آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

ادامه مسابقه خرید تسلیحات در کشورهای حاشیه خلیج فارس

آوای سنت : اهداف کشورهای حاشیه خلیج فارس از ادامه انعقاد قراردادهای تسلیحاتی چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور مستمر قراردادهایی را برای خرید انواع تسلیحات از کشورهای سازنده ، به خدمت گرفتن آنها در ارتش خود، و استفاده از آنها در آموزش نظامی و در مأموریت هایی که انجام می دهند، منعقد می کنند.

دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس مایلند ارتش خود را با سلاح‌های پیشرفته و با کیفیتی که سازندگان بین‌المللی تسلیحات اعلام می‌کنند، در دسته‌های مختلف هوا، دریا، زمین و سایبر.تجهیز کنند.

این کشورها مبالغ هنگفتی را برای دستیابی به جدیدترین تسلیحات، موشک‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی و تأمین آنها برای ارتش‌های خود و استفاده از آنها در هر گونه چالش یا خطری که کشورهایشان با آن روبرو هستند، صرف می‌کنند.

آخرین معاملات تسلیحاتی خلیج فارس از طریق کویت انجام شد، وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش احتمالی مهمات عملیاتی و آموزشی و قطعات یدکی تانک های M1A2 آبرامز به کویت موافقت کرده است.

اوت گذشته، روزنامه محلی القبس فاش کرد که وزارت خارجه آمریکا فروش ۴۰۰ میلیون دلاری تسلیحات به این کشور خلیج فارس را تایید کرده است.این قرارداد شامل ۶۰ موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد AIM-120 C-7/8 (AMRAAM)، یک بمب ۲۰۰۰ پوندی همه منظوره و ۵۰۱ بمب ۱۰۰۰ پوندی MK-83 همه منظوره و ۵۵۶ هزار و ۳۵۰ KMU گروه مهمات حمله مستقیم مشترک، ۷۰۲ گروه MXU-667 Air Foil و ۲۱۰ هزار و ۷۰۲ MAU گروه کنترل پیشرفته کامپیوتری، علاوه بر لجستیک، پشتیبانی فنی و آموزشی بود

به گفته جیم هولزنایدر کاردار سفارت آمریکا در کویت: این توافق از طریق کمک به بهبود زیرساخت‌های کویت به عنوان یک متحد اصلی غیر ناتوبه شمار می رود که از سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده حمایت می‌کند. هولزنایدر گفت: این توافق،در صورت تکمیل، توانایی کویت برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای کنونی و آینده را نیز بهبود می‌بخشد

القبس همچنین به نقل از منابعی اعلام کرد که برداشتن گام ها برای ارتقای توان دفاعی کشور با نوسازی تسلیحات و افزایش کارایی نظامی و همچنین برگزاری رزمایش های مشترک و هماهنگی با کشورهای متحد و دوست ادامه دارد.

علاوه بر هولزنایدر، وب‌سایت خبری دفاعی ایالات متحده، The Defense Post، که به ویژه بر خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی تمرکز دارد، گزارش داد که فروش ایالات متحده به کویت شامل مهمات برای Eurofighter Typhoon است که دولت کویت درخواست کرده است.

در ۲۸ سپتامبر، نیروی هوایی کویت دو هواپیمای جنگنده اروپایی یوروفایتر تایفون را برای این کشور دریافت کرد که این سومین محموله دریافتی ارتش کویت است.کویت همچنین در ماه مارس گذشته یک یوروفایتر تایفون دیگر را برای تکمیل سفارش ۲۸ دستگاه از شرکت لئوناردو به عنوان بخشی از همکاری بین ارتش کویت و نیروی هوایی ایتالیا دریافت کرد. بر اساس آنچه وب سایت دفاع عربی (پنجشنبه، ۲۹ سپتامبر) از وب سایت نظامی ترکیه SavunmasanayIST گزارش داد، کویت آماده امضای قراردادی برای پهپادهای Bayraktar TB2 با ترکیه است.

امارات همچنین به گفته همین وب سایت، «۱۲۰ Bayraktar TB2 SİHA» را سفارش داده و تاکنون ۲۰ هواپیما از آنها دریافت کرده است. قطر یکی از اولین مشتریان صادراتی هواپیمای بدون سرنشین مسلح Bayraktar (SİHA) است که توسط شرکت ترکی Baykar ساخته شده است.

عربستان سعودی که در صدر فهرست واردکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارد، از انجام معاملات تسلیحاتی با کشورهای مختلف جهان که آخرین آن معامله موشکی پاتریوت آمریکا بود، دست بر نمی دارد.

در آگوست گذشته، وزارت امور خارجه ایالات متحده یک قرارداد احتمالی برای فروش تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی با هزینه تخمینی ۳.۰۵ میلیارد دلار، علاوه بر تایید قرارداد آینده برای فروش بیش از ۲ میلیارد دلاری سیستم های دفاع هوایی به امارات را فاش کرد.

به گفته آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون، عربستان سعودی همچنین ۳۰۰ موشک موشک بالستیک تاکتیکی پیشرفته MIM-104E (GEM-T) سفارش داد.

این تجهیزات شامل ابزارها، تجهیزات تست، و تجهیزات پشتیبانی مرتبط و مستندات فنی و همچنین آموزش و قطعات یدکی و تجهیزات تعمیرمی باشد،این قرارداد همچنین شامل خدمات آموزشی برای تجهیزات جدید، حمل‌ونقل، پشتیبانی تیم تضمین کیفیت، کمک‌های فنی دولتی و همچنین خدمات پشتیبانی مهندسی و لجستیکی و سایر عناصر مرتبط با لجستیک و پشتیبانی برنامه است.

این آژانس تاکید کرد که این توافق از سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده از طریق بهبود امنیت کشور شریک عربستان سعودی که نیرویی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در منطقه خلیج فارس است، حمایت خواهد کرد.

علاوه بر قراردادهای آمریکا با عربستان سعودی،آلمان نیز پس از بازدید اولاف شولتز، صدراعظم آلمان (شنبه، ۲۴ سپتامبر) از شهر جده، در غرب عربستان، با وجود تحریمی که در سال ۲۰۱۸ اعمال شد، موافقت کرد که معاملات تسلیحاتی با عربستان سعودی را تکمیل کند و با محمد بن سلمان ولیعهد دیدار کرد.

اوت گذشته قطر از دریافت اولین دسته از هواپیماهای یوروفایتر تایفون خبر داد که در تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ شرکت خواهند کرد، این کشور همچنین در سال آینده اولین دسته از هواپیماهای فرانسوی رافال را دریافت خواهند کرد.

یوسف الشرقاوی، کارشناس نظامی، در خصوص این معاملات در حال انجام برای کشورهای عربی خلیج فارس معتقد است که این معاملات در چارچوب توسعه و تقویت توان نظامی ارتش ها و تامین تسلیحات پیشرفته مختلف به آنها انجام می شود.

الشرقاوی در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت: ارتش ها در چارچوب توافق نامه ها و معاملات با کشورهای تولیدکننده سلاح ها برای مقابله با خطراتی که کشورهایشان را احاطه کرده است، تلاش می کنند تا سلاح های خود را به روزرسانی کنند،وی می افزاید: ارتش ها به دلیل تاثیر موثر و قدرتمند، نیازمند تامین مستمر سامانه های پدافند هوایی و موشک های هدایت شونده هستند.

او توضیح می دهد که عربستان سعودی کشور بزرگی است و باید به طور مداوم معاملات تسلیحاتی منعقد کند، زیرا کشور بزرگی است و چالش های امنیتی دارد.

این نشان می‌دهد که کشورهای خلیج از منابع مالی خوبی برخوردارند و همین امر باعث می‌شود تا معاملات تسلیحاتی را به صورت مستمر انجام دهند و هر آنچه را که می‌خواهند از کشورهای تولیدکننده آن وارد کنند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن