مقالات و یادداشت ها

تهاجم به غزه و انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی

آوای سنت : تحلیلگران سیاسی و نظامی و متخصصان امور اسرائیل در این زمینه اتفاق نظر  دارند که عملیات نظامی در غزه که نظامیان اسرائیل آن را فجر صادق نامیده اند، در چارچوب رقابت برای انتخابات پارلمانی و به سبب بحران حاکمیت در اسرائیل انجام می شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، آنها معتقدند که این اقدام،تلاشی است از سوی یایر لاپید، نخست وزیر موقت و بنی گانتز، وزیر جنگ این رژیم ،تا قبل از صندوق های رای گیری،برای خود یک پیروزی خلق کنند.

مانند تصویر پیروزی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل در عملیات نظامی دیوار حافظ امینت در می ۲۰۲۱ جستجو کرد.

تحلیلگران و محققان در امور اسرائیل می گویند که سرنوشت عملیات امروز تیره و تار است و همچنان اینگونه باقی خواهد ماند. چرا که نمی توان عواقب ترور تیسیر الجعبری یکی از فرماندهان گردان های قدس، را پیش بینی کرد.

تحلیلگران تخمین می زنند که تشدید و تبادل حملات بین جناح های مقاومت و ارتش اشغالگر اسرائیل ممکن است چند روز طول بکشد. آنها حدس زدند که تحولات و نتایج عملیات نظامی در نوار غزه با هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی و گردان های قدس، بازتاب هایی در صحنه سیاسی و نتایج انتخابات خواهد داشت و ویژگی های دولت بعدی اسرائیل را مشخص خواهد کرد.

جدای از تحولات سیاسی اسرائیل و انجام پنجمین انتخابات در کمتر از ۴ سال،ایال علیمه، تحلیلگر امور نظامی و امنیتی در تلویزیون اسرائیل (کان) معتقد است که سرویس های امنیتی از قبل برای چنین عملیاتی برنامه ریزی کرده اند.

علیمه در گفتگو با الجزیره تخمین زد که عملیات نظامی که ادامه عواقب نبرد دیوار حافظ امینت است، ممکن است چند روز طول بکشد و ممکن است با ورود حماس به این عملیات،دامنه عملیات گسترش یابد و این در صورتی است که تعداد زیادی کشته های اسرائیلی و فلسطینی بیشتر شود وگروه ها متحمل خسارات سنگین شوند.

باید بدانیم که مقاومت دارای زرادخانه موشک های دوربرد و سلاح های خاصی است که عمق اسرائیل را تهدید می کند.

این تحلیلگر مسائل نظامی توضیح می دهد که دستگاه امنیتی اسرائیل که چند روزی در وضعیت اضطراری دروغین بود برای همه سناریوها آماده شد. تل آویو همچنین سناریوی شلیک راکت گروه های فلسطینی از جنوب لبنان به الجلیل را رد نمی کند.

علیمه با توجه به تحریک اسرائیل علیه جنبش جهاد اسلامی با این ادعا که این جنبش بازوی ایران در غزه و کرانه باختری است،احتمال پیوستن حزب الله به جنگ و شعله ور شدن جبهه شمالی با لبنان را بسیار اندک می داند، با این حال، او بعید نمی‌داند که در صورت گسترش رویدادها، حزب‌الله عملیات تحریک‌آمیز خاصی را در جبهه شمالی انجام دهد یا سکوهای گازی کاریش را هدف قرار دهد.

آنتوان شلحت، پژوهشگر امور اسرائیل، تاکید می کند که انگیزه اصلی حملات نظامی علیه غزه، انتخابات پارلمانی و بن بست حکومت در اسرائیل است.لاپید،که از یک پیشینه امنیتی نیامده است، قصد دارد به عنوان یک رهبر سیاسی و امنیتی در کنار گانتز ظاهر شود تا جامعه اسرائیل بپذیردکه آنها رهبران امنیتی موفقی هستند.

این محقق در امور اسرائیل توضیح می‌دهد که مشکل این گونه عملیات‌های نظامی این است که اسرائیل می‌داند چگونه آن را شروع کند اما نمی‌داند چگونه آنرا پایان دهد.در نتیجه، عملیات نظامی و پیامدهای آن در عرصه حزبی، سیاسی، انتخاباتی و حتی امنیتی همچنان یک معضل برای اسرائیل باقی می ماند.

شلحت خاطرنشان کرد که اسرائیل از گسترش عملیات نظامی یا پرتاب موشک های دوربرد توسط گروه های مقاومت فلسطینی که تل آویو و تجمعات بزرگ در عمق اسرائیل را هدف قرار دهد، بیمناک است. بنابراین اگر پاسخ مقاومت برای اسرائیل دردناک باشد، هزینه های سنگینی برای لاپید و گانتز در انتخابات آتی به همراه خواهد داشت.

محمد مجادله، تحلیلگر سیاسی و متخصص در امور اسرائیل، معتقد است:مهمترین چیز این است که این روند توسط لاپید و گانتز با هدف بسیج عرصه سیاسی اسرائیل و تلاش برای جلب نظر رأی دهندگان اسرائیلی در حال انجام است.

بر این اساس و در شرایط رقابت انتخاباتی پر شور، مجادله به الجزیره می گوید که احزاب راست، اپوزیسیون و نتانیاهو برای حمایت از عملیات نظامی شتافتند.

علیرغم رقابت سیاسی بین احزاب یهودی و صهیونیستی که در چارچوب انتخابات پارلمان اسرائیل رخ می دهد، کارشناس مسائل اسرائیل می گوید: معلوم شد که سران نظامی،سرویس های اطلاعاتی و نهادهای امنیتی از قبل برای انجام چنین عملیاتی به منظور ترور یکی از رهبران گردان های قدس آماده بودند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن