تربیت فرزندانزن و خانواده
موضوعات داغ

کودکان و حضور در نمازهای جماعت

آوای سنت : دیدگاه نمازگزاران در مورد اقامه نماز کودکان خردسال در مساجد متفاوت است. برخی حضور کودکان خردسال در مسجد را به بهانه ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران در نماز تراویح رد می کنند وبرخی نیز با هدف تربیت خوب و پیوند جوانان با مساجد از حضور کودکان در مساجد حمایت می کنند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،محمد ثانی العروسی یکی از قاریان قرآن با بیان اینکه حضور کودکان در مسجد یک پدیده درستی است،خاطرنشان کرد: بردن کودکان به مسجد نوعی آموزش عملی است، اما باید با تکیه بر آموزش های شفاهی،آداب مسجد را در خانه به آنها بیاموزیم.

وی افزود اگر کودکان کاری در مسجد کردند که اشتباه بود یا برای نمازگزاران ایجاد مزاحمت کردند با مهربانی و عطوفت برخورد کنیم و بر پیشانی آنها بوسه زنیم تا احساس امنیت کنند.

وی افزود: کودکی را می شناسم که یک بار به من گفت نمی خواهم به مسجد بروم! دوست دارم در خانه نماز بخوانم به او گفتم: چرا؟ گفت زیرا یک بار که به مسجد رفته بودم یکی از بزرگسالان مرا از صف اول نماز عقب زد و گفت که صف اول نماز فقط برای بزرگسالان است،درحالی که من قبل از اذان حضور داشتم و قرآن می خواندم! شما کسی را می شناسید که دوست ندارد به جایی برگردد که مورد توهین یا تحقیر قرار گرفته است.

نصیر المالکی نیز با او موافق بود و گفت: لبخند زدن و سخنی محبت آمیز بر گوش کودکان بهتر از توبیخ و ارعاب آنهاست. مالکی خاطرنشان کرد: برخی از نمازگزارانی که از حضور کودکان خردسال در مسجد گلایه می کنند، جز در ماه رمضان به مسجد نمی آیند و جز در نماز تراویح که سنت است و واجب نیست، شرکت نمی کنند.

دکتر سلطان الهاشمی، استاد دانشکده شریعت دانشگاه قطر نیز به نوبه خود از والدین خواست تا فرزندان خود را ازهمان دوران کودکی با ارزش مسجد و قداست آن آشنا کنند .

وی افزود: خانه خدای متعال جایی برای کارهای بیهوده و بلند کردن صدا و ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران  نیست و هدف از همراهی کودکان در مساجد باید تربیت صالحه و پیوند آنها با خانه خدا باشد.

دکتر الهاشمی با تاکید بر اینکه بردن کودکان خردسال به مساجد مشروط به عدم ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران و عدم و پرسه زدن در بین صفوف است،خاطرنشان کرد: بچه های شلوغ یا کمتر از ۳ سال به طوری که نمی فهمند نماز چیست، نباید آنها را به مسجد آورد،زیرا بعضی از آنها هنگام خواندن نماز گریه می کنند و برخی از جلوی نمازگزاران عبور می کنند که باعث اذیت شدن و شکایت نمازگزاران می شود.

 شیخ جاسم بن محمد الجابر فرمود: دین راستین ما از فرزندان مراقبت کرده است و به والدین و اولیای امر دستور داده است که فرزندان خود را در هفت سالگی به نماز امر کنند. بدون شک محل صحیح آموزش نماز و سایر احکام اسلامی، مسجد است، زیرا همان گونه که فرزندان باید در خانه، نماز را آموزش ببینند ،باید روحیه جمعی را هم تمرین کنند و این امر شامل حضور آنان در نماز جمعه و جماعت در مساجد است.

بچه ها در عصر رسول خدا (سلام الله و صلواته علیه) به مسجد می رفتند و حضرت با شنیدن گریه کودکی در مسجد،نماز را کوتاه می کرد.بلکه آن حضرت( سلام الله و صلواته علیه) خطبه خود را قطع کرد و حسن و حسین را که وارد مسجد شده بودند بر دوش گرفت و به این طرف و آن طرف حمل کرد.

اگر کودک در مسجد بازی نکند و به نمازگزاران آسیبی نرساند، حضور او در مسجد اشکالی ندارد البته بهتر است در کنار پدر یا یکی از اقوام بزرگ خود باشد و آداب مسجد را بداند و قبل از اینکه به مسجد آورده شود از آزار مردم و تجاوز به حقوق آنها و مانند آن بر حذر باشد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن