مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تحلیل القدس العربی درباره حوادث پس از فوت مهسا امینی

یادداشتی از سعید الشهابی

آوای سنت : ماجرای مرگ دختر ایرانی مهسا امینی در یکی از کلانتری های تهران، موضوعی برای تبادل نظر سیاسی و طرح این سوال شد: دنیای معاصر چقدر برای روح، حقوق و آزادی انسان ها محترم است؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، یقیناً مرگ یک زن جوان در چنین شرایطی مایه خشم و انزجار است و باید با این موضوع برخورد عینی کرد و گرفتار احساسات شدید و شبکه تبلیغاتی نشد

طرف ایرانی روایت خود را با جزئیات ارائه کرد و طرف‌های مرتبط با این ماجرا، کلیپ‌های ویدئویی از آخرین لحظات زندگی این دختر را منتشر کردند، دختری که از دیدگاه پلیس ایران ،پس از رعایت نکردن حجاب به پلیس اخلاقی احضار شده بود.

از موضع مقامات ایرانی مشخص است که آنها از هرگونه پذیرش مسئولیت در قتل مهسا امینی خودداری می کنند. از سوی دیگر، این موضوع در سطوح مختلف در سطح جهانی مطرح شد و با پوشش رسانه ای و اظهارات رسمی که شخص رئیس جمهور آمریکا در آن شرکت داشت، مورد توجه ویژه قرار گرفت.

ایرانیها بر این باورند که این بخشی از طرحی است که در آن بسیاری از گروهها برای تضعیف نظام اسلامی حاکم بر ایران و سرنگونی آن مشارکت دارند. این موضوع جدیدی نیست و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی علیه رژیم شاه وجود دارد. این تعامل گسترده غربی طیف وسیعی از دیدگاه ها و مواضع مختلف سیاسی و ایدئولوژیک را بین ایران و غرب آشکار کرد.به دور از حمایت یا محکوم کردن، ایجاب می کند که با ذهنیتی دقیق و بر اساس حقایق زیر با موضوع رفتار شود:

اول: کشورها قوانین خاص خود را دارند که در صورت حمایت مردمان آن کشورها و بر اساس اعتقادات مذهبی و فرهنگی آنها، باید مورد احترام دیگران قرار گیرد. تمردهای فردی از این قوانین باید از طریق قوه قضائیه رسیدگی شود نه با زور اسلحه و ذهنیت انتقام جویی.کشورها دارای قوانین عمومی هستندکه توسط مهمانان خارجی حتی اگر پادشاه یا امپراتور باشند، رعایت می شود.

دوم: زنان از آزادی مطالبه حقوق شخصی خود، از جمله حق زندگی، غذا، مسکن، امنیت سیاسی، حفاظت از خشونت خانگی، کار و مشارکت در زندگی عمومی، اخلاقیات و قوانین جامعه برخوردارند. و البته حقوق دیگری دارند که شاید با حقوق جامعه تداخل دارد و در اینجا قانونی که بین شهروندان توافق می شود بر همه حاکم می شود. این حق هر شهروند، اعم از مرد یا زن است که با استفاده از روش‌های مشروع موجود، به این قوانین اعتراض کند

سوم: مقامات مسئول اجرای قوانین نیز تابع قوانین و مقرراتی هستند که حدود اختیارات آنها و حقوق شهروندان را مشخص می کند.

چهارم: این که جان انسان مقدس است و باید مورد احترام و مراقبت جامعه جهانی، دولت ها و همچنین افراد قرار گیرد، خداوند این روح را آفریده و آن را گرامی داشته است، چنان که کشتن غیرقابل توجیه آن را جرم می داند: «و نفسی را نکشید که خدا حرام کرده مگر به حق» یعنی در چارچوب قانونی که قرار است عدالت اجرا شود.

کشتن یک زندگی را مانند کشتن همه مردم می دانستند. قوانین انسانی قرار است برای انسان ها، به ویژه افراد ضعیف، مصونیت ایجاد کند. اما چه بسیار زندگی‌هایی که بدون حق از دست می‌روند، گاهی با شکنجه توسط ظالمان، بار دیگر با اعدام پس از محاکمه‌های ساختگی ناعادلانه، و همچنین با گرسنگی در اثر محاصره‌ای که کشورهای بزرگ بر کشورهای تحت سلطه تحمیل کرده‌اند، به‌ویژه اگر حاکمان آن‌ها از تسلیم شدن در برابر این قدرت ها سرباز بزنند.

قاتلان، جنایتکاران، قاچاقچیان، راهزنان و حتی اعضای باندهای تبهکاری که در زمینه مواد مخدر فعالیت می کنند، نیز بیهوده،جان دیگران را می گیرند.قتل سیاسی یکی از فجیع ترین انواع قتل تلقی می شود، زیرا با اراده دولت هایی انجام می شود که می توانند آنرا انجام ندهند

پنجم: موضع گیری ها در قبال قتل غیرقانونی باید مبتنی بر ملاحظات بشردوستانه باشد نه سیاسی. اخلاقی نیست که موضع گیری در قبال قتل ها به تناسب گرایش های عقیدتی و سیاسی باشد بلکه انصاف و عدالت ایجاب می کند که کشتار های غیرقانونی، پوچ و جنایتکارانه به صورت مشابه محکوم شوند نه تبعیض آمیز.

این غیراخلاقی است که با کشته شدن مخالفان توسط رژیم ها، چه در مصر، سوریه، بحرین یا هر کشور دیگری که مردم آن در جستجوی آزادی، عدالت و امنیت هستند، رفتارهای دوگانه داشته باشیم.

ششم: فرض بر این است که خودشخص در این زمینه به جمع بندی برسد و موضع گیری داشته باشد نه اینکه تحت تأثیر برنامه‌های سیاسی کسانی قرار‌گیرد که مواضعشان با انگیزه‌های سیاسی به دور از ملاحظات بشردوستانه هدایت می‌شود. متأسفانه اکثریت مردم تحت تأثیر رسانه های گمراه کننده، به ویژه رسانه های متعلق به کشورهای جهان آزاد قرار گرفته اند. شکی نیست که دلار نفتی در جهت دهی رسانه ها به سمت اهداف سیاسی نقش دارد، رسانه ها سلاح موثری در مبارزه شدید ایدئولوژیک هستند.

هفتم: اهتمام به روح همه انسانها مساوی است، هیچ روحی ارزشمندتر از دیگری نیست و هیچ انسانی مهمتر از دیگران نیست، بلکه هر کس حق دارد برای خود و آبروی خود در امنیت زندگی کند. و کسی به آبرو مال اوآسیب نزند.

این زن جوان ایرانی است و قتل او محکوم شد ،مثل او، چهار فلسطینی نیز هفته گذشته توسط نیروهای اشغالگراسرائیل به شهادت رسیدند. و دیگر جوانان و کودکانی که هر روز توسط نیروهای اشغالگر کشته می شوند و همانطور که قتل جوان ایرانی محکوم می شود قتل این چهار فلسطینی نیز باید محکوم شود

هشتم: واکنش ها باید با واقعه هماهنگ باشد و طغیانگر نباشد. واکنش خشمگینانه به مرگ زن جوان ایرانی بسیار بیشتر از پاسخ به مسائل مشابهی بود که مکرراً رخ می دهد. در آمریکا سیاه پوستان توسط نیروهای امنیتی و پلیس کشته می شوند.

با وجود غوغایی که پس از قتل جورج فلوید در ماه مه ۲۰۲۰ رخ داد، بدرفتاری با عناصر سیاه‌پوست ادامه یافت و بسیاری از آنها کشته شدند. ماشین مرگ نیز همچنان جان مسلمانان را به ویژه در جنوب آمریکا می گیرد.در نیومکزیکو، حداقل چهار مسلمان در بزرگترین شهر این ایالت در ۱۲ ماه گذشته کشته شده اند. این موارد به ندرت با کمپین های رسانه ای در مقیاس گسترده همراه است.

اصل مطلب را اینجا بینید

تأملات فی قضیه «مهسا» الإیرانیه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن