مجلس و نمایندگان

ضرورت افزایش بهای حامل های انرژی مشترکان پرمصرف

برقراری عدالت در یارانه انرژی یک ضرورت

آوای سنت: عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان خواستار قانونی شدن اخذ یارانه بیشتر از مشترکین پر مصرف حامل های انرژی شد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل حسین زهی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه گذاری آب، برق و گاز و اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه گفت: بار‌ها گفته شده که نظام تعرفه گذاری آب، برق و گاز عادلانه نیست، چرا که قشر ضعیف و متوسط جامعه که مصرف چندان بالایی ندارند به اندازه قشر مرفه و پرمصرف جامعه از یارانه آب، برق و گاز برخوردار شده و تفاوت چندانی بین تعرفه‌های قشر کم مصرف با پرمصرف دیده نمی شود. به عنوان مثال از قشر مرفه نباید به اندازه اقشار ضعیف و کم درآمد یارانه گرفته شود. این امر ضروری است که ما نیز مانند کشور‌های پیشرفته یک نظام تعرفه گذاری را اجرا کنیم تا به مشترکانی که در چهارچوب الگوی مصرف استفاده می‌کنند یارانه تعلق گیرد. از سوی دیگر مشترکانی که بیش از سقف مجاز تعیین شده مصرف منابع دارند هزینه‌ها را با نرخ تمام شده تولید بپردازند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز تعرفه مشترکان کم مصرف و پرمصرف تقریبا به طور یکنواخت تعیین شده و مشترکان پرمصرف نیز انگیزه‌ای برای اصلاح الگوی مصرف خود ندارند. زمانی که یک خانواده در یک شهر کوچک یا در یک کلانشهر در چهارچوب الگوهای تعیین شده انرژی مصرف می کند باید از یارانه بیشتری در حوزه آب و برق و گاز برخوردار شود. این موضوع تاکنون در نظام تعرفه گذاری محقق نشده و بین مشترکی که مصرف عادی دارد با مشترکی که مصارفش چشم‌گیر است، دیده نمی‌شود. اعمال سیاست‌های قیمتی یک راهکار برای تشویق اصلاح الگوی مصرف در مشترکان است. از سوی دیگر متاسفانه لوازم سرمایشی و گرمایشی ما از استاندارد‌های لازم برخوردار نبوده و باعث اتلاف انرژی می شوند. لذا ارتقای استاندارد‌های این وسایل کمک شایانی به کاهش مصرف در سطح خانگی و اداری خواهد کرد.

حسین زهی با یادآوری این مطلب که مصالح بکار گرفته شده در نظام مهندسی ساختمان نیز استاندارهای جهانی لازم را ندارند، اظهار داشت: عدم توجه به این اصول از موارد دیگر اتلاف انرژی به حساب می آیند. در زمینه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر نیز توجه‌ای صورت نگرفته و اندک گام های مثبت برداشته شده شامل مرکزیت کشور می شود حال آنکه از نظر جغرافیایی مناطق جنوب شرقی کشور و مناطق زاهدان تا سراوان بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاری در تولید انرژی‌های تجدید پذیر دارند. ما از نظر نیروی خورشیدی و وزش باد موقعیت ویژه‌ای در منطقه جنوب شرقی کشور داریم، اما این ظرفیت‌ها مغفول مانده و از آنها برای تولید انرژی ‌های تجدید پذیر استفاده ای صورت نمی گیرد.

نماینده اهل سنت خاش در پاسخ به سوالی راجع نحوه پیشرفت انتقال آب دریای عمان جهت آبرسانی به استان های شرقی کشور، ارزیابی زیست ‌محیطی پروژه‌های انتقال آب را حائز دانست و عنوان نمود:‌ پیشتر جلسات کارشناسی و مطالعات انتقال آب از دریای عمان بعمل آمده بود، ولی قرار است به دلیل اهمیت محیط زیست و جلوگیری از چالش‌های احتمالی مطالعات بیشتری روی آن انجام شود تا هم ردیف بودجه‌ای مشخص داشته باشد و هم اینکه اعتبارات سالانه به این پروژه اختصاص یابد. ضمنا لازم است طرح پروژه در صحن مجلس مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن