حقوق زنان در اسلامزن و خانواده

روابط اخلاقی زن و شوهر باید چگونه باشد؟

آوای سنت : در تنظیم روابط عاطفی زن و شوهر، اخلاق حاکم بر قواعد حقوقی است .

۱. حسن خلق
حسن خلق صفتی پسندیده و نیکوست که اسلام بسیار به آن سفارش نموده است، تا آنجا که در روایات، حسن خلق به عنوان اولین، سنگین ترین، بهترین و با ارزش‌ترین چیزی بیان شده است که در روز قیامت مورد محاسبه قرار می‌گیرد: حسن خلق به معنای تحمل و سعه صدر و همچنین رها نکردن حق و ترک باطل است .

 ۲- اکرام و احترام یکدیگر
هر یک از زن و شوهر با احترام اکرام یکدیگر ارزش و منزلت خویش را افزایش داده و موجبات دلگرمی همسرش را فراهم می‌آورد.

 ۳- محبت و اظهار آن
اصل مهر و محبت و علاقه همسران را خداوند متعال، در وجود زوجین قرار داده است. بدیهی است مهر و محبتی دارای ارزش است که در مسیر الهی و مطابق با دستورات شرع باشد وگرنه، چه بسا مهر و محبتی که هیچ ثمره معنوی نداشته باشد و حتی باعث سقوط فرد به ورطه نابودی شود .

 ۴- پوشاندن عیوب همسر
قرآن کریم در این مورد می‌فرماید: زن و مرد باید همانند لباس هم باشند هم یکدیگر را از خطا و اشتباه حفظ کنند و هم هر یک زینت دیگری به حساب آیند و به یکدیگر افتخار کنند .

 ۵- عفو و گذشت
انسان مختار آفریده شده است، و حق انتخاب دارد و ممکن است در برخی از انتخاب‌ها دچار اشتباه شده و از مسیر اصلی خارج گردد. و این مسئله برای زن و مرد هر دو یکسان است. و در این مواقع توصیه به عفو و گذشت تا آن جا اهمیت دارد که قرآن کریم عفو و گذشت را از موارد احسان می‌داند.« والعافین عن الناس و الله یحب المحسنین »

 ۶- مدارا کردن
هر یک از زن و مرد باید وظایف و تکالیف خود را انجام دهد و برای دیگری ایجاد مزاحمت ننماید. در هر حال مدارا با همسر موجب می‌شود تا زندگی با صفا و به دور از تنش گردد .
در قانون مدنی ایران( حسن معاشرت) یکی از مهم‌ترین حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یگدیگر می‌باشد.

۷-. مشورت و تبادل نظر
یکی از فوائد مهم در مشورت در امور خانواده، این است که طرف مقابل خود را در فکر و تصمیمی که گرفته شده سهیم می‌داند و احساس نمی‌کند که این کار بر او تحمیل شده است .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن