مذاهب و خطبه ها

معنی طاغوت در قرآن

(طاغوت ) که در قرآن آمده به چه معناست؟

آوای سنت : طاغوت در قرآن در چند سوره آمده است و به معانی مختلف تفسیر شده اند . از جمله :        ” الطاغوت”{ بقره / ۲۵۷ }، یعنی بتهایی که عبادت می شوند + شیطان و شیاطین + رؤسای کافران و گمراهان مانند : کعب بن اشرف و حیی بن أخطب  .

أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ ( نساء / ۶۰  ) :  به هنگام اختلاف می خواهند داوری خود را به پیش طاغوت ببرند ( و حکم او را به جای حکم خدا بپذیرند و به آن راضی هستند )  مانند آن فرد منافق که همراه یهودی نزاع داشتند و یهودی برای حل اختلاف او را نزد پیامبر خواند اما منافق راضی به کعب اشرف بود . بعد از آن نزد پیامبر (ص) رفتند و ایشان حکم به نفع یهودی صادر کردند اما منافق راضی نبود و گفت : نزد عمر برویم . پیش حضرت عمر (رض) رفتند و یهودی به حضرت عمر (رض) گفت : پیامبر (ص) چنین حکمی صادر کردند اما وی راضی به آن حکم نیست . حضرت عمر (رض) به منافق گفت آیا همینطور است ؟ وی گفت : آری ؛ حضرت عمر (رض) گفت : همین جا باشید تا بر می گردم ،‌ بعد از لحظه ای وارد شد و شمشیرش را کشید و گردن منافق را زد و گفت : برای کسی که به قضاوت خدا و رسول الله (ص) راضی نباشد ، چنین حکم می کنم  و آیه نازل شد + آنچه اطاعت از او مایه افزایش طغیان و دوری از حق و حقیقت گردد .    

یقاتلون فی سبیل الطاغوت”(نساء / ۷۶) یعنی: در پیروی کردن از شیطان و منهجی که برای اهل کفر قرار داده است. + مراد شیطان است که انسان را به کفر و طغیان می خواند .

 {وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ } (‌مائده / ۶۰ ): هر معبودی جز خدا . اهریمن . هرکس و هرچیزی که اطاعت از آن ، مایه طغیان و دوری از راه حق شود ، چه آفریده ای که پرستیده شود ، و چه فرماندهی که در شرّ و بدی از او فرمانبرداری گردد ، و چه اهریمنی باشد که انسان را از راه به در برد + پرستش گوساله از طرف یهودیان .

وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (‌نحل / ۳۶ ) : از شیطان ، بتان ، ستمگران ، و غیره  دوری کنید و از اغوای او بترسید + هر چیزی که انسان را به بیراهه می کشاند .  

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن