زن و خانوادههمسرداری

تاثیر مخرب دوری از آموزه های دینی در افزایش طلاق

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه حنفیه گنبد ازدیاد آمار طلاق را ناشی از کم رنگ شدن شئونات اسلامی در ازدواج ها برشمرد.

به گزارش آوای سنت، داود آخوند رحمانی کم ایجاد فاصله در شیوه ازدواج سالم را از جمله دلایل ازدیاد طلاق در کشور دانست و گفت: عدم مشورت با والدین و بستگان، عدم تحقیق طرفین از یکدیگر، اتخاذ تصمیمات عجولانه و سهل انگاری ها در پیش از عقد رسمی موجب شده است که معیارهای اخلاقی- اسلامی در برخی وصلت ها رعایت نشده و زندگی طی مدت کوتاهی به طلاق می انجامد. در گذشته های نه چندان دور طلاق بعنوان یک عمل نکوهیده بحساب آمده و بسیار ناپسنده شناخته می شد، لذا بندرت می شد که یک خانواده از هم بپاشد، اما اکنون متاسفانه روزی نیست که تعداد زیادی طلاق رخ نشان ندهند.

آخوند رحمانی صبور بودن در برابر مشکلات را لازمه دوام و قوام زندگی های مشترک در ابتدای مسیر آن خواند و افزود: به همان میزان که دو نفر برای ازدواج شتاب بخرج می دهند به مراتب شدیدتر از آن تصمیم به جدایی گرفته و نیت شان جبران اشتباه با اشتباه دیگر است. ازدواجی که ملاک عمل در آن بر اساس آداب و سنن نباشد نتیجه ای جز حسرت و پشیمانی به دنبال نخواهد داشت. شرایط به گونه ای شده است که سرپرست جوان و کم سن و سال خانواده با کوچکترین عصبانبت زن را تهدید به طلاق و جدایی می کند. از سوی دیگر هنوز مرد آنطور که باید و شاید برای سر و سامان بخشیدن به زندگی فرصت پیدا نکرده است که زن کمبودها را بهانه کرده و راه خانه پدری را در پیش می گیرد.

ابن مسعود رضی الله به نقل از رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، مراودات انسان ها با دنیای خارج در پیش از قیامت بسیار شدت میابد، لیکن صله رحم ضعیف شده و دیوارهای بلند میان دو برادر و همسایه فاصله خواهند انداخت. فساد در بازارها و اماکن عمومی گسترش یافته و آلات موسیقی و شرابخواری به اوج می رسد.

مدرس حوزه علمیه حنفیه گنبد، روابط حاکم در میان برخی خانواده را خارج از اصول و احکام عنوان نمود و متذکر شد: شوهر به هنگام عصبانیت زنش را سه طلاقه خطاب می کند، لیکن مدتی بعد و با فروکش کردن عصبانیتش مطلب را از دیگران مخفی نگه داشته و در خیال خود همه چیز را عادی جلوه می دهد. این نیز نشانه دیگری از احوالات پیش از قیامت می باشد که آن حضرت به ابن مسعود بیان داشته است.

آخوند رحمانی سرپرستان کم سن و سال خانواده را فاقد تجربه کافی جهت اداره زندگی مستقل توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: کنترل زبان به هنگام عصبانیت و خویشتنداری لازمه برقراری تفاهم میان خانواد های نوپا است و تا مادامی که گذشت نباشد هر کسی به راه خودش خواهد رفت. تهدید به طلاق نشانه شجاع بودن نیست، بلکه کنترل خشم و دعوت همسر به آرامش به دوام و قوام زندگی افزون می بخشد. یک خانواده در روز اول تشکیل مانند نهالی است که با یک تند باد شکسته و می خشکد. این نهال را می بایست به دقت پرورش داد تا ریشه های آن قوی و مستحکم گردد.

طلاق بسادگی بزبان نیاوریم. کسی که همسرش را سه بار طلاق می دهد برای بازگشت به زندگی سابق راه بسیار سخت و دشواری را در پیش دارد. تاوان سه طلاقه کردن همسر و تن دادن به قوانین شرع مقدس مانند خاری است که جای زخم آن تا ابد در زندگی باقی خواهد ماند. پیش از وقوع حادثه به عاقبت کار فکر کرده و با شریک زندگی خود عهد ببندیم که به هنگام عصبانیت صبر پیشه کرده و مراعات احوال را بنماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن