مقالات و یادداشت ها

آمریکا از جنگ تا مذاکره با طالبان

آمریکا و ناتو در حال فرار آبرومندانه از افغانستان

آوای سنت :بر اساس اعلام خبرگزاریهای رسمی و معتبر مقامات امریکایی و طالبان پس از چند دور مذاکرات فشرده روز گذشته (شنبه دهم اسفند ماه) در دوحه قطر توافقنامه صلح را امضا کردند.

زلمای خلیلزاد،نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافقنامه تاریخی صلح میان آمریکا و گروه طالبان را امضا کردند. جزییات کامل این توافقنامه هنوز در اختیار رسانه‌‎های قرار داده نشده است.

در مراسم امضای این توافقنامه علاوه بر مایک پامپئو، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و نمایندگان ۳۰ کشور و سازمان‌ بین‌المللی حضور داشتند.

قرار است این توافقنامه سنگ بنای خاتمه جنگ های نوزده ساله در افغانستان گردد.بر اساس این توافقنامه آمریکا و ناتو ظرف ۱۴ ماه آینده نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد.

مقامات افغانستان نیز از این موافقتنامه حمایت کرده و آن را مقدمه ای برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان قلمداد کردند.بر اساس اعلام خبرگزاریهای منطقه، قرار است بعد از حصول بین آمریکا و طالبان مذاکرات بین دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز گردد.

سوال مهم در این مقطع زمانی است که چطور دولت آمریکا با گروهی که به مدت قریب به سه دهه در لیست گروه های تروریستی این کشور قرار داشت وارد مذاکره شده و به توافق می رسد؟

در سال ۲۰۰۱ و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پسر و پس از حملات یازدهم سپتامبر به برج های دوقلوی تجارت جهانی، آمریکا با هدف نابودی القاعده و طالبان به افغانستان حمله کرد.

در ماه های نخست حمله، پیشرویهای نیروهای امریکایی چشمگیر بود،اما با گذشت زمان ثابت شد که آمریکا در باتلاق افغانستان گرفتار شده است.

در شرایط کنونی و در درون هیات حاکمه امریکا بسیاری از سیاستمداران آمریکایی با مذاکرات انجام شده با طالبان به شدت مخالفت کرده و آن را در حکم باج دادن آمریکا به یک گروه تروریستی قلمداد می کنند.اما دولت ترامپ بدون توجه به این مخالفت ها تلاش دارد کشورش را از این گرفتاری تاریخی نجات دهد.

تعبیر غالب صاحب نظران این است که آمریکا و سازمان ناتو ضمن امضای توافقنامه صلح با طالبان در حال خروج آبرومندانه از افغانستان هستند.

تجربه جنگ افغانستان تصور شکست ناپذیری آمریکا را در جهان از بین برده و ثابت کرد ارتش بزرگ این کشور در برابر جنگ های نامتقارن کاملا آسیب پذیر است .

رهبر گروه طالبان با استقبال از امضای توافقنامه با امریکا این رخداد را یک کامیابی بزرگ برای این گروه قلمداد کرد.برخی از از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از ورود پیروزمندانه اعضای گروه طالبان به دوحه قطر حکایت دارد. طالبان هم‌اکنون نیز کنترل بیش از نیمی از افغانستان را در دست دارند و در بسیاری از بخش‌های افغانستان همچنان احکام و قوانین طالبان حاکم است.

تحریریه سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن