آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

رهبران طالبان چه کسانی هستند؟

خط مشی فکری رهبران طالبان چیست؟

آوای سنت: بدنبال سلطه طالبان بر کابل و به دست گرفتن قدرت در افغانستان شناخت رهبران این جنبش و خط مشی فکری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شبکه خبری الجزیره در یادداشتی به معرفی رهبران این جنبش پرداخته است.سرویس ترجمه آوای سنت  این یادداشت را تقدیم حضور کاربران خود می نماید.

به نظر می رسد که طالبان در راه بازگشت به قدرت در افغانستان است ،درست همانطور که در زمان حکومت بر این کشور بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اتفاق افتاد.

در زیر شرح مختصری از رهبران طالبان آمده است:

ملا هیبت الله آخوندزاده،فرمانده ارشد

ملا هیبت الله آخوندزاده در ماه می ۲۰۱۶ در جریان انتقال سریع قدرت ، چند روز پس از مرگ سلف خود اختر محمد منصور که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان کشته شد.به عنوان رهبر طالبان منصوب شد.

قبل از انتصاب،اطلاعات کمی در مورد آخوندزاده وجود داشت ،پیش از این بیشتر به مسائل قضایی و مذهبی علاقه داشت تا به میدان جنگ. این روحانی در جنبشی که قوه قضائیه را رهبری می کرد، نفوذ زیادی داشت. اما تحلیل گران معتقدند نقش وی در راس طالبان بیشتر نمادین است تا عملی.

آخوندزاده فرزند یک عالم دینی است که اصالتاً از قندهار، قلب منطقه پشتون در جنوب افغانستان به عنوان مهد طالبان است.ایمن الظواهری ،رهبر القاعده ،بلافاصله با وی بیعت کرد و اورا امیرالمومنین خطاب کرد ، که به او اجازه داد خود را در بین جهادگران ثابت کند.

آخوندزاده پس از مرگ ملا منصور وظیفه ظریف اتحاد طالبان را بر عهده گرفت،او آن زمان فاش کرد که سالها مرگ ملا محمد عمر بنیانگذارطالبان را مخفی کرده است.او که در متحد کردن طالبان موفق بود، بیشتر به محافظه کاری تمایل داشت و به صدور پیامهای نادر سالانه در اعیاداسلامی بسنده می کرد.

ملا عبدالغنی برادر،یکی از بنیانگذاران این جنبش

عبدالغنی برادر در ولایت ارزگان (جنوب) متولد شد و در قندهار بزرگ شد.او یکی از بنیانگذاران جنبش طالبان با کمک ملاعمر است،مانند بسیاری از افغان ها، زندگی او با حمله شوروی در سال ۱۹۷۹ تغییر کرد و او مجاهد شد ودر کنار ملا عمر جنگیده است.

در سال ۲۰۰۱ ، پس از حمله ایالات متحده و سقوط طالبان ، گفته می شد که او آن  بخش از شبه نظامیان بود که مایل به موافقت با توافقنامه به رسمیت شناختن دولت کابل بودند،اما این ابتکار شکست خورد.ملا برادر در سال ۲۰۱۰ که فرمانده نظامی طالبان بود در شهر کراچی پاکستان دستگیر شدو در سال ۲۰۱۸ تحت فشار واشنگتن آزاد شد.

برادر،مورد احترام جناح های مختلف طالبان است و به همین دلیل به عنوان رئیس دفتر سیاسی آنها در دوحه پایتخت قطر منصوب شد و در آنجا مذاکراتی را با آمریکایی ها انجام داد که منجر به خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد و سپس مذاکرات صلح با دولت افغانستان که هیچ نتیجه ای نداشت.

سراج الدین حقانی ، رهبر شبکه حقانی

سراج الدین حقانی فرزند یکی از مشهورترین رهبران جهاد ضد شوروی ، جلال الدین حقانی ، مرد شماره دو طالبان و رهبر یک شبکه قدرتمند است.

واشنگتن شبکه حقانی را که پدرش تأسیس کرده است تروریست می داند و یکی از جناح ها است که در دو دهه گذشته در افغانستان با نیروهای آمریکا و ناتو می جنگد،شهرت شبکه حقانی به دلیل استفاده از حملات انتحاری است و برخی از خشونت بارترین حملات در سال های اخیر در افغانستان به آنها نسبت داده می شود.

وی همچنین متهم به ترور برخی از مقامات ارشد افغانستان و گروگانگیری غربی ها در ازای آزادی زندانیان بود ،مانند سرباز آمریکایی بو برگدال ، که در سال ۲۰۱۴ در ازای ۵ زندانی افغان از زندان گوانتانامو آزاد شد.

مبارزان حقانی که به استقلال ، مهارت های جنگی و تجارت سودآور معروف هستند ، ظاهراً مسئول عملیات طالبان در مناطق کوهستانی شرق افغانستان هستند و به نظر می رسد  که آنها بر تصمیمات این جنبش تأثیر بسزایی دارند.

ملا یعقوب محمد عمر

ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر و رئیس کمیته نظامی است که از نفوذ زیادی در طالبان برخوردار است ،جایی که جهت های استراتژیک جنگ علیه دولت افغانستان را تعیین می کند.

ارتباط او با پدرش ،که به عنوان رهبر جنبش مورد احترام مبارزان بود، یک عامل وحدت بخش برای این جنبش بسیار گسترده و متنوع است. با این حال ، نقش او در جنبش هنوز محل حدس و گمان است و برخی تحلیلگران معتقدند انتصاب وی به عنوان رئیس این کمیته در سال ۲۰۲۰ صرفاً یک اقدام نمادین بود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن