زن و خانواده

تعیین مهریه های سنگین مانع مهم ازدواج جوانان

آوای سنت: یک عالم اهل سنت، تعیین مهریه های سنگین را بر خلاف اصول اسلامی و شیوه نبوی خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی اسماعیل رحیمبایی طی سخنانی با اشاره به اینکه در آیات و روایات متعدد تاکید زیادی در مورد ازدواج جوانان شده است، گفت: متاسفانه مشاهده می کنیم که در سال های اخیر سن ازدواج ها فراتر از حد تصور افزایش پیدا کرده است.

نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم ازدواج را سنت خود دانسته و مفهوم این مطلب جلوگیری از شیوع فساد اخلاقی در جامعه را می رساند. کسی که ازدواج می کند در واقع سرپرستی یک خانواده را بر عهده می گیرد. خانواده هسته‌ اولیه تمامی تشکل های جامعه به حساب می آید. هر جامعه ای که نقش تربیت در خانواده‌ های آن پر رنگ باشد، قوی تر خواهد بود. در خانواده مادر اصلی ترین نقش را در پرورش و تربیت فرزندان داشته و همچنین تاثیر بسزایی نیز در استحکام بنیان خانواده ایفا می نماید.

مولوی رحیمبایی ضمن استناد به حدیثی از رسول گرامی اسلام اظهار داشت: پسری که به خواستگاری دختری می رود یکی از چهار فاکتور داشتن پدر زن ثروتمند، زیبایی، اسم و رسم فامیلی و یا دینمداری دختر را لحاظ قرار می دهد. ثروت، زیبایی و آوازه فامیلی را نمی توان برای همیشه داشت و هر یک از اینها ممکن است در کوتاه مدت به فنا بروند. در انتخاب همسر شایسته مهمترین مشخصه سنجش دینداری و اخلاق است، گرچه که شخص مقابل برخواسته از یک خانواده فقیر باشد.

امروز تنگناهای معیشتی مانند فقر، تورم افسار گسیخته و بیکاری موانع بزرگی بر سر راه ازدواج جوانان شده اند. در عین حال توصیه بزرگان دین به نسل جوان این است که از فقر وحشت نکنند. همه کسانی که خانواده، زندگی و امکانات دارند از ابتدا دارای موقعیت مناسب کنونی نبوده اند. همه جوانان دیروزی هم با امید به خدا و با دست خالی ازدواج کرده و باریتعالی هم از غیب به ایشان روزی رسانده است.

امام مسجد روستای چهار برجی از توابع شهرستان تایباد، تحصیل در مدارج بالای آموزشی را مانعی برای ازدواج ندانست و یادآور شد: ازدواج یک نیاز ضروری است و نمی توان آن را به بهانه ادامه تحصیل به تاخیر انداخت. جوانی که میل به شهوت در او بیدار می شود می بایست با ازدواج به این قریضه پاسخ دهد. جوانان مسلمان اگر ازدواج آسان را باور داشته و ملاک عمل را در تشریفات آنچنانی و رسومات غلط بنا نگذارند به راحتی می توانند یک زندگی ساده را رقم بزنند. شرع دین برای کسانی که تصمیم به ادامه تحصیل دارند راه های مناسبی را پیشنهاد می دهد که یکی از آنها تاخیر در فرزند آوری تا زمان فراغت از درس و دانشگاه می باشد. با سوختن و ساختن و تحمل نمی توان جلوی فسادهای اخلاقی را گرفت. در گذشته های نه چندان دور مهریه ها بسیار پایین بودند، لیکن اکنون برای تعیین مهریه رقم های سرسام آوری را پیشنهاد می کنند.

مولوی رحیمبایی تاکید کرد: با این فکر که ممکن است زندگی دختر ما به جدایی منجر شده و یا بنابر دلایلی همسرش را از دست دهد آینده را برای زوج ها دشوار نکنیم. قدر مسلم زندگی با این طرز نگاه دوام طولانی نخواهد داشت. ارزش یک دختر بسیار بالاتر از تعیین وجه برای وی است. متاسفانه یک عده می‌خواهند دخترشان را معامله کرده و بفروشند و لذا از همان اول ازدواج فکر روزهای مبادا را می کنند. مهریه سنگین نیت شومی در جهت کاهش ازدواج جوانان است. نسل کنونی باید از وابستگی خود به فضای مجازی بکاهد، چرا که مشغفولیت دائمی در شبکه های اجتماعی انگیزه ازدواج در مخاطب را تحت شعاع قرار می دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن