جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

چرا ارتش افغانستان در برابر طالبان ناتوان است؟

یادداشت اسکای نیوز عربی درباره دلایل ناتوانی ارتش افغانستان

آوای سنت: پایگاه خبری اسکای نیوز عربی در تحلیلی با اشاره به پیشرویهای سریع طالبان در افغانستان به بررسی دلایل شکست ارتش افغانستان در مقابل این گروه پرداخته است.

سرویس ترجمه آوای سنت این یادداشت را تقدیم کاربران خود می نماید.

چرا ارتش افغانستان به سرعت در مقابل طالبان سقوط می کند؟

کارشناسان پاسخ می دهند:

ازمراکز نظامی کابل، پایتخت افغانستان ،خبری در حال مخابره شدن است که رئیس جمهور اشرف غنی قصد دارد ژنرال ولی احمد زای ،رئیس ستاد ارتش افغانستان را در چند ساعت آینده ،به دلیل تلفات پی در پی نظامی  ارتش افغانستان ،برکنار کند.

بسیاری از محافل سیاسی و نظامی در کشور و منطقه از واقعیت و آینده نظامی پایتخت کابل متعجب هستند .پس از آن که توازن قوا بین دو طرف درگیر یعنی ارتش افغانستان و طالبان به نفع طالبان تغییر یافت، یک دیدگاه می گوید انتظار می رودکه در چند ماه آینده پایتخت افغانستان به دست طالبان بیفتد.

دیدگاه دیگر در این زمینه می گوید به احتمال زیاد این اتفاق نمی افتند. این روزها این دو نظر کاملاً متفاوت به اوج بحث رسیدند. از یک طرف ، یک مقام نظامی آمریکایی به رسانه های بین المللی فاش کرد که کابل ممکن است در یک ماه آینده محاصره شود ،و سپس ظرف سه ماه به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

از سوی دیگر،دولت جو بایدن ،رئیس جمهورآمریکا ، اطمینان خود را مبنی بر مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی ملی افغانستان در برابر هرگونه حمله شبه نظامیان طالبان اعلام کرد.

نیروهای مسلح افغانستان که در محافل محلی “پشتو” نامیده می شوند ، شامل حدود ۱۸۶۰۰۰ جنگجو و افسر است که در نقاط و اردوگاه های سراسر کشور توزیع شده اند. مجله “Club Firepower” که در امور نظامی تخصص دارد ، ارتش افغانستان را از نظر قدرت نظامی در جهان در رتبه ۷۵ قرار داده است.

از لحاظ عملی،جنگنده های ارتش افغانستان سه برابر طالبان هستند که تعداد جنگجویان آنها از شصت هزار نفر تجاوز نمی کند.به گفته رجایی ختام ، تحلیلگر نظامی در مصاحبه با اسکای نیوز عربی: ارتش افغانستان به دلیل وسعت زیاد افغانستان و جغرافیای ناهموار داخل آن ،از کاهش ظرفیت نظامی رنج می برد.

وی افزوددر عمل ۱۸۶ هزار جنگنده در حدود ۶۵۰۰۰۰کیلومتر مربع از مساحت افغانستان توزیع شده اند ،بدین معنی که در هر هزار کیلومتر مربع زمین تنها ۲۸۶ جنگنده وجود دارد واین عدد در جهان،کوچکترین است و طالبان با انجام حملات غافلگیرانه ازآن به نفع خود بهره برداری می کند.

رجایی ختام در مورد اینکه آیا این امر در مورد پایتخت ، کابل نیز صدق می کند گفت: بدون تردید ،نسبتاً چنین خواهد بود،وی افزود که طالبان از مناطق ناهموار اطراف شهر با جلوگیری از ارسال کمک ها و منابع از پایتخت به نفع خود بهره برداری می کند.به گفته او مهمترین سلاح برای نبرد پایتخت حملات فردی و انتحاری است که طالبان می تواند پس از مرحله محاصره انجام دهند ، زیرا در این صورت ورود هواپیماهای حامی دولت نیز کارساز نخواهد بود.

نیویورک تایمز در گزارشی در آخرین شماره خود می گوید که ارتش افغانستان دارای ۱۴۵ هواپیما، ۲۱ هلیکوپتر و ۲۳۰۰۰ خودرو از انواع مختلف است که حداقل نیمی از آنها کاملاً در برابر حملات مصون هستند.

این سلاح ها ، که رایفی جکلان ، کارشناس امنیتی افغان در مصاحبه با اسکای نیوز عربی توصیف کرد ، در رویارویی با کشورها مفید و موثر است ،وی افزود که در صورت وقوع جنگ چریکی ،حدود پنجاه هزار تن از رزمندگان ارتش در پایتخت نمی توانند مدت زیادی در این جنگ  دوام بیاورند.

در شهر قندوز و مراکز استانهایی که پس از آن سقوط کردند ،ارتش افغانستان ثابت کرد که در مبارزه درون شهری در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد ،یعنی عملکردی ضعیف تر از جنگ در دره ها وبیابانها واگر نبرد به زودی اتفاق بیفتد ، ممکن است همین اتفاق در داخل شهر کابل نیز رخ دهد.

جکلان ادامه می دهد و می گوید: ارتش افغانستان ایدئولوژیک نیست ، همانطور که برخی از نیروهای سیاسی اشاره ای ضمنی به این موضوع داشته اند. فسادی که بر همه نهادهای دولتی افغانستان تأثیر می گذارد،ابتدا در ارتش ریشه دارد.

ارتش این کشور فقط یک موسسه با درآمد ثابت است. بنابراین ،ارتش در مقابل جنگجویان طالبان که برای ایمان خود جنگیدند ، سقوط می کند و آنها با عزم و اراده خودجنگ در محله ها و کوچه ها را به راه می اندازند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن