زن و خانوادههمسرداری

مناسبات غیر شرعی در فضای مجازی مخرب است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجدجامع توحید مشهد، نتیجه اعتماد نابجا به اشخاص ناشناس و ایجاد رابطه عاطفی در فضای مجازی را مانند خرابه برجای مانده از زلزله ویرانگر توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا حسن سرکوهی در خطبه های نماز جمعه مسجد جامع توحید مشهد، رعایت نکات احکام دین مبین اسلام در معاملات و معاشرات را نشانه وجود ایمان در زن و مرد مسلمان دانست و در شرح حدیثی از نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم گفت: اجتناب از تندی زبان، پرهیز از ریختن خون برادر مسلمان و حفاظت از مال و امانت از نکات مهم و برجسته در معاشرات و اخلاقیات مطابق با سیره انبیاء و بالاخص آن حضرت در زمینه عفو و بخشش بشمار می روند.

امروز ظرفیت ها و برداشت های امت از مسائل پیرامون و همچنین در واکنش به نزدیگان و اطرافیان خصوصا در مسئله همسرداری بسیار کوچک شده است. اهداف ازدواج را نمی فهمیم و به جای آنکه ارتباطات مردم با وصلت مستحکم تر شود، اوضاع به سمت آشفتگی بیشتر پیش می روند!

مولانا سرکوهی، بروز برخی از مشکلات و ناملایمات در زندگی های فردی و اجتماعی، خصوصا کانون های نوپا را طبیعت روزگار خواند و اظهار داشت: الله متعال، زن را لباس مرد و شوهران را مانند لباسی برای همسران شان توصیف کرده است، لیکن متاسفانه مشاجره های منجر به اختلاف، استفاده از زبان سرکوب، تندخویی و بدرفتاری، شیرازه و بنیان خانواده ها را هدف قرار داده است و طرفین نمی توانند با یکدیگر حتی در حد یک گفتگوی عادی صحبت کنند!
انبیاء نیز در زندگی زناشویی خود مستثنی از اختلاف نبودند، اما آن بزرگواران هرگاه مشکلی در زندگی شان پیشامد می کرد از رای و نظر معتمد نزدیک به خود تبعیت می کردند.

امام جمعه اهل سنت مسجدجامع توحید مشهد، آرامش واقعی را در مدیریت و حل و فصل مباحث اختلافی دانست و تاکید ورزید: کسانی که بر اختلاف میان زن و شوهر دامن زده و به بهانه حمایت از دختر و جانبداری از پسر کار را به جدایی می کشانند، شیطان لعین را خوشنود کرده و گناه بسیار بزرگی مرتکب می شوند. زن و مرد اگر اسرار یکدیگر را پوشیده ندارند، سبب کشیده شدن پای اطرافیان به اختلافات خواهند شد. داستان حضرت یوسف علیه السلام اوج پستی و بلندی های زندگی را نشان می دهد. از هر فرودی می توان به اوج رسید و اگر فرود نباشد، انگیزه رسیدن به اوج در انسان پیدا نمی شود. یک مشکل ممکن است که دامنه دار باشد، اما همیشگی نخواهد بود، پس از سراشیبی ها ناامید نشویم.

مولانا سرکوهی روابط غیر معقول افراد در فضای مجازی را از عوامل برهم خوردن آرامش در زندگی های مشترک توصیف کرد و متذکر شد: اگر نخواهیم به تعهد اخلاقی خود در قبال خانه و خانواده عمل کنیم، نتیجه ای جز پشیمانی در پی نخواهد داشت. اعتماد به اشخاص ناشناس و ایجاد رابطه عاطفی با بیگانه مانند زلزله ای ویرانگر است که چارچوب زندگی را متلاشی کرده و از آن جز تلی از خرابه بر جای نمی گذارد.

تصویر سازی های مثبت ذهنی از کسانی که به آنها در فضای مجازی اعتماد می کنیم، شبیه به تندبادی است که اشیاء سر راه را همچون پرکاهی به هوا بلند می کند، پس از قرار گرفتن در مسیر تند باد ها و سیلاب های ناشناخته فاصله بگیریم. به کاربرانی که هیچ شناختی از آنها نداریم، بی جهت اعتماد نکنیم، زیرا آنها می آیند تا جوانان را به مخروبه های ساخت دست خودشان بکشانند. جایی که در آن خوشبختی وجود ندارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن