مذاهب و خطبه ها

رمضان نعمت بزرگ الله متعال

آوای سنت: امام جمعه بخش کهیر باز شدن دروازه‌های آسمان و بسته شدن جهنم را از فضائل ماه رمضان برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولانا نواب حوت طی سخنانی به مناسبت ماه ضیافت الله، رمضان را نعمت بزرگ خدای متعال بر بندگانش خواند و گفت: این ماه به خاطر فرصت عبادت به درگاه خالق یکتا، روزه ‌دارى و اُنس با قرآن نعمتی مهم و ارزشمند شناخته مى ‌شود. این ایام فرصتی است که روزه داران در آن انس و الفت بیشتری با قرآن پیدا می کنند.

خوشبختانه در کشور ما فرصت و امکان آموزش قرآن به لطف اساتید و حفاظ برجسته بسادگی فراهم می باشد. پس باید براى این فریضه همت بکار ببندیم. فعالان و جوانان مذهبى می بایست در این جهت به خوبی بدرخشند تا بتوانند مسلمانان را با قرآن اُنس، الفت و مبدت دهند. هر کسی که در این راه تلاش کند مسلما به جایگاهی رفیع دست پیدا خواهد کرد.

وی در تشریح عظمت ماه ضیافت الله افزود: رمضان چنان بزرگ است که مردگان قبرستان هم از برکات آن بهره‌ برده و احساس می ‌کنند که بر ایشان خوشی آمده است.

ارشاد پیامبر اسلام صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله وسلم است که وقتی ماه رمضان می‌آید، دروازه‌های آسمان باز می‌شوند. شارحین حدیث گفته‌اند که مراد از باز شدن دروازه‌ها نزول رحمت ‌ها به‌صورت پیوسته و شبانه‌ روزی است. در این ماه برای پذیرش اعمال سخت ‌گیری وجود ندارد. بدین معنا که پذیرفته شدن اعمال به صورت گزینشی انجام نمی شود.

مولانا حوت یکی از فلسفه های رمضا را فرصت یاد گرفتن قرآن دانست و افزود: خدای متعال ماه رمضان را مشرف به نزول قرآن کریم کرده و مزید بر فضیلت آن است. در نمازهای تراویح به خواندن قرآن اهمیت داده و مردم را به سوی آن فرا بخوانیم. قرایت قرآن در تروایح از زمان حضرت عمر رضی‌ الله‌ عنه مرسوم بوده است. لذا هر کس که مرتب در نماز تراویح شرکت کند، ثواب ختم کامل قرآن را کسب خواهد کرد.

محدثان و شارحان حدیث گفته‌اند که ثواب خواندن قرآن در نماز بیشتر از بیرون آن است. بنابراین با آمادگی کافی در نمازها شرکت کرده و از باریتعالی بخواهیم که ما را از برکات قرآن محروم نسازد.

مدیر مدرسه دینی توحیدیه بخش کهیر با تاکید بر این مطلب که در رمضان چندین برابر ثواب اعمال به انسان داده می شود، افزود: بر اساس روایات مستند ثواب یک نفل در این ماه به اندازه یک فرض به حساب آمده و ثواب یک فرض به اندازه هفتاد فرض محاسبه می گردد.

ارشاد آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم است که فرمایش می دارد، دروازه‌های جهنم در این ماه بسته هستند.
علما می‌فرمایند که انسان در رمضان از ارتکاب به ‌گناه مورد حفاظت قرار گرفته و از رذایل اخلاقی پاک می گردد. رسول‌ خدا نیز در این خصوص بیان می کند، روزه سپر است و مومنین را حفاظت می‌کند.

شارحین حدیث اینگونه باور دارند که روزه، انسان از شر نفس، معصیت، جهنم و عذاب خداوند حفاظت می‌کند. فرد روزه‌دار با فرشتگان همجوار شده و در وجودش برکات و نورانیت خدایی راه میابد. در این ماه راه های گرایش به گناه مسدود می گردند.

مولانا حوت همچنین عنوان نمود: هرکس ماه رمضان را با ایمان و نیت ثواب روزه بگیرد، تمام گناهانش مورد آمرزش قرار می گیرد.
این امت طوری تربیت شده است که دعا بکند و هر عمل امت از سلف امت و صحابه نسل ‌به ‌نسل به مسلمانان کنونی منتقل شده است. عقیده و اخلاق امت هم به صورت متواتر از نسل اول به ما رسیده است؛ از این ‌رو عمل امت امروزی شاهد و گواه پیشینیان خود در قیامت می ‌شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن