آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

بازنده اصلی توافق ایران و عربستان

یادداشتی از عماد الدين حسين

آوای سنت : صبح جمعه گذشته،نتانیاهو درحال بازدیداز رم،پایتخت ایتالیا بود،او با اشتیاق خاصی از برقراری روابط قریب الوقوع با عربستان سعودی سخن می گفت و اینکه یک خط راه آهن وجود دارد که عربستان را به حیفا متصل می کند.

چند ساعت بعد اسرائیلی ها از آشتی عربستان سعودی با ایران،دشمن شماره یک اسرائیل،شگفت زده شدند.

دیروزدرباره برندگان آشتی عربستان و ایران که جمعه گذشته درپکن پایتخت چین انجام شد صحبت کردم.امروز درمورد اولین وبرجسته ترین بازندگان این آشتی صحبت می کنم.

باردیگر تاکید می کنم که ارزیابی درمورد برندگان یا بازنده ها به شیوه ای که در آن آشتی انجام خواهد شد بستگی دارد.اینکه آیا واقعاً روی زمین منعکس خواهد شد یا درحد یک حرف مرده باقی خواهد ماند؟

اگر آشتی عملاً اجرا شود و ایران ازدخالت درامور داخلی برخی کشورهای عربی وتسلط برآنها به ویژه دریمن، لبنان،سوریه وعراق دست بردارد وبا آنها به عنوان همسایه و برادر دینی برخورد کند،بزرگترین بازنده اسرائیل خواهد بود.

آنچه گفته شد نتیجه گیری شخصی من نیست، بلکه از لحظه اعلام خبر درجمعه گذشته تا لحظه نوشتن این مطلب،در مطبوعات اسرائیل بازتاب داشته است.بارزترین نمونه آن چیزی است که شنبه گذشته زوی بارل،تحلیلگر امور اطلاعاتی و امنیتی در روزنامه هاآرتص نوشت که توافق عربستان و ایران رؤیای اسرائیل برای ایجاد اتحاد عربی- بین المللی علیه ایران را از بین می برد.

این توافق ممکن است روح تازه ای به مذاکرات توافق هسته ای جدید بین ایران وغرب بدهد،علاوه برآن نشان دهنده افزایش قدرت چین درمنطقه درمقایسه با آمریکاست.

باریل معتقد است که این توافق نقشه جدیدی برای روابط خاورمیانه و فراتر از آن ترسیم می کند و مشروعیت جدیدی را برای ایران فراهم می کند و ممکن است بعدها به بازگشت روابط ایران و مصر منجر شود.

ایتامارآیچنر،خبرنگاردیپلماتیک روزنامه یدیعوت آحارونوت،معتقد است که این توافق قبل از هرچیز به معنای عدم اعتماد عربستان سعودی به دولت آمریکا است و بیانگر عدم اعتماد به دیدگاه بنیامین نتانیاهو،نخست وزیراسرائیل برای منزوی کردن ایران است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیرسابق اسرائیل،به نتانیاهو حمله کرد و این توافق را یک تحول خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران دانست.

لاپید نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیزهمین منطق را بیان کردکه این توافق را شکست کامل وخطرناک سیاست خارجی اسرائیل،فروریختن دیواردفاعی منطقه‌ای است که اسرائیل شروع به ساختن آن علیه ایران کرد.لاپید همچنین معتقد است که عربستان ضعف آمریکا واسرائیل را احساس کرد و به همین دلیل به افق های دیگری رفت.

گانتز،وزیر امنیت سابق، می گوید:درحالی که نتانیاهو و تیمش درگیر کودتای قضایی هستند.تحولی نگران‌کننده را می‌بیندکه چالش‌های بزرگ امنیتی را افزایش می‌دهد. به نظر سایت اسرائیلی والا،بارزترین بازنده امضای این توافق،اسرائیل و آمریکا و خط ریلی بین حیفا و عربستان هست که نتانیاهو لحظاتی قبل از اعلام توافق درباره آن صحبت کرد.

آویگدور لیبرمن،رئیس حزب اسرائیل خانه ما،وی معتقداست که این توافق نشان دهنده یک شکست بزرگ است که فقط به نام نتانیاهو ثبت شده است وهیچ کس به نتانیاهو متکی نیست و شاید این دلیل چرخش عربستان سعودی به سوی ایران باشد.

وی با بیان اینکه ما درسراشیبی لغزنده قرارداریم افزود:نتانیاهو باید مسئولیت را بپذیرد واستعفا دهد.

نیکلاس هراس از کمیته استراتژی و سیاست نیولنز در ایالات متحده معتقد است که عربستان سعودی از طریق این توافق نامه ای به اسرائیل ارسال کرده است که خلاصه نامه،این است:برای حمایت از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران درهر نقطه از منطقه،روی ما حساب نکنید.

اسرائیل درسال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی اختلافات اعراب وایران به‌ویژه با عربستان سعودی انجام داده است.

او در این زمینه،خود را قوی‌ترین قلدر معرفی کرده که می‌توان درمواجهه با تهدیدات ایران علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس به آن اعتماد کرد.

شاید این ذهنیت به برقراری روابط این رژیم با با برخی ازکشورهای عربی کمک کرد.با این حال،تحولات اخیرکه عربستان سعودی وایران ازسرگیری روابط خود را اعلام کردند،می‌تواند این مفهوم اسرائیلی را از بین ببرد یا حداقل اسرائیل را از جایزه بزرگی که مدت‌ها درانتظار آن بود،یعنی برقراری روابط با عربستان سعودی،محروم کند.

با این حال،به گفته منابع مختلف،ایالات متحده درتلاش است تا عربستان سعودی را برای تعیین تاریخی برای برقراری روابط با اسرائیل متقاعدکند.سوالی که اینجا مطرح می شوداین است:آیا اسرائیل بزرگترین بازنده آخرین گام است یا آمریکا؟

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن