زن و خانوادههمسرداری

زوجهای جوان فلسفه زندگی مشترک را درک کنند

توصیه های کارشناس اهل سنت به زوجهای جوان

آوای سنت: شناخت کامل زوجهای جوان از یکدیگر و حرکت در مسیر درست زناشویی از زمینه های استحکام بنیان خانواده است.

به گزارش آوای سنت یوسف دریانورد در گفتاری با تحلیل دلایل ازدیاد طلاق در زندگیهای نوپا،علت آن را کم اطلاعی نسل جوان از مسئولیت های زندگی در دوره جدید خواند و گفـت: معمولا مسائل بسیار ظریف و پیش و پا افتاده ای باعث بحث میان زنان و شوهرانی می شود که از فلسفه ازدواج چیز زیادی نمی دانند. یادگیری رفتارهای زناشویی و شیوه های تربیت فرزندان موضوعی ارثی به حساب نمی آید که از والدین به فرزندان منتقل شود. دوره آشنایی و شناخت از یکدیگر به این معنا و مفهوم نیست که دو نفر در مدت کوتاهی بتوانند بهم علاقه واقعی پیدا کنند. اینها خطایی است که امروزه به هیچ قید و شرطی و به فراوانی اتفاق می افتند.

همه حاشیه های آشنایی مخفیانه از برقراری رابطه در فضای مجازی شروع می شود. در اویل ارتباط ها کوتاه مدت هستند، اما به تدریج وابستگی دختر و پسر به همدیگر شدت گرفته و از چند دقیقه به چند ساعت در طول  روز کشیده می شود. متاسفانه دختر و پسر در این مرحله ابتدا تصمیم به ازدواج می گیرند و سپس موضوع را با خانواده ها در میان می گذارند. اشتباه مهلکی که یکی ازعوامل جدی افزایش طلاق در جامعه به شمار می رود.

وی افزود: وابستگی دختران و پسران و عدم ورود به موقع خانواده ها به موضوع ازدواج موجب می شود تا دو طرف عیب ها و اشکلات یکدیگر را نادیده گرفته و آنها را از والدین خود پنهان کنند. اگر پسر معتاد است، دختر به خیال اینکه او را ترک خواهد داد، مسئله را چندان جدی نمی گیرد و اگر احیانا در زندگی دختر ایرادی وجود داشته باشد، پسر با خانواده اش در میان نمی گذارد. پنهان کردن عیوب و سوابق تلخ گذشته، شاید در ابتدا چندان به چشم  نیامده و مهم جلوه نکنند، لیکن نمی توان برای همیشه در خفا نگه داشت.

دریانورد یکی از نکات حائز اهمیت در اقدام به تشکیل خانواده را بسته به میزان شناخت طرفین از یکدیگر دانست و اظهار داشت: ایراد و اشکال شخص این مفهوم را نمی رساند که وی الزاما در آینده خودش را اصلاح خواهد کرد. کسی که می خواهد اصلاح شود برای اینکار می بایست دست به اقدامات اساسی بزند. تن دادن به رابطه جنسی بدترین سمی است که اکثر جوانان آن را می خورند. هر آشنایی منجر به تشکیل زندگی نمی شود. برخی جوانان آشنایی را بهانه می کنند تا با طرف مقابل دوست شوند و بدانید که دوستی های فضای مجازی تا ابد پایدار نمی مانند. این مسئله آسیب روانی زیادی را به دختران وارد می سازد، پس اگر شخصی پیشنهاد آشنایی داد، آن را با خانواده خود در میان بگذارید تا مشخص شود که وی با چه نیتی پا پیش گذاشته است.

این کارشناس اهل سنت دوران نامزدی را دوره شناخت بیشتر طرفین از خصوصیات اخلاقی همدیگر دانست و اظهار داشت: پسران و دختران حتی در این مرحله هم نباید پا را از حد خود فراتر بگذارند. بیشمار اتفاق افتاده که دو نفر در مرحله نامزدی به تفاهم نرسیده و از هم جدا شده اند. مضاف بر آنکه نباید دوره نامزدی و عقد را شبیه به هم دانست. در پس از دهه هفتاد شمسی که زندگیها دچار معضل مدپرستی به شکل افراطی شدند، آمار جدایی ها رفته رفته سیر صعودی پیدا کرد. میلیونها تومان را صرف هزینه شب عروسی می کنیم، اما دریغ از انتقال چند جمله مفید به ذهن دختر و پسر که بدانند زندگی جدیدشان را چگونه آغاز کنند. تا زمانی که موبایل و تلگرام نبود، بچه های ما عادت به کتاب خواندن داشتند، ولی کتابخوانی در این دهه به ورطه فراموشی سپرده شده است.

کلاسهای پیش از ازدواج چندان جدی گرفته نمی شوند.مشاورین مجربی در دسترس هستند که می توانند بهترین راهنما برای فرزندان محسوب شوند، لیکن نه والدین این مسئله مهم را جدی می گیرند و نه فرزندان توجهی به آن دارند. همه دغدغه ما رفع و رجوع مهمانان در شب عروسی  به بهانه آبروداری خلاصه می گردد و لذا می بینیم که یک زندگی تازه تشکیل شده در مدت کوتاهی به بن بست می خورد.

این کارشناس اهل سنت طول مدت زندگی برخی خانواده ها را بسیار کوتاه تر از آنچه تصور می شود خواند و یادآور شد: اصرار به ازدواج بدون در نظر گرفتن نظر بزرگان خانواده و فامیل در بیشتر مواقع به سرانجام خوبی نرسیده است. زندگی های این مدلی غالبا پس از قریب یک هفته، یک ماه و یا نهایتا در نیمه سال به دلیل عدم آگاهی جوانان نسبت به مسائل زندگی و زناشویی از هم می پاشند.

دختران و پسران جوان برای داشتن ازدواج موفق باید به اندازه کافی و مفید اطلاع کسب کرده و در کلاس های ویژه شرکت کنند. ملاک های ازدواج باید به شناخت طرفین برسد. تعهد، وفاداری، صداقت فاز مشخصات افراد با ایمان هستند. هر کسی که این فاکتورها را مورد توجه و هدف زندگی خود قرار دهد، بی شک زندگی و آینده روشنی خواهد داشت. چشم و هم چشمی آفتی است که هنوز نتوانستیم راهی برای خلاصی از آن پیدا کنیم. قانع بودن به دارایی کم و پیشرفت پلکانی بهترین توصیه به بانوانی است که از همسران خود انتظار دارند تا بهترین و لوکس ترین اجناس مورد نیاز را هر چه زودتر برایشان فراهم کنند.

دریانورد داشتن کار مناسب و برخورداری از درآمد کافی را لازمه تشکیل زندگی جدید و اداره بهتر آن برشمرد و خاطر نشان ساخت: هرگاه کسی ارزش‌های واقعی زندگی را نادیده گرفته و اولویت ها را با میزان ثروت و دارایی طرف مقابل بسنجد، باید منتظر طلاق نیز باشد. مطالعه کتاب ها با موضوع “روابط زناشویی” کمک می کند تا بدانیم چرا و به چه منظوری ازدواج می‌کنیم. واقعیت های زندگی مشترک با آنچه که در طول دوره کوتاه مدت نامزدی و تا روز برگزاری جشن ازدواج اتفاق می افتند، یکسان ندانیم. ما ازدواج نمی کنیم که هر روز را به تفریح و خوشگذرانی گذرانده و از این هفته تا هفته بعد را در گشت و گذار سپری کنیم. ازدواج در معنای واقعی عهده دار شدن مسئولیت های مشترک زندگی توسط زن و شوهری است که پیش از ورود به این مرحله نسبت به مفهوم آن آگاهی و اشرافیت کامل پیدا می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن