جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

دیوان بین المللی کیفری و مساله فلسطین

آوای سنت : در هفته های اخیر، دادگاه کیفری بین المللی خواستار تحقیقات کامل و عمیق در مورد اتهامات جنایات جنگی روسیه علیه اوکراین شده است. کریم خان رئیس این دادگاه  به سرعت تصمیمی برای بررسی شکایات قبلی علیه روسیه در رابطه با جنگ کریمه ۲۰۱۴ صادر کرد و آن را به جنگ فعلی پیوند داد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، بسیاری از کشورها با هدف افزایش قابلیت های دیوان لاهه،تمایل خود را برای ارائه کمک، حمایت و هر آنچه لازم است در ایفای نقش بهینه این دادگاه ابراز کردند. با توجه به تحولات جنگ و تمایل کشورهای غربی برای بازدارندگی و مجازات رهبران روسیه، وضعیت این دادگاه کیفری که مشروعیت آن در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، به شدت تضعیف شده بود، افزایش چشمگیری داشته است.

این تحول چشمگیر اعتبار و مشروعیت دادگاه بین المللی را افزایش می دهد و در نتیجه امکان انجام تحقیقات جدی در مورد جنایات جنگی اسرائیل و محاکمه رهبران سیاسی و نظامی آنها را افزایش می دهد.اگر این باعث نگرانی اسرائیل شود، این نگرانی به یک ترس واقعی تبدیل شده است.

اخیراً مراکز تحقیقاتی امنیتی و مطبوعات اسرائیل، مقالاتی از افسران سابق وکارشناسان حقوقی منتشر کردند. همه کسانی که به این موضوع پرداختند در این حقیقت اتفاق نظر دارند که افزایش چشمگیر مشروعیت دیوان کیفری بین‌المللی و قدردانی از نقش و احترام به تصمیمات آن در مجامع حاکمیتی و افکار عمومی غرب بر اسرائیل و افکار عمومی غرب تأثیر منفی خواهد گذاشت وزمینه را برای یک تحقیق سازش ناپذیر درباره سران این رژیم مهیا می کند.

سه مسیر در اسرائیل برای مقابله با تحولات احتمالی جنایات بین المللی متبلور شده است.

اول فشار بر تشکیلات خودگردان فلسطین برای عقب نشینی از طرح شکایت در دیوان لاهه، دوم تحت تاثیر قرار دادن دادگاه برای توقف تحقیقات و سوم آمادگی در همه سطوح برای رسیدگی به عواقب تحقیقات است. اسرائیل سال گذشته یک تیم ویژه را برای رسیدگی به تصمیم دادگاه برای آغاز تحقیقات در مورد شکایات فلسطینیان در مورد جنایات جنگی در غزه، کرانه باختری و اورشلیم منصوب کرد. این تیم شامل نخبگان قضایی، نظامی و سیاسی در اسرائیل است.

مقابله با ضد حمله اسراییل آسان نخواهد بود، اما چاره ای جز پیروزی در این نبرد وجود ندارد، زیرا اسرائیل مصونیت از مجازات را چراغ سبزی برای ارتکاب وحشتناک ترین جنایات خواهد دانست.

بنابراین، ما باید به طور جدی برای مقاومت در برابر فشارهای آینده اسرائیل آماده شویم. هفته گذشته، در همین زمینه، سرهنگ موشه الاد، رئیس سابق سازمان امنیتی و فرماندار سابق جنین و تولکرم، مقاله ای در روزنامه اسرائیل هیوم منتشر کرد و تهدید کرد که شکایت در دادگاه لاهه خط قرمز اسرائیل است و اسرائیل در پرداخت بهای فلسطینی ها تردید نخواهد کرد.وی افزود امکانات فشار بر تشکیلات خودگردان بسیار زیاد، مؤثر و تأثیرگذار است و در گذشته فعال شده بود و اکنون نیز باید فعال شود.

این اظهار نظر یک مسئول امنیتی،یک مقاله نظری نیست، بلکه پیامی است از سوی سرویس‌های امنیتی اسرائیل به رهبران فلسطین، مبنی بر اینکه اشغالگران در صورت ادامه روند دادگاه لاهه با آن مبارزه خواهند کرد و این خود بیانگر تبدیل نگرانی معمول به ترس واقعی است.

مقاومت فلسطین در برابر طوفان پیش رو،کلید دستیابی به هدف در لاهه است که نتیجه آن می تواند تحریم  و دستگیری مقامات اسرائیلی به دلیل جنایات جنگی علیه مردم فلسطین باشد.

واضح است که اسرائیل از انجام اقدامات سنگین برای جلوگیری از چنین تحولی دریغ نخواهد کرد. در اینجا لازم است با دفع فشار اسرائیل از رویکرد فلسطینی ها به دستگاه قضایی بین المللی محافظت شود و در رأس آن سامان دادن به امور در خود صحنه فلسطین است.

از آنجایی که فعلاً توقع پایان دادن کامل به این تفرقه بین گروه های وجود ندارد اما لازم است حداقل بر سر وحدت ملی در این زمینه از طریق بسته تفاهم هایی که شامل جناح ها، نهادهای جامعه مدنی، بوروکراسی سازمان یافته و مراجع ذیربط باشد، توافق شود.

واکنش فلسطینی ها به تهدیدات اسرائیل باید متحد، قوی و قاطع باشد، به ویژه که اسرائیل می داند که امکان عقب نشینی علنی و رسمی فلسطینی ها وجود ندارد. اما این رژیم ممکن است به دنبال متقاعد کردن برخی از رهبران فلسطین به توقف تلاش‌های خود برای اجرای تحقیقات و دستیابی به تفاهم در مورد انصراف از شکایات باشد.

همه طرف‌ها در فلسطین علاقه دارند تا روی پرونده دادگاه بین‌المللی کیفری به طور مشترک کار کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین از حمایت همه جانبه و تمایل گسترده‌ای برای پرداخت بهای رویارویی برخوردار خواهد شد که توانایی تشکیلات را برای مقاومت در برابر فشارهای اشغالگر افزایش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که هیچ کس از این فرصت برای به دست آوردن دستاوردهای جناحی در بحبوحه این نبرد تاریخی استفاده نمی کند. این واقعاً تاریخی و سرنوشت ساز است.

در مورد حماس نیز به نفع حماس است که زیر چتر یکپارچه فلسطین متحد شود که از یک سو پاسخ های رضایت بخشی به اتهامات علیه مقاومت فلسطین ارائه می دهد و برای تحمیل واقعیت جدیدی تلاش می کند که اسرائیل را از ادامه ارتکاب جنایات جنگی بازدارد. اقدام یکپارچه همچنین به همه این فرصت را می دهد که از یک سو در روند این پیگیری ها مشارکت کنند و از سوی دیگر نظارت و اطمینان حاصل کنند که عقب نشینی وجود ندارد.

فلسطینی ها برای مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی در عرصه های بین المللی به یک حامی عرب نیاز دارند، اما این نیاز با خصومت اکثر کشورهای عربی، اگر نگوییم همه، نسبت به دادگاه کیفری بین المللی، تضاد دارد، به ویژه که برخی از این کشورها خودشان مرتکب جنایات جنگی شدند و می ترسند که روزی نوبت محاکمه آنها برسد.

با وجود این، نمی توان نقش اعراب را نادیده گرفت. اولاً برای تقویت پایداری فلسطین و فشار بر دادگاه برای انجام وظیفه خود و ثانیاً حمایت حرفه ای در رویارویی پیچیده قضایی.ثالثا مسلم است که انرژی های عظیم جامعه مدنی عرب و توانایی های حرفه ای فراوان آن باید برای شکست پروژه جنایت جنگی اسرائیل سرمایه گذاری شود که از فاجعه ۱۹۴۸ تا امروز ادامه دارد.

در مورد رژیم‌های عربی، امید چندانی به ایفای نقش مثبت آنها وجود ندارد، اما باید تلاش کنیم تا آنها را از تلاش برای کمک به اسرائیل با هدف رهایی از مخمصه‌اش باز داریم و این وظیفه روشنفکران عرب و نیروهای زنده در جوامع عربی است.

تحقیقات واقعی در مورد جنایات جنگی انجام شده علیه مردم فلسطین به تعویق افتاده است و اسرائیلی ها از آنچه به عنوان انسداد پرونده توسط کریم خان، رئیس فعلی دادگاه توصیف کردند، بسیار خرسند بودند و برخی این را نشانی از قصد آنها برای دفن پرونده تعبیر کردند.

وقتی این سوال را از یکی از دوستانم که از نزدیک با کار دادگاه کیفری بین المللی آشنا بود پرسیدم، او به من پاسخ داد که برعکس است و خان ​​به دنبال کسب مشروعیت بیشتر در تحقیقات اوکراین است تا سپس با قدرت و مشروعیت بیشتری به پرونده اسرائیل رسیدگی کند.

مهم است که اعضای دادگاه لاهه، صدای فلسطین را حتی در زمانی که در پرونده روسیه و اوکراین غوطه ور هستند بشنوند. متن تفصیلی معاهده رم در سال ۱۹۹۸ که دادگاه کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ بر اساس آن تأسیس شد، بسیار مهم است و مبنای حقوقی محکمی برای محکومیت اسرائیل و سران سیاسی و نظامی آن فراهم می‌کند.

اما آنچه از اهمیت کمتری برخوردار نیست، زمینه سیاسی در روابط بین‌الملل است، که نقش دیوان در آن شکل می‌گیرد و بر حدود تصمیمات الزام آور آن حاکم است.

از آنجایی که همه داده ها نشان می دهد که نقش دادگاه لاهه در پرتو جنگ در اوکراین در حال افزایش و گسترش است، آنچه ضروری و فوری است استفاده از فرصت برای اطمینان از انجام تحقیقات در پرونده جنایات ارتکابی علیه مردم فلسطین است.

اگر اسراییل فهرستی از اسامی ۳۰۰ افسری را که ممکن است بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه کیفری بین المللی دستگیر شوند، تهیه کرده و مراحلی را برای حفاظت و دفاع از آنها آماده کرده باشد،علاوه بر این ۳۰۰ نفر، نیاز فوری به تهیه پرونده های کیفرخواست دقیق علیه رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل در رأس هرم است که خود اسرائیل می داند آنها در جنایات جنگی دست دارند و شواهد کافی برای محکومیت آنها نیز وجود دارد

به طور خلاصه، ما باید برای یک نبرد دوگانه آماده شویم: مقاومت در برابر فشار اسرائیل بر رام الله و یک رویارویی حقوقی شدید در لاهه.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن