینده خواهند شد.

وی با بیان اینکه؛ ترکمن ها از اصالت و فرهنگ بسیار غنی برخوردارند اظهار داشت فرهنگ ترکمن به گونه ای با دین و شعائر اسلامی عجین شده که در همه اشعار، آیین ها و مراسمات، پوشش لباس، هنرهای دستی و غیره نشانه های اسلامی و اصالت قومی درآن پیوند خورده است. حالا حفظ این فرهنگ ریشه دار و اصیل به عهده یکایک ما است و باید در حراست از این هویت همت کنیم.

خطیب جمعه اهل سنت گنبدکاووس با انتقاد شدید از نظارت ضعیف مسئولان بر اینگونه مراکز هنجارشکن اظهار داشت: ابزارهای دشمنان در تهاجم دینی تنها ماهواره یا فضای مجازی نیست. آنها در شهر ها و در برابر چشمان مان جوانان ما را در برخی از این اماکن فساد از راه به در می کنند و آسیب می رسانند.

آخوند عبدالباسط نوری زاد تصریح کرد: چرا دادستانی، اداره اطلاعات و امنیت و مسئولان اماکن شهرستان نظارت جدی و اشراف لازم و کافی به اینگونه اماکن ندارند. بسیاری از خانواده های آسیب دیده و متدین به شدت از رفتارهایی که در برخی از این کافه ها و فست فوت ها رخ می دهد شاکی بودند و خواهان نظارت جدی براین اماکن می باشند.

وی با اشاره به اینکه روحانیون در واکنش به اینگونه انحرافات تنها می توانند تذکر بدهند و ابزاری برای برخورد ندارند اظهار داشت: ما بسیار نگران گسترش روز افزون فساد و ناهنجاری درجامعه هستیم و چنانچه با کانون های فساد برخورد جدی نشود آینده این جامعه ما تاریک خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس در بخش دیگر سخنان خود با تسلیت ایام غمبار ماه محرم الحرام به مسلمین جهان اظهار داشت: در واقعه کربلا ” تاسوعا و عاشورا “ی حسینی نسبت به امام حسین و اهل بیت و یاران ایشان اجحاف و ظلم به ناحقی صورت گرفت و به دست نا اهلان به طرز فجیعی به شهادت رسیدند.

آخوند عبدالباسط نوری زاد تصریح کرد: محبت اهل سنت و جماعت نسبت به اهل بیت رسول الله (ص) علی الخصوص دخت گرامی ایشان حضرت فاطمه (س) امام حسن و امام حسین محبتی قلبی و ایمانی است و احترام خاصی نیز برای یکایک آنان قائلیم.

وی همچنین گفت: دیدگاه مذاهب چهار گانه اهل سنت در خصوص اهل بیت رسول الله (ص) بسیار روشن است و بر این باوریم که محبت نسبت به اهل بیت ایشان جزء لاینفک ایمان اهل سنت است. ما هم در این ایام و در شهادت حضرت امام حسین (ع) عزادار هستیم و به شیوه خودمان با روزه گرفتن، اطعام و نذری دادن به سوگ دردانه رسول الله (ص ) می نشینیم.

وی اظهار داشت: ترکمن صحرا و گنبدکاووس کانون وحدت اهل تشیع و تسنن در ایران اسلامی است. درست است که در این ایام ما مثل برادران اهل تشیع مراسمات دسته روی، سینه زنی یا زنجیر زنی نداریم اما همیشه نسبت به برگزاری این آیین ها و مراسمات به دید احترام می نگریم و همراه می شویم تا این وحدت و یکدلی مستحکمتر گردد.

نوری زاده تصریح کرد: خصوصیات امام حسین (ع) بسیار به پیامبر (ص) نزدیک بود و ناراحتی و رنج ایشان دل پیامبر را به درد می آورد. پیامبر (ص) در حدیثی فرموده اند: هر کس امام حسن (ع)و امام حسین(ع) را دوست داشته باشد، دوست من و اگر محبتی کنند به من محبت کرده است. و درحدیثی دیگر فرموده اند: اهل بیت من مثال کشتی نوح پیامبر است هر کس در این کشتی نباشد از اهل من نخواهد بود.

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس در بخش دیگر سخنان خود به همایش و دیدار اخیر ائمه جمعه سراسر کشور با مقام معظم رهبری اشاره کرده و ضمن تقدیر و تشکر از لطفیان دبیر شورای برنامه ریزی این همایش اظهار داشتند: در این همایش که به صورت محدود بود سه تن از علمای اهل سنت و بنده از استان گلستان حضور داشتیم و رهبر معظم انقلاب سخنان مبسوط و ارزنده ایراد نمودند و همه ائمه جمعه را بر حفظ جایگاه و شان علمایی نصیحت و توصیه نمودند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن