آسیاجهان اسلام

ترکیه پناهگاه فکری نخبگان عرب

تحلیلی بر جایگاه فرهنگی ترکیه در فرهنگ اعراب

آوای سنت : ترکیه یکی از مراکز مهم افکارو اندیشه های عربی است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، در طول ده سال گذشته، تعداد ساکنان عرب در ترکیه افزایش قابل توجهی داشته است.

نفوذ جامعه عرب در ترکیه فقط به گسترش رستوران‌های عربی یا عادت به دیدن لباس‌های عربی در استانبول یا سایر شهرهای ترکیه مانند بورسا و ترابزون محدود نمی‌شود.

سالانه بسیاری از رویدادهای هنری و فرهنگی و دانشگاهی مرتبط با جهان عرب در کشور ترکیه  برگزار می شود. امر عجیبی نیست که بگوییم ترکیه به پناهگاه نخبگان فکری جهان عرب، به ویژه پس از بهار عربی تبدیل شده است.

تعداد مهاجران عرب پذیرفته شده توسط ترکیه از ۵ میلیون نفر فراتر رفت و آمار کل جامعه عرب با محاسبه ترک های عربی الاصل ساکن آناتولی که بیش از هزار سال پیش در آنجا ساکن شده اند به حدود ۱۰ میلیون نفر می رسد.شمار مهاجران عرب در ترکیه از تعداد مهاجران عرب به همه کشورهای عربی بیشتر است.

وقتی ترکیه از امور جهان عرب صحبت می کند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه عرب،این اقدام ترکیه را دخالت در امور داخلی کشورهای عربی توصیف می کنند. اما آمار بالای اعراب در ترکیه این حق را به این کشور می دهد که از طرف آنها صحبت کند.

در کنار این تحولات، زبان عربی در ترکیه اهمیت پیدا کرده است. شاید برگزاری ششمین دوره «نمایشگاه بین المللی کتاب عرب دراستانبول» که امسال باحضور حدود ۲۵۰ ناشر از ۲۳ کشور مختلف برگزار شد، سندی بر این ادعا باشد. این نمایشگاه با همکاری انجمن مطبوعات و انتشارات، انجمن متخصصان چاپ و نشر ترکیه و انجمن بین المللی ناشران کتاب عربی برگزار شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب عربی استانبول بزرگترین و متنوع ترین نمایشگاه عربی بود که در خارج از جهان عرب از نظر تعداد ناشران و بازدیدکنندگان برگزار شد،این نمایشگاه به مناسبت دهمین سالگرد بهار عربی در استانبول برگزار شد که چندین مفهوم دارد.

استانبول پناهگاه امنی برای بسیاری از کسانی است که از نقض حقوق بشر و فشارهای سیاسی  و به امید آزادی میهن خود گریخته اند. تنوع فکری و ایدئولوژیکی که مشخصه مؤسسات انتشاراتی در این نمایشگاه بود، بازتابی از آزادی اندیشه و بیان در ترکیه است.

این نمایشگاه میزبان انواع آثار ادبی و فکری از کتاب های عربی، ایرانی و سعودی گرفته تا آثار مدرن و تاریخی مغرب و تونس بود.یافتن این تنوع در هر کشور عربی دشوار است.

این یک واقعیت انکار ناپذیراست که استانبول یک مرکز فکری بسیار مهم به ویژه برای اندیشه عرب است.

هم اکنون چندین مؤسسه انتشاراتی عربی در استانبول شعبه دارند.در استانبول، حدود ۵۰ موسسه انتشاراتی وجود دارد که آثار خود را به زبان عربی منتشر می‌کنند و عرب‌های ساکن استانبول، ترک‌های عربی زبان و سراسر جهان عرب را هدف قرار می‌دهند.

همه ناشران سرشناس جهان عرب در این نمایشگاه شرکت کردند. این نمایشگاه همچنین بستری را برای پروژه های ترجمه آثار برجسته از عربی به ترکی یا بالعکس فراهم کرد و از زمان آغاز به کار نمایشگاه، صدها اثر در آن ترجمه شده است. بشار شاپیرو، دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون عرب در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت  این نمایشگاه نشان دهنده پل ارتباطی بین دو جهان و دو زبان است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن