تربیت فرزندانزن و خانواده

ضرورت تقویت مسؤلیت پذیری فرزندان در خانواده

توصیه های شیخ خلیل افرا به والدین در زمینه تربیت فرزندان

آوای سنت: عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت جنوب کشور عدم آشنایی فرزندان جوان با مسئولیت های مهم زندگی را علت شکست های زندگی های مشترک امروزی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ خلیل افرا در گفتگو با خبرنگار ما علاقه به تجمل گرایی و رویای زندگی با بهترین امکانات و معاشرت با انسان های همراز را جزو آرزوهای هر دختر و پسر دم بخت دانست و گفت: آنچه که شاخص آمار طلاق را افزایش می بخشد روبرو شدن با واقعیت های مهم و درگیری با مشکلات روزهای ابتدایی است که فرزندان ما آمادگی روبرو شدن با آنها را نداشته و متاسفانه کارشان خیلی زود به جدایی کشیده می شود. بچه های نسل امروز به دلیل برخورداری از رفاه نسبی تحت حمایت های والدین شان بزرگ شده و با سختی های زندگی آشنایی ندارند و از این رو از عهده اداره یک زندگی مستقل برنمی آیند.

شیخ افرا یکی از ایرادات کار را در نحوه تربیت فرزندان از سوی خانواده ها خواند و افزود: موضوع این است که برخی خانواده ها فرزندان شان را بی مسئولیت و تنبل بار می آورند و آنها را تا زمان رسیدن به سن ازدواج از سختی ها دور نگه می دارند، اما مشکلات در همه زندگی ها وجود دارد و اگر فرزندان پیش از رسیدن به سن ازدواج به آمادگی لازم نرسند، نباید برایشان توقع یک شروع خوب داشت. در گذشته مشارکت اعضای خانواده در امور خانه و بیرونی بیشتر بود و فرزندان پسر همراه پدر و دختران کمک حال برای مادر خانواده بودند و چه بسا مسئولیت بخشی از امور زندگی را برعهده داشتند، اما نسل جوان کنونی امروز،حتی وظایف شخصی اش را نیز بدرستی انجام نمی دهد. چنین فردی وقتی پا به زندگی مستقل می گذارد، هیچ سررشته ای در هنری که باید در دوره مجردی یاد می گرفت، ندارد و از عهده انجام مهمترین وظایفش برنمی آید.

امام جمعه موقت کنگان، مسئولیت و امتیاز را جزو ضرورت های تکامل فرزند در حال رشد برشمرد و عنوان نمود: متاسفانه بسیاری از والدین و سرپرستان خانواده ها به دلیل دلسوزی های بی مورد فرزندان شان را از مسئولیت معاف کرده و در عوض امتیازات زیادی را برایشان قائل می شوند که این موضوع با اصل فرزند پروری منافات دارد. به فرزند از زمانی که روی پاهایش می ایستد باید آموخت که مسئولیت پذیر باشد. مسئولیت در کنار امتیاز فرزند را اعتماد بنفس به بار آورده و می تواند از نیروی جوانیش به بهترین نحو بهره ببرد. خریدن موتور و ماشین به جهت تفریح و خوشگذاری کسی را به سرای خوشبختی نمی رساند و چه بسا امکانات اینچنینی در کنار نبود فرهنگ استفاده بهینه از وسایل باعث وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به زندگی فرد می شوند.

شیخ افرا تاکید کرد: در اسلام هر عملی آدابی دارد و تربیت فرزند نیز از این مقوله مستنثنی نمی باشد. رشد گرانی و تورم چند دهه گذشته باعث شده تا خانواده ها به داشتن فرزند کمتر رو بیاورند. البته در شرایط بغرنج معیشتی نمی توان انتظاری بیش از این داشت، لیکن فرزند کمتر نباید روی اصل مفاهیم تربیتی اثر منفی برجای بگذارد. فرستادن فرزند به خانه بخت با بهترین امکانات تضمین یک زندگی موفق و ایده آل را نمی کند. امکانات خلاقیت به بار نمی آورند، بلکه چیزی که منجر به خلق امکانات می شود هنری است که هر اولادی می بایست پیش از شروع زندگی مستقل بیاموزد. چاقو در عین حال که وسیله ای خطرناک است، اما سخترین کارها را آسان می کند، بشرط آنکه انسان طریقه استفاده از آن را بخوبی بلد باشد.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت جنوب کشور نشان ساخت: منش، رفتار و کردار انسان به توانایی های فردی و اجتماعی وی مرتبط بوده و در این راستا فرزندان خود را صرفا نباید مطالبه گر به بار بیاوریم. فرزندی می تواند مطالبه گر باشد که مسئولیت ها را بپذیرد. چت در فضای مجازی و الگو برداری از زندگی های فیلم های ماهواره ای را هنر قلمداد نکنیم. حمایت از فرزند در آغاز تشکیل زندگی کاری نیکو و پسندیده است، ولی پسندیده تر آماده کردن وی به شرایط پیش بینی نشده در طول دوران رشد با عادت دادن به قبول مسئولیت و نتیجه کار به بهترین نحو ممکن می باشد. در چنین شرایطی است که می توان برای فرزند امتیاز قائل شد، وگرنه امتیاز بدون مسئولیت به مثابه آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن