آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

افزایش انتقادات از قطر در آستانه جام جهانی

آوای سنت : با نزدیک شدن به آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر،حمله به این کشور از سوی مقامات، اصحاب رسانه و ورزشکاران بریتانیا، فرانسه، آلمان و دانمارک بیشتر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،  این کشورها به بهانه های مختلف از جمله حقوق کارگران خارجی وحمایت از همجنس گرایان خواستار تحریم جام جهانی هستند تا جایی که برخی ازفرودگاه های اروپایی سفر هواداران خود به دوحه را محدود کردند.

بیماری هیستری غرب به جایی رسیده است که روزنامه فرانسوی Le Canard Enchaine با انتشار کاریکاتوری،بازیکنان قطری را به عنوان تروریست معرفی کرده است.

حملات شدید و مستمر علیه قطر،شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه این کشور را به واکنش واداشت،اوانتقاد از میزبانی کشورش در جام جهانی فوتبال را منافقانه توصیف کرد،او تاکید کرد که دلایل ذکر شده برای تحریم جام جهانی منطقی نیست.

وزیر قطر در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «Frankfurter Allgemeine Zeitung» گفت: قطر در ۱۲ سال گذشته و از زمانی که به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شده، با یک کمپین سیستماتیک علیه خود مواجه بوده است.کمپینی که هیچ کشور دیگری با مشابه آن مواجه نبود.

اگر بخواهیم دلایل منطقی حمله اروپا به قطر را جستجو کنیم، باید از بریتانیا شروع کنیم، زیرا روزنامه‌های این کشور، به‌ویژه گاردین، پیشتاز این کارزار بودند. این روزنامه کمپینی را برای درخواست انصراف قطر برای میزبانی جام جهانی به اتهام یک فساد به راه انداخت.

فسادی که پس از دو سال تحقیق و بررسی کمیته اخلاق فیفا،کشور قطر از اتهامات آن فساد تبرئه شده بود.

پس از شکست اولین کمپین،گاردین کمپین جدیدی را این بار با شعار همدردی با کارگرانی که در ساخت ورزشگاه هایی که جام جهانی ۲۰۲۲ در آنها برگزار می شود،به راه انداخت.

این روزنامه بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد که ۶۵۰۰ نفر این کارگران در حین آماده سازی زیرساخت ها برای تاسیسات جام جهانی جان باختند.

فرانسه نیز که تعدادی از شهرداریهای آن تصمیم به تحریم پخش مسابقات جام جهانی قطر و عدم نمایش آن بر روی نمایشگرهای بزرگ در میادین عمومی گرفتند،علاوه بر همبستگی با کارگران، شعار حفظ محیط زیست را نیز مطرح کرد.بهانه آنها این است که خنک کردن تاسیسات جام جهانی منجر به انتشار کربن بالا می شود.

اما فرانسه و سخنان ناصر الخاطر،مدیراجرایی جام جهانی دو نکته را نادیده گرفتند: اول اینکه گرم کردن استادیوم‌های اروپایی در فصل زمستان باعث انتشار بیشتر کربن می‌شود و دوم اینکه قطر از انرژی خورشیدی برای خنک کردن ورزشگاهها استفاده می‌کند.این بدان معناست که استادیوم های جام جهانی برخلاف استادیوم های اروپایی دوستدار محیط زیست هستند.

حمله شدید به قطر مانع از ظهور صداهای منطقی اروپایی به رهبری زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان نشدکه در توییتی از زورگویی آلمان در برخورد با قطر انتقاد کرد.

اونوشت: در حالی که سازمان ملل و سازمان بین المللی کار هر روز از اصلاحات به دست آمده در قطر تمجید می کنند، تنها ما آلمانی ها هر روز از آنها انتقاد می کنیم.

به نظر می رسد خطرناک ترین چیز در مورد این انتقادات اروپایی، اعتقاد بسیاری از مقامات غربی است که قوانین و اصول متمایزی دارند که باید در همه کشورهای جهان  صرف نظر از ملاحظات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی حتی به زور اعمال شود.

صرف نظر از دلایل مطرح شده، مسلم است که بسیاری از اروپایی ها،میزبانی یک کشور مسلمان و عرب در این رویداد جهانی فوتبال را که آن را منحصر به خود می دانند، نپذیرفتند.

آنچه مسلم است این است که این درخواست های نفرت‌آمیز و استکباری هیچ تاثیری بردنیای واقعیت نداشت. زیرا تمامی بلیت‌های مسابقات جام جهانی فروخته شد، ۳ میلیون بلیت فروخته شد در حالی که حدود ۴۰ میلیون درخواست برای خرید بلیت این مسابقات ثبت شد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن