مقالات و یادداشت ها

آن روی سکه تلاشهای آمریکا در آفریقا

یادداشتی از ياسر محجوب الحسين

آوای سنت : با توجه به پیچیدگی‌های بین‌المللی کنونی و درگیری‌های نظامی استراتژیک در کنار جنگ‌های اقتصادی که شدیدتر و وحشیانه‌تر از جنگ‌های نظامی هستند،به نظر می‌رسد ایالات متحده به امید تقویت نفوذ جهانی خود و مهار مخالفان خود یعنی روسیه و چین که به دنبال گسترش نفوذ و افزایش قدرت نظامی و اقتصادی خود هستند به سمت آفریقا می رود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پس از ۸ سال از اجلاس سران آمریکا و آفریقا در سال ۲۰۱۴ در دوران باراک اوباما، هفته گذشته دومین گردهمایی سران کشورهای آفریقایی و رئیس جمهور آمریکا برگزار شد.

جو بایدن از سران ۴۹ کشور آفریقایی دعوت کرد تا راهکارهای تقویت،تعمیق و گسترش همکاری ها بین ایالات متحده و شرکای آفریقایی را بررسی کنند.

آسوشیتدپرس تأیید کرد که دولت ایالات متحده قصد دارد شکاف اعتماد با آفریقا را کاهش دهد.شکافی که در طول سال ها به دلیل ناامیدی از عدم تعهد ایالات متحده به این قاره افزایش یافته است.واشنگتن پنج کشور آفریقایی را از این دعوت مستثنی کرد و مدعی شد که سران چهار کشور تغییراتی غیرقانونی در دولت ایجاد کردند و پس از آن از اتحادیه آفریقا تعلیق شدند.

دشواری کار دولت بایدن فقط تلاش جدید برای ایجاد اعتبار برای آمریکا در نزد آفریقایی‌ها پس از یک تاریخ طولانی پر از بی‌اعتنایی و وعده‌های دروغین نبود.بلکه بایدن در تلاش آن بود تا تحقیر عمدی،علنی و بدون ابهام سلف خود دونالد ترامپ نسبت به قاره را تا حدی از بین ببرد.

شاید ترامپ با این نگاه،یک دیدگاه نژادپرستانه را تأیید کرد که منبع اصلی آن کتاب تحریف شده تورات است.

او در آن مدعی شد که منشأ سیاهی پوست، نفرین نوح بر پسرش حام و سپس نوه‌اش بود که تبعیض نژادی و تبعیض رنگی در طول اعصار را پایه گذاری کرد.همه اینها موجب حمله استعماری به این قاره از سال ۱۸۷۰ و لنگر انداختن دراین قاره بود.

به نظر می رسد دلیل تقلاهای کنونی آمریکا به سمت آفریقا تنها دسترسی به منابع آن نیست،زیرا واشنگتن معتقد بود که این منابع باید به نفع نسل های آینده آمریکا در این قاره خاموش باقی بماند و جز با اجازه این کشور باز نشود.

اما بادهای آفریقا برخلاف میل آمریکا شروع به وزیدن کرد. زیرا این کشور نظاره گر آن است که رقبای سرسخت او یعنی روسیه و چین،پیش از آن به این منبع شیرین دست یافتند.

اگرچه دولت بایدن تلاش می کند نگرانی های فزاینده خود در مورد نفوذ چین و روسیه در آفریقا را کم اهمیت جلوه دهد،اما سعی دارد فقط بر تلاشها برای بهبود همکاری با رهبران آفریقا تمرکز کند.

بایدن قبلاً اعلام کرده بود بر این باور است که فعالیت چین و روسیه در آفریقا نگرانی زیادی برای منافع آمریکا و آفریقا به وجود آورده است.در آگوست گذشته،دولت آمریکا هشدار داد چین که برای انرژی، زیرساخت‌ها و پروژه‌های آفریقا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است، این منطقه را عرصه‌ای می‌بیند که از طریق آن می‌تواند نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را به چالش بکشد و ژئوپلیتیک محدود خود را پیش ببرد.پکن با این کار خود منافع تجاری، و شفافیت را تضعیف می کند.

واشنگتن همچنین روسیه را به‌عنوان محیطی می‌بیند که به الیگارش‌های مرتبط با کرملین و شرکت‌های نظامی خصوصی اجازه می‌دهد تا بر دامن زدن به بی‌ثباتی برای منافع مالی و استراتژیک خود تمرکز کنند.

واضح است که دولت ایالات متحده بسیارناامید باشد زیرا اکثر کشورهای قاره آفریقا از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کردند، اما با این وجود این موضوع به طور علنی در این اجلاس مطرح نشد.

داده‌های سرویس تحقیقات کنگره،میزان شکاف بین جدیت سرمایه‌گذاری دو کشور در آفریقا را آشکار کرد.

چین فقط در سال ۲۰۲۰، قراردادهایی به ارزش ۷۳۵ میلیارد دلار با ۶۲۳ شرکت  در آفریقا منعقد کرد.در مقابل، داده‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده در همین مدت تنها ۲۲ میلیارد دلار در ۸۰ شرکت در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است.

قابل ذکر است که پکن در سال ۲۰۰۶ کنفرانس سران مجمع همکاری چین و آفریقا را برگزار کرده بود،این نشست در بالاترین سطح و از نظر تعداد رهبران و سران کشورها، بزرگترین فعالیت دیپلماتیک شرکت کننده در جمهوری خلق چین از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۹تلقی می شد که رؤسای ۳۵ کشور آفریقایی در آن حضور داشتند.

اگرچه قاره آفریقا بر اساس معیار آمریکا،آکنده از درگیری های شدید مسلحانه نیست تا مانند خاورمیانه به ویژه آنچه در ایران، عراق، سوریه و سرزمین های اشغالی می گذرد منافع آمریکا را تهدید کند، اما واشنگتن از حضور نظامی سازمان یافته در آفریقا چشم پوشی نکرد و در اول اکتبر ۲۰۰۸، رسماً آنچه به عنوان فرماندهی آمریکایی آفریقایی (AFRICOM) شناخته می شود، تأسیس کرد که یک نیروی رزمی متحد تحت مدیریت وزارت دفاع ایالات متحده و مسئول عملیات نظامی و روابط نظامی ایالات متحده با ۵۳ کشور آفریقایی است.

به نظر می رسد نشست هفته گذشته آمریکا موجب تغییر در سطح اعتماد پایین آفریقایی ها به سیاست های آمریکا در قاره آفریقا نشد.

بر اساس برآورد مشاوران بایدن، او متعهد شده است علاوه بر وعده آمریکا مبنی بر حمایت از عضویت اتحادیه آفریقا به عنوان عضو دائمی گروه بیست (G20)،در سه سال آینده ۵۵ میلیارد دلار در این قاره سرمایه گذاری کند.این در شرایطی است که حمایت واقعی آمریکا از اوکراین طی چند ماه به حدود ۴۸ میلیارد دلار رسیده است.

ناظران پیش از اجلاس به رهبران آفریقا هشدار داده بودند که شرکت آنها نباید صرفاً برای حضور نمایشی و با هدف التماس باشد، بلکه باید تأثیرگذار باشد و آنها باید برای یک توافق تجاری منصفانه و مشارکت اقتصادی محکم با ایالات متحده پافشاری کنند.

سوال فوری این است که آیا این تقلا به سوی این قاره، به رنسانس و توسعه قاره آفریقا کمک می کند؟یا این که این حضور در امتداد دوره های طولانی مدت ،سازمان یافته و سیستماتیک برای کسب ثروت با کمک رژیم های حاکم است که در قله های فساد ایستاده اند؟

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن