مذاهب و خطبه ها

انجام سلیقه ای احکام الهی مصیبت بار است

آوای سنت: معاون مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس رفتار گزینشی با احکام الهی را مایه ذلت و بدبختی بنی اسرائیل عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالرحیم مهجور در گفتاری اصول حقیقت را درسی از میان آیات قرآن کریم خواند و گفت: در بررسی سوره های قرآنی متوجه این مطلب بسیار مهم می شویم که سعادت دنیا و آخرت به رعایت اصول آن وابسته است. هر فردی که به اصول پایبند و معتقد باشد قطعا در دنیا و آخرت جزو گروه سعادتمندان خواهد بود، اما کسی که رفتارش را موافق با امیال نفسانی اش پیش ببرد روی خوش سعادت را نخواهد دید.

شیخ مهجور دو اصل اساسی و مهم اصول سعادت را در انجام تمامی احکام الهی و همچنین باور و یقین کامل به اعمال قرآنی دانست و افزود: آیات فراوانی چه به صورت صریح و غیر صریح دلالت بر این دو اصل اساسی دارند. باریتعالی احکامی را برای کامیابی انسان صادر و توصیه به عمل می کند تا به سعادت ابدی برسیم. البته بشرط آنکه دستورات را گزینشی نکرده و بخشی را به اغراض مختلف حذف نکنیم که اگر چنین کنیم اصل سعادت را از دست خواهیم داد.

این اصل در مثال های متعددی از سوره بقره برای ما تبیین شده که به عنوان مثال نافرمانی بنی اسرائیل در داستان حضرت موسی علیه السلام از آن جمله است. ویژگی قوم بنی اسرائیل عدم پایبندی به احکام الهی بود. آنها بنا به میل و مصلحت خود و با بهانه های واهی فرامین الله را تغییر می دادند. احکام تورات را تفسیر وارونه و یا آنها را تعویل می کردند. هر بیان خدایی که برای شان صرف نداشت را نادیده گرفته و یا مطابق با خواسته های شان در می آوردند.

معاون مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس یاد آور شد: بنی اسرائیل برخی دیگر از احکام را محدودیت فرض کرده و متونی را به لحن دلخواه خود می نوشتند. مفسرین شان ضمن برداشت های عجیب و غریب، مفهومی را ارائه می دادند که هیچ نسبتی با اصل بیانات تورات نداشتند و نفس کلام تعطیل می شد.

در قرآن ساکنان بنی اسرائیل جزو انسان های متمرد شناخته می شوند. قومی که در عدم پایبندی به احکام الهی شهره بودند. مردمی که به بخشی از تورات ایمان آورده و قسمتی دیگر را رد و نسبت به احکام کفر می ورزیدند. لذا کیفر کسانی که با احکام الهی رفتاری مشابه داشته باشند جز بدبختی و بیچارگی نخواهد بود. برخورد گزینشی با احکام برای این قبیل اشخاص ذلتی است که بنی اسرائیل با خواری تجربه کردند. تجربه ای که تنها به دنیا خلاصه نمی شود. آنها در روز آخرت نیز به دلیل تمسخر کلام حق، شدیدترین عذاب ها را حتی بیش بارتر از گروهی که اعتقاد به خدا ندارند، متحمل خواهند شد.

شیخ مهجور تاکید ورزید: امروز ما به عنوان مسلمان باید فکر کنیم که تا چه اندازه به احکام تابع هستیم. پروردگار متعال گفتار و سخن مومنین را مطابق با کلام خود و رسول بر حق می داند. دیندارانی که می شنوند و اطاعت می کنند. دیندار حقیقی بر خود شایسته نمی داند که فرامین را بر حسب منافعش بسنجد. شخص مفلح خشیت الله را در دل پرورش داده و تلاش می کند تا به نتیجه مطلوب دست یابد. مومن راستین بذر تقوای الله و محبت رسول را کاشته و در اعمالش اعتماد بنفس و به هدف مقدس یقین کامل دارد.

لذا مطابق با باور درونش به پاداش می رسد که ما به چنین باوری، ایمان می گوییم. ایمان خالص ایمانی است که شخص در مورد آن کوچکترین تردید به دل راه ندهد. تمام وجودش را در خدمت خالق و قرآن بکار بسته و ماموریتش را با انگیزه و شوق به سرانجام نیک ختم گرداند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن