تربیت فرزندانزن و خانواده

سرمایه ارزشمند دوران جوانی در خودسازی انسان

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی توحیدیه کهیر سال های جوانی را دورانی بی نظیر جهت بهره مندی از ظرفیت های دین برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا نواب حوت در جریان نشست با تعدادی از جوانان به بیان ارزش های این دوره و ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: جوانى دوران داشتن نظم و برنامه براى رسیدن به اهداف است. انسان براى ترقى و پیشرفت خود نیاز به برنامه و کار دارد و بدون نقشه راهبردی و ایده آل موفق نخواهد بود. خداوند در قرآن قصه اصحاب کهف را بیان کرده است. آنان گروهى جوان بودند که ویژگى خوب شان باعث ماندگاری نام شان در تاریخ شده است.

مولانا حوت اهداف و عقاید دینی و خداشناسی را موجب تعالی انسان در امور مختلف خواند و اظهار داشت: همه بندگان مومن خواهان رسیدن به اهدافی هستند که انبیا آنها را برای اقوام خود شرح داده اند. چنانکه قرآن کریم درباره اصحاب کهف مى‌فرماید، ما آنان را براى عقیده و ایمانشان به خالق یکتا صلابت و پایمردى عطا کردیم و باعث شد در برابر حاکم وقت قاطعانه استدلال آوردند. جوانان اصحاب کهف هدف داشتند و رمز پیروزى شان در عقیده و ایدیولوژى ایشان نهادینه شده بود.

مدیر مدرسه دینی توحیدیه بخش کهیر عنوان نمود: جوان مسلمان باید بکوشد که نسبت به خالق عقیده توحیدى داشته و قرآن را در اخلاق و زندگى سرلوحه قرار دهد. به نقل از حدیث شریف، خدای متعال در روز قیامت هفت گرروه را زیر سایه خود قرار مى‌دهد. یکى از هفت گروه جوانانی هستند که طول زندگی را با عبادت گذرانده اند. این دوران بهترین فرصت براى اجراى دستورهاى خداوند و عمل به سنت‌هاى رسول‌ گرامی صلى ‌الله‌ علیه و آله ‌وسلم است. دین اسلام وسعتش چنان است که براى هر جامعه و هر زمان مى‌تواند مطابقت داشته باشد، بنابراین جوان مسلمان بهترین فرصت را دارد تا بتواند از ظرفیت‌هاى این دین نهایت استفاده را ببرد.

مولانا حوت جوانى را دوره ی نیرو، نشاط، امید و جدیت دانست و عنوان نمود: در ایام تراوش قوای بدنی نیروهاى خلاقانه انسان نیز فعال مى‌شوند. فرصت جوانى مانند باران است که اگر کشاورز از آب زلال آن استفاده کند، فرصت را غنیمت شمرده و ثمره آن را خواهد دید در غیر این صورت فرصت از دست رفته است و کارى نمى‌تواند انجام دهد. جوانى فرصتى بى ‌نظیر، زودگذر، اما پربار است. در حدیث آمده است که قدر پنج چیز را قبل از آمدن پنج چیز بدانیم که یکى از موارد جوانى است و قدر آن را باید قبل از دوره خزان و پیرى و ناتوانى بدانیم.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: لازم است که جوان مسلمان از هدر دادن وقت خود پرهیز کند. فضاى مجازى توان فعالیت و نشاط را براى همه فراهم می کند، لیکن سوءاستفاده هایی از آن بعمل آمده و به بدترین وسیله براى هدر رفت وقت و زندگى تبدیل شده است، پس باید مواظب باشیم که اوقات ارزشمند زندگی در فضای مجازی تلف نشود.

باید با انسان‌هاى نیک معاشرت کرده و از خدا بخواهیم که پس از مرگ ما را در گروه نیکان جاى دهد. با صالحان دوستى و همراهى کنیم که شوق عبادت و بندگى را به انسان تزریق می کند. انبیا جزو صالحان هستند و امروز در نبودِ پیامبر خدا با عمل به سنت مى‌توانیم ایشان را همراهى کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن