زن و خانوادههمسرداری

آگاهی قبل از تشکیل خانواده لازمه قوام زندگی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای باغ از توابع لارستان ازدواج های احساسی را از عوامل ازدیاد طلاق در جوامع اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ هدایت الله رحمانی در گفتگو با خبرنگار ما، بروز چالش های متعدد منجر به بحران در خانواده ها را درد امروز جوامع اسلامی خواند و گفت: بحث حقوق فرزند و شیوه تربیت، تعامل و معاشرت با وی موضوعاتی هستند که نمی توان از کنارشان بسادگی عبور کرد. بدون شک مهمترین شرط تربیت اسلامی فرزند این است که والدین وی از دسته مومنین و مومنات بوده و اهمیت به برآورده کردن نیازهای روح را مانند الویت های جسمانی مهم بشمارند. در این میان انتخاب همسری که بندگی خدای متعال را بر جای آورد، قدر مسلم خواست همه جوانان مسلمان می باشد. وعده باریتعالی است که زنان صالحه نصیب مردان مومن و متعهد خواهند شد و زنان با ایمان به ازدواج مردانی از جنس ایمان در می آیند.

شیخ رحمانی تحقیق، پرسش و مطالعه میدانی را جزو الزامات ازدواج های موفق دانست و افزود: متاسفانه در جامعه امروز ما بحران های زیادی به چشم می خورند. ازدواج احساسی و وصلتی که بر پایه تصمیم دختران و پسران ما رقم می خورد در اکثر موارد منجر به جدایی می شوند. تجربه تلخ طلاق برای دختری که هنوز سن و سال چندانی ندارد یک درد عمیق و غیر قابل جبران است، چرا که وی پس از جدایی در معرض آسیب های جدی تری قرار می گیرد. فرزندی که بدون اطلاع از والدین تصمیم به ازدواج گرفته و بر اینکار برنامه ریزی می کند، خیلی زودتر از آنچه که فکر می کند شکست را به چشم خواهد دید، پس دختران و پسران جوان به هوش باشند و از تجربیات تلخ اتفاق افتاده برای دیگران درس های لازم را بگیرند.

ازدواج دوم و یا حتی سوم گرچه در پاره ای مواقع به دلیل اتقاقات پیش بینی نشده امری اجتناب ناپذیر است، لیکن هدف از ازدواج این نباشد که اگر با موفقیت همراه نبود فکر کنیم که بوسیله طلاق می توان جلوی آسیب های بیشتر را گرفت.

وی با بیان این مطلب که علم بلا عمل و عمل بدون اخلاص در جوامع بشدت قابل احساس شده است، افزود: همه ما نیز این مسئله را می دانیم که تعدادی از ثروت مندان و تجاری که اموال فراوان در اختیار دارند، زکات مال خود را پرداخت نمی کنند. در تجارت ها به رعایت مسائل شرعی توجه کافی صورت نمی گیرد. کسب درآمد برای برخی ها حرف اول را می زند و از اول شب تا شامگاه را برای اندوخته بیشتر می دوند بی آنکه نیمی از این اهمیت را برای ادای واجبات دینی اختصاص دهند. آحاد مختلف جامعه و بالاخص جوانان مسلمان عادت کرده اند که اوقات شان را که غیر قابل برگشت است، با دوستان ناباب به بیهودگی بگذرانند. ریشه اینگونه مسائل غالبا به اختلافات فیمابین و خانوادگی برمی گردد. در جایی که زن و مرد در برخورد و معاشرت با یکدیگر تفاهم ندارند.

شیخ رحمانی اظهار داشت: وقتی در خانواده تفاهم برقرار نباشد حاصل آن تحویل فرزندانی تندخو، عصبانی، بداخلاق و سربار به جامعه خواهد بود. والدین کج اندیش و بدرفتار تا مادامی که در اصلاح عمل دقت نکنند، نباید انتظار عاقبت بخیر شدن نسل برجای مانده از خود را داشته باشند. هیچ فرزندی که والدینش به جای طاعت و بندگی خدای متعال، منکرات را در خانه ترویج بخشیده و تماشای فیلم های ماهواره ای را جزو ضرورت های اوقات فراغت خود قرار می دهند، صرفا با دعا کردن فردی دیندار و موفق نخواهند شد، لذا ابتدا می بایست نفس خود را اصلاح کرده و در اعمال تجدید نظر نماییم.

امام جمعه روستای باغ تدبر در دین را از ارکان دینداری برشمرد و یادآور شد: بدون تفکر و تدبر در بیانات قرآن کریم نمی توان دیندار واقعی شد. برخی ها قرآن را به سرعت تلاوت می کنند تا دفعاتی که آن را ختم می کنند بیشتر شود که این نوع دینداری چندان سودی به حال شخص ندارد. مومن باید قرآن را در آرامش و سکون تلاوت کند و همچنان که در دنیا به گفته های اطرافیانش توجه دارد در بیانات قرآن کریم نیز دقت و تفکر بخرج دهد.

پدر خانواده و مادری که اوقات بیشتری را با آنها می گذراند به جای آنکه مرتب در پی نصیحت فرزندان برای اصلاح کردن رفتارهایشان باشند، ابتدا باید خود عامل به امر به معروف و نهی از منکر شوند. نکته قابل تامل در رفتار برخی سرپرستان خانواده این است که به فرزندان خود توصیه اکیدا می کنند که به طرف استعمال دخانیات نروند، اما خودشان نهایت دقت و برنامه ریری را می کنند که تا مبادا از مصرف روزانه آن غافل بمانند. از جنین پدری نمی توان انتظار پسری را داشت که به سمت دخانیات کشیده نشود، زیرا این نوع دلسوزی پدر نسبت به آینده هیچ ارزشی برای فرزند ندارد. انجام دعای خیر برای فرزندان زمانی مفید خواهد شد که خود به آنچه که از باریتعالی طلب می کنیم، ایمان قلبی و همراه با عمل داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن