مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

بازتابهای اجتماعی ازدواج کودکان در جامعه آمریکایی

یادداشتی از مصطفى رزق

آوای سنت : پس از آن که ایالت ویرجینیای غربی ازافزایش سن ازدواج به ۱۸ سال خودداری کرد، اعداد وارقام تکان دهنده ای درمورد ازدواج کودکان در ایالات متحده،منتشر شد که طوفانی ازانتقادات رابرانگیخت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، مجلس سناکه اکثریت اعضای آن ازحزب جمهوری خواه هستند،پنجشنبه گذشته به اصلاحیه هایی برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۶  به ۱۸ سال رای منفی داد و سن ۱۶ سالگی را مناسب برای ازدواج دانست.

آمارهای سازمان های آمریکایی نشان می دهدکه بسیاری از ایالت ها به طور قانونی ازدواج کودکان را در سن ۱۳ سالگی مجاز می دانند.

ناگفته نماند که در ۲۵ ایالت این کشور استثنائاتی وجود دارد که سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکردند و جایی که قانون حداقل سن ازدواج را تعیین نکرده باشد،درصورت تایید والدین یا دستورقضایی اجازه ازدواج کودکان را می دهند.

بر اساس سرشماری انجام شده توسط فرانت لاین،اکثر این ازدواج ها بین دختران خردسال و مرد بالغ اتفاق می افتد. ویرجینیای غربی،داکوتای شمالی وهاوایی ایالت هایی هستندکه ازدواج کودکان درآنها رایج است.

تا سال ۲۰۱۷، همه ۵۰ ایالت آمریکا اجازه ازدواج به افراد زیر سن قانونی را می دادند، اما از سال ۲۰۱۸، شش ایالت آمریکا (دلاور، نیوجرسی، پنسیلوانیا، مینه سوتا، رود آیلند و نیویورک) ازدواج قبل از ۱۸ سالگی را ممنوع کردند.

جنبش (Unchained at Last)که خواستار پایان دادن به ازدواج کودکان در آمریکا است می گوید:نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ دختر زیر ۱۷ سال بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ ازدواج کرده اند،در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نیز در آلاسکا، لوئیزیانا وکارولینای شمالی ازدواج دختران کمتر از ۱۲ سال داشتند ثبت شده است.

بر اساس آماردیده بان حقوق بشر،فقط در ایالت فلوریدابیش از ۱۶.۴هزار کودک از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ ازدواج کرده اند وحدود ۴ هزار کودک زیر ۱۸ سال بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در نیویورک ازدواج کرده اند.این ازدواج ها قبل از این بود که ایالت حداقل سن ازدواج را از ۱۴ به ۱۷ در سال ۲۰۱۷ افزایش دهد.در سال ۲۰۱۶، مرکز تحقیقات سیاسی و اجتماعی پیو درواشنگتن دی سی، آماری را منتشر کرد مبنی بر اینکه این ایالت ۷۵۳ ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را ثبت کرده است.

در ایالت آلاسکا،پرسنل نظامی  زیر ۱۸ سال می توانند بدون رضایت والدین ازدواج کنند،همچنین کودکان تا سن ۱۶ سالگی می توانند با رضایت والدین ازدواج کنند.درکارولینای شمالی نیز،کودکان ۱۴ تا ۱۵ ساله که باردار شده اند یا بچه هایی به دنیا آورده اند می توانند با تایید دادگاه ازدواج کنند.

ایالت میسوری آسان ترین ایالت درازدواج کودکان است،زیرا قانونی دارد که به کودکان ۱۵ ساله اجازه ازدواج می‌دهدوتنها شرط این ازدواج،امضای یکی از والدین است،به گفته رسانه‌های آمریکایی این موضوع سبب شد تا این ایالت مقصدکسانی باشد که می خواهند با کودکان ازدواج کنند.

مجله انگلیسی اکونومیست درگزارشی که دراین باره منتشر کرده است می‌گوید:حامیان ازدواج کودکان،که عمدتاً محافظه‌کاران اجتماعی هستند،معتقدند که این امر ممکن است نرخ تولدهای خارج از ازدواج را کاهش دهد و منجر به کاهش تعداد مادران مجردی می شودکه تحت مراقبت اجتماعی زندگی می‌کنند، به گفته این مجله،لیبرال ها اما استدلال می کنند که ازدواج یک انتخاب شخصی است و ربطی به دولت ندارد.

در سال ۲۰۱۶، کوبی پرسن،ستاره مشهور یوتیوب،دریک آزمایش اجتماعی منحصر به فرد درنیویورک،یک مرد شصت ساله ویک دختر ۱۲ ساله را به میدان تایمز آورد تا از  عروس و داماد عکس بگیرد.هدف او از این اقدام این بود که واکنش مردم را درباره این نوع ازدواج ها ارزیابی کند،اکثر افرادی که این صحنه را دیده بودند،ازدواج کودکان را نقد ونفی کردند.

سازمان ملل متحد که واژه کودک را به افراد زیر ۱۸ سال نسبت می دهد،می گوید ازدواج کودکان پدیده ای جهانی است که دختران را در جوامع و مذاهب مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.این سازمان معتقد است بارداری در نوجوانی خطرات و عوارض آن را افزایش می دهد و رویاهای بسیاری ازدختران با ازدواج زودهنگام از بین می رود.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز ازدواج کودکان را سمی می داند که محصول فقر و نابرابری جنسیتی است.

ازنظراین سازمان،بسیاری از خانواده ها معتقدند ازدواج آینده دخترانشان را تضمین می کند،اما درواقعیت اغلب مانع از فرصت های آنها می شود ودختران را بسیار آسیب پذیر می کند.

آنها اغلب با مردان مسن‌تر ازدواج می کنند ودر نتیجه کمتر قادر به دفاع از نیازها وحقوق خود می‌شوند و ممکن است مورد خشونت قرار گیرند.

سازمان ملل پیش بینی می کند که اگر جهان قاطعانه برای پایان دادن به ازدواج کودکان اقدام نکند،بیش از ۱۵۰ میلیون کودک دختر تا سال ۲۰۳۰ ممکن است  لباس عروس بر تن کنند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن