حقوق زنان در اسلامزن و خانواده

جایگاه برجسته زنان در جامعه اسلامی

آوای سنت: مدرس جامعه الحرمین الشریفین چابهار نقش کلیدی زنان در جوامع اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی اهل الله ملازهی طی سخنانی اسلام را تعیین کننده مقام، شخصیت و ارزش زن در جامعه بشری خواند و گفت: نوزدان دختر در عصر جاهلیت به عنوان موجود اضافی شمرده می شدند و کسی به خاطر تولد نوزاد دختر خوشحال نمی شد. آنها بر اساس یک باور پوچ و غلط، دختر را باعث شرم خود و از جنس شیطان می دانستند. طبقه غنی به خاطر نبود توانایی جنگی در بانوان و قشر بی بضاعت به دلیل نداشتن سرمایه کافی نوزاد دختر را از سر خود باز می کردند.

یهود و نصاری نیز با دختران رفتار خوبی نداشتند. آنها بدبختی هایشان را به زنان و دختران شان نسبت داده و بر این عقیده بودند که اگر وسوسه زن در میان نبود آدمی از بهشت رانده نمی شد. در هند زنان در برخی قبایل نماد پستی و بدشگونی به حساب می آیند و سابقا ایشان را در هر سنی که قرار داشتند در پس از مرگ شوهران شان، زنده زنده در آتش می سوزاندند.

مولوی ملازئی اظهار داشت: جاهلیت به حدی رسیده بود که برخی مردم حتی با وجود نداهای درون، با دستان خود روی دختران نوزاد خاک می ریختند. آن غافلان پس از به قتل رساندن نوزادان، ظاهرا به عمل خود افتخار می کردند، لیکن از درون به شدت ناراحت و پریشان بودند. رسول گرامی اسلام همزمان با شروع رسالت، مردم از قتل دختران نوزاد منع کرد. زن و مرد در همه بیانات قرآن کریم به طور مساوی و برابر نام برده شده اند و خداوند متعال در هیچ یک از کلام خود تنها با مرد صحبت نمی کند و بلکه زن و مرد را با هم مورد خطاب قرار می دهد.

مدرس جامعه الحرمین الشریفین چابهار، مهمترین تاثیر بانوان را در تربیت نسل ها دانست و تاکید کرد: رسیدگی به امور اولاد در هر عصر و زمان به عهده زن بوده است، اما در اسلام زن صرفا یک پرورش دهنده و مراقب فرزندان به حساب نمی آید. چنان که می بینیم بانوان در سرزمین های اسلامی دارای حرمت و مقام بوده و نقش کلیدی در تعالیم دینی فرزندان شان و پیشرفت خانواده ایفا می نمایند. زنان غیر مسلمان بالندگی فرزند را در دنیا طلب می کنند، اما بانوان با ایمان مردانی را تحویل جامعه می دهند تا علاوه بر دنیا به تحصیل مزرعه آخرت هم بپردازند. بسیاری از قاریان جوان و نوجوان تحت تشویق و حمایت مادران خود به مراکز تعلیم رفته و به خدمت دین در می آیند.

مولوی ملازهی با بیان این مطلب که جهان از مقام بانوان در اسلام در حیرت است، اظهار داشت: زن برای آرامش مرد خلق شده است. زن و مرد مانند دو روی سکه عمل می کنند. با وجود روشنفکری های بعمل آمده هنوز هم می بینیم که تعدادی را زن فقط برای اجرای دستورات و اوامر خود می خواهند. دانشمندان اسلامی و اندیشمندان دینی در ابتدای تولد نوزدای ناتوان بیش نبوده و از خود اختیاری نداشتند. خنساء زنی بود که عهد پیامبر اسلام در شاعری همتا نداشت.

ایشان در پس از ایمان آوردن، فرزندانش را در راه دین تعلیم داد و در جنگ قادسیه آنها را تجهیز نمود تا مدافع حق در برابر باطل باشند. جاهلیت، مقام مادران این زنان را در حد کالا و ارثیه تنزل داده به نحوی که ظروف دست خورده توسط دختران را نجس می دانستند. برابری زن با مرد کرامتی است که زندگی و سرنوشت زنان را تغییر داد و بانوان اسلامی را برای همیشه از اسارت طاغوت رهایی بخشید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن