مجلس و نمایندگان

هشدار نماینده خاش درباره ادامه خشکسالی در سیستان و بلوچستان

آوای سنت: نماینده خاش، ادامه بی آبی و خشکسالی فزاینده را منجر به خالی شدن روستاهای سیستان و بلوچستان از سکنه خواند.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل حسین زهی با تاکید بر ضرورت توجه وزارت نیرو به تامین آب شرب مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: امروز حتی برخی از محلات پرجمعیت شهرستان خاش آب شرب ندارند و با توجه به وضعیت موجود لازم است که وزیر نیرو توجه جدی به آبرسانی در شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان داشته باشد.

در حال حاضر جمعیتی بالغ بر صد و سی هزار نفر در حوزه آبرسانی مغفول مانده اند. با وجود در پیش بودن تابستان، کمتر از سی درصد شهر آب آشامیدنی دارد. برخی از مناطق پرجمعیت به مدت چندین روز از آب محروم هستند. لذا می طلبد با توجه به منابعی که در بودجه پیش بینی شده است، وزارت نیرو توجه ویژه ای برای آبرسانی به منطقه داشته باشد.

حسین زهی با درخواست تشکیل کار گروهی برای جلوگیری از ایجاد بحران در فصل تابستان اظهار داشت: باید هر چه سریعتر کار گروهی از وزارت نیرو به منطقه آمده و تدابیر لازم بعمل آید تا وضعیت حال حاضر باعث بروز نارضایتی عمومی نشود. علاوه بر شهرستان خاش سایر مناطق استان از شمال گرفته تا مرکز استان با مشکل آبرسانی مواجه هستند. از آنجا که هنوز حق آبه ایران از هیرمند داده نشده، در مرکز استان نیز این مشکل به چشم می خورد.

دولت در حال رایزنی با افغانستان است تا بر اساس پروتکل اولیه که به امضا رسیده، حق آبه به ایران تعلق پیدا کند. باید تلاش صورت گیرد تا این حق آبه سریع تر گرفته شود و مرکز استان و سایر شهرها از این وضعیت نجات پیدا کنند.

نماینده مردم خاش، ذخیره آبی استان سیستان و بلوچستان را محدود خواند و افزود: ذخیره آبی که اکنون موجود است تا کمتر از چهار ماه دیگر جواب می دهد، اما منابع آبی شهرستان خاش از آب های زیر زمینی تامین می گردد. با توجه به خشکسالی های عدیده، متاسفانه منابع آبی محدود شده و توجه جدی به آبرسانی به این مناطق نشده است.

بسیاری روستاها از سکنه خالی می شوند، چرا که آب ندارند. در حالی که می توانستیم در سنوات گذشته با کمترین هزینه این شهرستان ها را آبرسانی کنیم. ما منبع آبی داریم، اما توجه کمتری به آبرسانی شده است. انتظار داریم دولت در عمل به این موضوع توجه داشته باشد. نیاز است اعتباراتی که برای آبرسانی به شهرستان پیش بینی شده به تحقق برسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن