حقوق زنان در اسلامزن و خانواده

عدم آگاهی دینی علت اصلی افزایش طلاق در جامعه

سخنان مولانا علی بایی درباره رفتار متقابل زن و شوهر

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه دلیل طلاق های امروزی را عدم آگاهی از مفاهیم قرآن و مسائل دینی عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالکریم علی بائی در تفسیر آیه قرآن کریم، نقش مرد در مدیریت بنیان اسلامی خانواده را از نکات مهم و ضروری دانست و گفت: خدای متعال در کلام خود مردان را با توجه به استعداد ذاتی، قدرت تفکر، تعقل بالاتر و ساختار قوی تر قیم و سرپرست زنان معرفی کرده است.

نبی مکرم اسلام نیز برای تبیین جایگاه مرد فرمایش می دارد، اگر بر کسی جز الله سجده جایز می بود به زنان دستور می دادم تا بر شوهران خویش سجده کنند. متاسفانه برخی افراد کج فهم برداشت های دیگری از آیه قرآن داشته و مفهوم نادرستی را به مردم ارائه می دهند، لذا این گونه نیست که مرد به زن بعنوان یک برده نگاه کرده و ضمن ادا نکردن حقوقش با او بدرفتاری کند.

وی درباره خصوصیات زنان صالحه افزود: زنان نیک کردار، مطیع و فرمانبردار شوهرانشان هستند و اگر این اطاعت نباشد در زندگی مشکل به وجود خواهد آمد. خیر النساء از نگاه پیامبر اکرم کسی است که در مواجهه با شوهرش گشاده رو باشد، از او اطاعت کند و در غیاب شوهر از خودش را محافظت کرده و با فرد نامحرم ارتباط نداشته باشد. زن همچنین موظف است از دارایی های متعلق به شوهرش صیانت بعمل آورد.

همه ما می دانیم که رعایت متقابل حقوق زن و شوهر از نکات مهم یک زندگی سالم و آرام است. زن و شوهر وظیفه دارند حقوق همدیگر را رعایت کرده و به همدیگر احترام بگذارند. تا علاوه بر داشتن یک زندگی مسالمت آمیز، بستر مناسبی را برای تربیت فرزندانشان فراهم نمایند. اگر چنانچه زنی عصیان و نافرمانی کرد مرد باید به راهنمایی رب العالمین جامه عمل بپوشاند، آنجا که قرآن کریم می فرماید، اگر زن ناسازگار شد، ابتدا با پند و نصیحت زن را اصلاح کند و اگر اصلاح نشد در مرحله بعدی باید محل خوابش را جدا کند و باز اگر تاثیر نداشت، در مرحله سوم او را تادیب نماید و این گونه نیست که از همان اول واژه منفور طلاق را در گفتار خود بکار ببرد. طلاق های امروزی اکثرا برخواسته از عدم آگاهی از مفاهیم قرآن و مسائل دینی نشأت می گیرد، چرا که قرآن کریم دستورات زندگی را متذکر شده و مسلمان باید طبق فرامین عمل کند.

مولانا علی بائی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به قتل و کشتار مسلمانان در سراسر جهان آن را نتیجه زیاده خواهی بشر خواند و عنوان نمود: کم نیستند اشخاصی که برای رسیدن به قدرت به هر دست آویزی متوسل می شوند و برایشان اهمیت ندارد که کشورهای ابرقدرت از جریان اختلافات و خونریزی ها به نفع خود بهره برداری کنند. این وقایع باعث می شود تا آنها اسلام را به عنوان یک دین خشن جلوه داده و چهره منفوری از امت به نمایش بگذارند. این ناآرامی ها همیشه برای همسایگان نیست، بلکه دشمن برای بر هم زدن آرامش ما هم فکر می کند و شب و روز در تلاش است، لذا برخورد با این قضایا کمال هوشیاری مسئولین و بخصوص مردم را می طلبد. حکام مسلمان هم باید به هوش باشند که هدف کفار از بین بردن اسلام و ضعیف کردن مسلمانان است. امت الهی در این زمان حساس باید برای پایان یافتن جنگ و خونریزی در کلیه بلاد اسلامی دست به دعا بردارند.

مولوی علی بائی استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های همه اقشار و قومیت های کشور را شرط خروج کشور از بحران بیکاری های فزاینده خواند و گفت: همه ما به مثابه یک خانواده هستیم و وجود اقوام و مذاهب ، نژادها و قومیت ها در کشور یک فرصت بسیار بزرگ است که باید از این فرصت در جهت پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف استفاده شود و همانطور که تاکنون انقلاب اسلامی برای دیگر جوامع الگو بوده در این زمینه نیز باید الگوی جهانیان باشیم.

بدون شک ملت ایران لیاقت بهترین خدمت ها را دارند. همانطور که رهبر معظم انقلاب در راس این حکومت دینی  دغدغه معیشت مردم را دانسته و مردم را ولی نعمت معرفی می کند، مسئولین باید هدف اصلی خود را خدمت رسانی به مردم و جامعه قرار دهند، زیرا امنیت پایدار در کشور با رضایت مردم از عملکرد مسئولین افزایش پیدا می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن