زن و خانوادههمسرداری

سخت گیری بر جوانان از موانع مهم ازدواج است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع داماهی مقوله چشم و هم چشمی و تحمیل شروط دست و پاگیر را با به بیرهه رفتن اصل ازدواج توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد صالح خردنیا در بحث موانع و مشکلات وصلت های زمان حاضر با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان، ادعای عدم آمادگی کافی را از جمله دلایل تاخیر در این امر خواند و گفت: نبود شرایط کافی از نگاه جوانان که ازدواج شان را به تاخیر می اندازند در آینده تاثیر عمیقی روی جامعه باقی خواهد گذاشت. از این رو همه متولیان اعم از والدین، متفکرین، متعلمین، رسانه ها و مربیان مدارس وظیفه دارند فرهنگ صحیح پیوند زنا شویی را جا انداخته و مشکلاتی که به غلط تحمیل شده اند هر چه سریع تر از پیش پای جوانان برداشته شود.

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سه گروه را شامل مجاهدان در راه دین، بردگانی که کار می کنند تا به دست رنج خود به آزادی برسند و شخصی که قصد ازدواج دارد تا بدان طریق عفت پیشه نماید از گروه کسانی معرفی می کند که خدای متعال وظیفه کمک به ایشان را خود عهده دار شده است.

شیخ خردنیا قید و بندهای ازدواج، توقعات بیش از حد و تحمیل شروط دست و پاگیر را فراموشی و بیراهه رفتن اصل هدف از همگامی با سنت نبوی خواند و افزود: ازدواج مزیتی است تا انسان دیندار بتواند بدان وسیله نصف دینش را کامل کرده و در مسیر حفاظت از عفت، هواهای نفسانی و شر شیطان گام بردارد.

پیوند دختر و پسری که برای یکدیگر مناسب تشخیص داده می شوند متاسفانه از اهداف فراموش شده می باشد و برنامه هایی نظیر ترتیب دادن تشریفات خاص و برگزاری مراسم با هزینه های سنگین مد نظر قرار دارد. این رویه تحمیلی فشار سنگینی را بر فکر و جسم مخاطب جوانان وارد کرده و ازدواج شان را با تاخیر مواجه می سازد.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع داماهی بندرعباس تنها شرط اسلام برای یک ازدواج با معیارهای سالم را انجام عقد شرعی عنوان و تاکید کرد: ایجاد چالش و سنگ اندازی ها جوانان را بلاتکلیف گذاشته است.

مبنای قرآنی یک ازدواج اجرای خطبه عقد می باشد که دو جوان را نسبت به هم حلال می کند، لذا نبود تمکن مالی آنچنانی مانع از شروع زندگی جدید نخواهد شد. در گذشته بیشمار افراد با یک مراسم ساده وصلت انجام می دادند و هرگز از سوی دیگران ملامت نشده اند. سال ها می گذرند، ولی جوان ما کماکان درگیر پرداخت هزینه های گزافی است که تنها در یک شب اتفاق می افتد و با گذشت زمان کهنه و از اذهان مردم فراموش می شود.

شیخ خردنیا متذکر شد: دور شدن از متن قرآن و سنت و دوری از مفاهیم صحیح ازدواج اسلامی نتیجه بی تکلیفی ها و سرگردانی های کنونی است. اگر مسئله چشم و هم چشمی در میان نبود امروز فرزندان ما این چنین اظهار عجز و درماندگی نمی کردند. زیاده روی در تعیین مهریه با هدف جا نماندن از دیگران، خود به یک رقابت و یک مانع و مشکل اساسی تبدیل شده است. رقابتی برای قیمت گذاشتن روی ناموسی که بنا را بر ازدواج دارد.

اسلام مهریه را برای تکریم زن و حق مسلم وی قرار داد و کسی کوچکترین دخل و تصرف در آن را ندارد، اما مهریه های گزاف درهای بسیاری وصلت ها را بسته است. فراموش نکنیم که اگر هزینه سنگین و مهریه بیشتر در نزد الله متعال اولی شمرده می شدند بدون شک انبیاء الهی و اولیاء مکرم در این کار از ما سبقت می گرفتند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن