مذاهب و خطبه ها

حکم شرعی ازبین بردن جنین

آوای سنت : آیا از بین بردن جنین شرعاً درست است؟ و اگر درست باشد برای همه و در هر صورت درست است یا فقط برای ضرورت؟لطفاً حکم قبل از چهار ماه و بعد از چهار ماه را بیان فرمائید؟

اسقاط جنین بعد از نفخ روح به اتفاق تمام علما حرام است و سقط جنین بدون دلیل جایز نیست و اگر کسی آن را انجام دهد دیه جنین { غره } بر او واجب است .

اما قبل از نفخ روح میان علما اختلاف نظر است :

الف امام غزالی ( رض ) : اجهاض سقط جنین در تمام زمان از نطفه تا آخر حرام است زیرا بر موجود حاصل جنایت و دارای مراتبی است اولین مرتبه اینکه نطفه در رحم قرار گرفته و با نطفه زن آمیخته شده و برای قبول حیات مستعد می شود و افساد آن جنایت است . اگر به مراتب بالاتر برود جنایت فاحشتر شده و منجر به تفاحش بعد از انفصال  نیز می شود . پس به رأی امام غزالی در تمام ادوار اسقاط حرام است . { احیاء علوم الدین۲ / ۴۷ } .

ب حنفیه : اسقاط جنین قبل از چهار ماه مباح است اگر چه بدون اذن زوج هم باشد . اما صاحب فتاوی الخانیه در مذهب امام حنفی اجهاض را قبل از نفخ روح بدون عذر مباح نمی داند و علی بن موسی آن را مکروه می داند و ابن وهبان مباح بودن را به حالت عذر حمل می کند و انجام دهنده آن گناهش همانند قتل نیست .  { الدر المختار ۳ / ۱۷۶ و الفتاوی الخانیه ۳/ ۴۱۰ }. 

ج مالکیه :  اخراج منی که در رحم زن متکون شده جایز نیست اگر چه قبل از چهل روز هم باشد و قائل به حالت استثناء را برای عذر نیستند و هر گاه روح در آن دمیده شود حرام است . و گروهی آن را مکروه می دانند اما قول معتمد در مذهب امام مالکی قبل از نفخ روح تحریم است . { الشرح الکبیر للدسوقی } . 

د شافعیه :  چند قولی است : قبل از تمام چهل روز اختلاف نظر است : ۱ حکم سقط ثابت نیست . ۲- حرام است و افساد آن مباح نیست . ۳ طبق نظریه امام غزالی حرام است . ۴ بعد از نفح روح حرام و دیه جنین دارد .{ نهایه المحتاج للرملی ۸/ ۴۱۶   و حاشیه ابی البیضاء ۶/ ۱۷۹}

هـ –  حنابله : به داروی مباح قبل از چهل روز مباح است . اما بعد از آن جایز نیست و بعد از نفخ روح حرام و دیه دارد . { العده شرح العمده ص ۵۲ و المرجع المشار الیه اعلاه ۲ / ۳۱۶ } .   

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن