مذاهب و خطبه ها

بزرگداشت مناسبت های غیر شرعی به منزله تایید عقیده کفار است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه برگزاری جشن و سرور در مناسبت های غیر شرعی را تاییدی بر اعتقادات پیروان ادیان کفر خواند.

مولانا عبدالکریم علی‌بائی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه با اشاره ترویج جشن‌ها و امور مستحدثه و جدیدی که در جوامع اسلامی گفت: جشن ها و دورهم نشینی های امروزی بعضا مخالف با شریعت اسلام و موافق با اعیاد زرتشت، بودا، یهود یا مسیحیان است.

یک مسلمان باید به طور کامل در دین داخل شود و به همه مسایل شرعی به طور کامل عمل کند. پرهیز و اجتناب از جشن هایی مثل یلدا، کریسمس و … که ریشه در اعیاد کفار دارند برای مسلمان لازم و ضروری است. مبادا که مصداق حدیث نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم واقع شود که می فرماید، هر شخصی که خود را شبیه به قومی در آورد مانند یکی از آنها خواهد بود.

وی در این باره افزود: جشن گرفتن، شادی و سرور، کادو بردن در چنین ایام خاص که روزها یا شب های عید و جشن برای کفار است، تاییدی بر رفتار آنها است. نباید بگذاریم اعمال خلاف شرع همچون کارهای حسنه جلوه کنند. توجه داشتن و معتقد بودن به خدای نور و تاریکی و عقاید مشابه با اعتقادات دینی ما همخوانی ندارد. اسلام اعیاد ادیان سایر را نمی پذیرد. لذا پرهیز کردن از گرامیداشت شبی که ارتباطی با دین ما ندارد برای مسلمان ضروری می باشد.

صله رحم و دید و بازدید در طول همه فصول سال میسر بوده و قرآن کریم نیز بر آن تاکید فراوان می کند. به صلحه رحم را در همه اوقات و هیچ مناسبت غیر دینی برپا داریم، اما وقتی آن را برای شبی خاص برنامه ریزی می کنیم به مثابه تاییدی بر یک رسم و رسوم غیر اسلامی به حساب می آید.

مولانا علی‌بائی همچنین ضمن تاکید بر بهره مندی از مکاتب و حوزه ‌های علمیه خواهران عنوان کرد: حوزه‌ها و مکاتب فرصتی بی نظیر و مناسب حهت یادگیری مسائل و احکام برای بانوان است و باید از آن در جهت اصلاح نفس و خانواده استفاده شود. کسانی که در این مکاتب یا حوزه‌ها فعالیت دارند نباید در بیان مسایل تندروی بخرج داده و بحث فتوا و نظر دادن را اصل و مبنا قرار دهند.

امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه یادآور شد: فتوا در مورد مسائل شرعی از حد و توان بانوان خارج است و آنها تنها باید به بحث تعلیم و تعلم و یادگیری مسائل بپردازند. سخنان اخلاقی و فضایل را در جلسات خود مطرح کرده و کار فتوا را به علمای شاخص و اهل فن بسپارند.

مولانا علی بائی در انتقادی عنوان نمود: بعضی افراد عالم نما در لباس مبلغ مذهبی با ورود به مسائل شرعی تبلیغ بد می‌کنند. باید در این زمینه ها مراقبت بعمل آورد. در تبلیغ دین که یک امر مهم و حیاتی برای جامعه است باید به امر به معروف و نهی از منکر اکتفا شده و از نظر دادن در مورد مسائل شرعی خودداری گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن