مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

دلایل تمایل آفریقایی ها برای حضور در جنگ اوکراین

آوای سنت : چرا صدها آفریقایی می خواهند در گردان خارجی برای دفاع از اوکراین بجنگند؟

از زمان تشکیل گردان خارجی برای نبرد در اوکراین به دستور رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی،که سه روز پس از آغاز تهاجم روسیه به این کشور صورت گرفت، صدها آفریقایی از سراسر قاره تمایل خود را برای پیوستن به آن برای مبارزه با نیروهای روسی ابراز کرده اند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت برای پی بردن به انگیزه‌هایی که باعث می‌شود مردم قاره قهوه‌ای با داوطلب شدن برای شرکت در جنگ شدیدی که دور از قاره‌شان در جریان است، ریسک کنند، گزارشی منتشر کرد که شامل مصاحبه‌هایی با تعدادی از افریقایی هایی بود که تمایل خود را برای پیوستن به گردان خارجی دفاع از اوکراین اعلام کردند.

تحقیقاتی که توسط روزنامه‌نگاران انجام شد، نشان داد که میزان مشارکت آفریقایی‌ها در کشورهای مختلف قاره، تحلیل‌گران سیاسی را شگفت‌زده کرد، زیرا درخواست‌های غیرنظامیان برای پیوستن به گردان خارجی اوکراین از بسیاری از کشورهای آفریقایی به سفارت‌های اوکراین در این کشورها سرازیر شد.

این روزنامه به نقل از منابعی در سفارتخانه های اوکراین در آفریقای جنوبی و نیجریه می گوید که آنها صدها درخواست از طریق تلفن و ایمیل، که برخی از آنها شخصاً توسط صاحبان آنها ارسال شده است برای پیوستن به جنگ دریافت کرده اند.

سفیر اوکراین در آفریقای جنوبی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که سفارت او اندکی پس از تأسیس گردان خارجی به دستور رئیس جمهور زلنسکی در پایان فوریه گذشته مملو از پیام‌ شد.

سفارت اوکراین در کنیا همچنین اعلام کرد که درخواست‌های متعددی دریافت کرده که غیرنظامیان آفریقایی که توسط ایندیپندنت در اوگاندا و بوروندی مصاحبه شده‌اند، که سفارت اوکراینی ندارند، تمایل خود را برای جذب نیرو برای جنگ در اوکراین ابراز کردند، اما نمی‌دانستند چگونه این کار را انجام دهند.

این روزنامه می‌گوید دیمین ماگرو، سخنگوی گردان خارجی اوکراین، اظهار داشت که آفریقایی‌هایی در این گردان حضور دارند، اما جزئیاتی از تعداد و ملیت آنها ارائه نکرد.یک مقام نظامی اوکراین ماه گذشته گفت که گردان خارجی شامل حدود ۲۰۰۰۰ جنگجو از ۵۰ ملیت است.

تحقیقات مطبوعاتی، انگیزه های متعددی را در پشت پرده نبرد آفریقایی ها در صفوف گردان خارجی حامی اوکراین نشان داد.از جمله انگیزه سیاسی، که روزنامه آن را حمایت و کمک به اوکراین توصیف کرد. در حالی که دیگران انگیزه های مختلفی را به عنوان بخشی از تحقیقات ذکر کردند که مهمترین آنها مهاجرت به اروپا بود.

کیف به خارجی‌هایی که مایل به جنگ با نیروهای روسیه هستند اجازه می‌دهد بدون ویزا وارد اوکراین شوند، فرصتی نادر برای آفریقایی‌هایی که می‌خواهند به اروپا برسند، که اغلب گذرنامه‌هایشان جزء ضعیف‌ترین پاسپورتهای جهان است.

بسیاری از آفریقایی ها که پاسپورت ندارند، از راههای غیرقانونی به اروپا مهاجرت می کنند. آنها علاوه بر خطراتی که در سفرهای طولانی از طریق زمین و دریا با آن مواجه بودند،در معرض خشونت، تبعیض و بازداشت در طول آن سفر طولانی قرار داشتند.

استفان کروز، رئیس بخش حکومت‌داری و دیپلماسی در مؤسسه مطالعات روابط بین‌الملل در آفریقای جنوبی می گوید: اکثر داوطلبان جوان و دارای لیاقت های زیادی هستند .

آنها شرکت در جنگ اوکراین را بلیت خروج از آفریقا و راهی برای ورود به اروپا و سپس اقامت در آنجا می دانند. ابراهیم نایی، محقق مرکز دموکراسی و توسعه، یک سازمان حقوق بشر معتقد است که اکثر افریقایی هایی که برای رفتن به اوکراین درخواست می کنند، قبلاً سعی کرده اند از مسیرهای غیرقانونی به اروپا سفر کنند.

در میان داوطلبان پیوستن به گردان خارجی اوکراین، آلسان فای، کارگر ساختمانی سنگالی گفت که به محض دیدن خبر حمله روسیه به اوکراین، تمایل شدیدی برای کمک به این کشور احساس کرد. فای ۴۵ ساله که در دهکده ای کوچک در نزدیکی پایتخت سنگال زندگی می کند، گفت: من نمی توانم بی عدالتی را تحمل کنم، و دوست ندارم مردم را در رنج ببینم.

این مرد قبلاً از طریق تلفن با سفارت اوکراین در داکار ارتباط برقرار کرد و به مقامات آنجا از تمایل خود برای پیوستن به مبارزه در صفوف گردان خارجی گفت. سفارت نیز از او خواست درخواست خود را به روش آن لاین ارائه کند، اما دولت سنگال در آن زمان پس از اینکه تعداد داوطلبان این کشور برای مبارزه برای کیف به ۳۵ سنگالی در اوایل ماه مارس رسید، خواستار توقف استخدام شهروندان خود شد.

در حالی که فای اظهار داشت که نمی‌خواهد از جنگ برای منافع شخصی استفاده کند، از سخنان او مشخص شد که بخشی از تمایل او برای پیوستن به گردان خارجی در اوکراین به دلیل امکان جستجوی کار در آنجا پس از پایان جنگ در اوکراین بود.فای در مورد تجربه خود در سال ۲۰۰۵ به روزنامه گفت،آن زمان در حالی که تلاش می کرد با یک قایق ماهیگیری به اسپانیا فرار کند، دستگیر شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت‌های بسیاری از کشورهای آفریقایی برخلاف موضع کشورهایی مانند کانادا، بریتانیا و ایالات متحده که مانع از پیوستن اتباع خود به این کشور نشدند، از داوطلب شدن شهروندان خود برای عضویت در گردان بین المللی اوکراین علیه تهاجم روسیه جلوگیری می‌کنند.این ممکن است به دلیل ترس از عواقب ناشی از بازگشت جنگجویان از جنگ به خانه باشد.

ابراهیم نایی از مرکز دموکراسی و توسعه می‌گوید: این ممکن است به منظور اجتناب از آنچه در لیبی اتفاق افتاد،باشد.

جایی که جوانان آفریقایی در برخی موارد برای جنگ به خارج از کشور می‌رفتند(جنگی که موجب سرنگونی معمر قذافی شد)آنها با تمایلات خشونت آمیز به کشورهای خود بازگشتند و به برخی جنبش های مسلحانه در کشورهایی مانند مالی، نیجریه و چاد پیوستند.

این تحقیقات به عامل دیگری اشاره می‌کند که ممکن است باعث ممانعت دولت‌ها در برخی از کشورهای آفریقایی از اجازه دادن داوطلبانه به شهروندان خود برای جنگ با روسیه شود و آن ترس از تیرگی روابط با روسیه در دراز مدت است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن