زن و خانواده

مولوی قهستانی:فقدان آموزه های اسلامی در خانواده ها ریشه همه مشکلات است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف نبود تعالیم اسلامی را ریشه مشکلات در میان برخی از خانواده ها عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی حبیب الرحمان قهستانی در گفتاری خانواده را از مرغوب ترین نهادها در نزد خدای متعال دانست و گفت: اولین و مهمترین نهاد اجتماعی انسان‌ ها نهاد خانواده می باشد. خانواده زیر مجموعه‌ای از یک اجتماع بزرگ متشکل از مردم شهرها و روستاها است. بنای اسلام در ارتباط میان اعضای یک خانواده بر همدلی، الفت و محبت استوار می باشد. از خانواده بعنوان بنای مستحکم در پیشگاه رب العالمین یاد می شود که روابط در آن بر اصول رحمت و مودت پایه گذاری شده‌ است.

از منظر دین اسلام یک خانواده در صورتی قادر است در مسیر درست و مستقیم خود قرار گیرد که هر عضو آن بتواند به خوبی از پس مسئولیت‌ های دینی مطابق با شرع مقفدس برآید. مرد، زن و فرزندان باید بدانند که در این چرخه هر کدام وظیفه‌ای حساس بر دوش دارند و لذا شرط داشتن محیطی امن و آرام در یک چارچوب منظم وجود تفاهم میان والدین و فرزندان و عمل به مسئولیت ها می باشد.

مولوی قهستانی بسیاری از ناهنجاری ‌های جامعه را نشئت گرفته از نهاد خانواده خواند و اظهار داشت: اگر می‌بینیم در میان تعدادی از خانواده ها بزهکاری دیده می شود و یا جرم اتفاق می‌افتد و مسائل خلاف شرع رخ می‌دهد، باید به وجود اعتیاد در یکی از اعضا شک کرد. اگر در یک مجموعه کوچک به دفعات خشونت و ضرب و شتم اتفاق می‌افتد دلیلش به ساختار های غلط در آن بر می گردد و اینکه مسئولیت ها آن طور که انتظار می رود جدی گرفته نمی شوند. تعالیم قرآنی و اسلامی در چنین محیط هایی وجود ندارد و یا ضعیف و کم رنگ است و بدون شک بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی جامعه امروز ریشه در مشکلات محیط های کوچک خانوادگی دارد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف عنوان نمود: امروزه عملا می‌بینیم که خانواده‌ ها به نابسامانی گرفتار بوده و در روابط خود با فرزندان مشکل دارند. روابط ها در اینگونه منازل سست و متزلزل است و صفا و صمیمیت در میان افراد کمتر یافت می‌شود. در میان بعضی از جمع خانوادگی، زن و شوهر ظاهرا در کنار هم بسر می برند، ولی نسبت به یکدیگر ابراز احساس و عواطف نکنند. زن و شوهری که از هم سرد باشند تفاوت چندانی با دو بیگانه نخواهند داشت. آنها در واقع وجود یکدیگر را تحمل می کنند و نبود یکی از ایشان روی دیگر تاثیر منفی بر جای نمی گذارد. از این رو در جوامع آمار طلاق سرسام‌آور است و زن و مرد، به اندک بهانه‌ای این رشته‌ی مستحکم و این بنای استوار را از هم می‌گسلند.

فرزندان، مهر و عطوفت لازم و تربیت صحیح را از پدر و مادر دریافت نمی‌کنند و در نتیجه اغلب به افرادی زود رنج و منزوی تبدیل می شوند. به علت عدم تربیت صحیح، بزهکاری، جرم و جنایت در خانواده‌ ها روز به روز در حال افزایش است. انسان ها نیاز به محبت و رسیدگی دارند و هیچ فرزندی با کمبود در تربیت به تکامل نمی رسد. خداوند در قرآن کریم به مسائل خانواده و مسئولیت‌ هایی که والدین بر عهده دارند توجه کرده و نسبت به عواقب کم توجهی هشدار داده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن