مجلس و نمایندگان

دورنمای اقتصادی سال آینده از نگاه نماینده اهل سنت مجلس

آوای سنت: عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ایجاد یک میلیون شغل جدید با توجه به بحث درآمدی و افزایش مالیات را دشوار دانست.

به گزارش آوای سنت، جلال محمود زاده با بیان اینکه سال آینده وضعیتی خوبی از لحاظ اقتصادی نخواهیم داشت، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دولت، حذف ارز چهار هزار و دویست تومانی و جبران آن با مبالغ صد الی صد و پنجاه هزار تومانی است، درحالی که این مبلغ حتی جوابگوی گرانی نان هم نخواهد بود. ما چالش‌های حل معضلات اقتصادی جامعه را در پیش داریم. کار دولت‌ها همیشه به صورت آزمون و خطا بوده و حرکت ها با برنامه انجام نمی شوند. حتی بودجه‌ای که ارائه می‌دهند بر اساس آمایش سرزمینی صورت نمی‌گیرد و در نهایت بودجه به مناطق محروم خیلی کمتر می‌رسد.

وی با انتقاد به این مطلب که برنامه‌ریزی ها واقعی نیست، افزود: برنامه ها بیشتر روی کاغذ باقی می مانند. به عنوان مثال در بودجه امسال ساخت یک میلیون مسکن پیش بینی شده که به نظر من پنجاه درصد هم محقق نخواهد شد. ایجاد یک میلیون شغل جدید هم با توجه به بحث درآمدی و افزایش شصت و چهار درصدی مالیات، خیلی امکان پذیر نیست. ما با بیماری کرونا و تحریم ها مواجه هستیم که باعث شده درآمد بیشتر اصناف به یک سوم کاهش یابد؛ پس دولت در اخذ مالیات با مشکل مواجه خواهد بود.

محمود زاده تصریح کرد: افزایش مالیات، حذف یارانه نان و دارو و نهاده‌های دامی قطعا مشکلاتی را برای معیشت مردم ایجاد خواهد کرد. برای دارو هنوز در جداول بودجه رقمی مشخص نشده است. یارانه بخش های مختلفی از جمله شیلات را هم در بودجه حذف کردند. افزایش حقوق را متوسط ده درصد درنظر گرفتند که خیلی کم است. بر اساس اخبار منتشره کل بودجه هزینه‌ای و عمرانی کشور بیست و شش درصد افزایش داشته که با توجه به تورم بالای چهل درصد، در اصل با کاهش بودجه مواجه هستیم. همچنین اعتبارات تعدادی از پروژه‌های مهم مثل اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع و مبارزه با آفات دامی و بیماری های مشترک را هم قطع شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره صندوق توسعه ملی نیز عنوان نمود: طبق قانون باید چهل درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود، اما بیست درصد آن حذف شده است. درآمدها را هم واقعی ندیدند. به عنوان مثال میزان فروش نفت را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز مشخص کردند که با این وضع اصلا امکان پذیر و شدنی نیست. بعلاوه قیر راه‌های روستایی و بین شهری و قیر مورد نیاز نوسازی مدارس از محل فروش مازاد نفت پیش بینی شده است، حال آنکه ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت هم نمی توانیم به فروش برسانیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه اختصاص مشوق های صادراتی بخش کشاورزی منوط به بازگشت ارز صادراتی به کشور است در شرایط تحریم و مشکلات آن چنین راهکاری عملا با مشکل مواجه شده و لذا شاهد کاهش صادرات محصولات کشاورزی خواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن