مقالات و یادداشت ها

اتحاد روسیه با ایران و نگرانیهای اسرائیل

آوای سنت : نگرانی اسرائیل درباره پیامدهای خطرناک توسعه روابط تهران و مسکو همچنان ادامه دارد.زیرا جنگ در اوکراین به ایران فرصت آزمایش و توسعه تسلیحات خود را داد، در حالی که کارایی سیستم های نظامی اسرائیل هنوز آزمایش نشده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، لیور آکرمن، افسر سابق شین بت،محقق ارشد موسسه سیاست و استراتژی در دانشگاه رایشمن،گفت که هشت ماه پس از جنگ روسیه علیه اوکراین، ما رابطه بین آنچه در آن جنگ رخ می دهد و منافع امنیتی اسرائیل را دست کم گرفتیم اما واقعیت چیز دیگری است.

او در مقاله‌ای در روزنامه عبری معاریو تأکید کرد جنگ روسیه و اوکراین عملا به جایی رسیده است که با امنیت اسرائیل ارتباط تنگاتنگی دارد.وی تصریح کرد: روسیه که به دنبال تغییر موقعیت خود به عنوان یک امپراتوری و بازگرداندن شکوهی است که با سقوط اتحاد جماهیر شوروی از دست داده است، در حال ایجاد اتحادهای استراتژیک با ایران، چین، بلاروس و سایر کشورها با هدف بازگشت به شکل گیری یک محور جدید قدرت جهانی است.

وی افزود همکاری مسکو و تهران که اخیراً توسعه یافته است،مهم است و دو تاثیر مستقیم بر تل آویو دارد: اول سامانه موشکی زمین به زمین و پهپاد های انتحاری ایران استکه ایران به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی و مشارکت در جنگ های عملیاتی روی زمین در اوکراین، مقدار زیاد از این پهپادها را در اختیار روسیه قرار می دهد.

عملا،ما در مورد تعداد زیادی متخصص و نظامی ایرانی صحبت می کنیم که در روسیه و مناطق اشغالی اوکراین حضور دارند و سیستم های موشکی و پهپادهای انتحاری را اداره می کنند.

آکرمن هشدار داد که این جنگ یک میدان آزمایشی وسیع برای ایرانیان است که به آنها امکان می‌دهد قابلیت‌های عملیاتی سلاح‌های در اختیارشان را آزمایش کنند و آنها را در چارچوب نبرد توسعه دهند.

این موشک ها و هواپیماها قرار است در آینده به سمت اسرائیل شلیک شوند،وی فاش کرد که کارایی سیستم های دفاعی موجود در اسرائیل هنوز در شرایط جنگی آزمایش نشده است و این یک موضوع امنیتی استراتژیک است که اسرائیل باید تمام توجه خود را به آن معطوف کند.

دومین اثر،تقویت اتحاد بین روسیه و ایران است،در حالی که هژمونی آمریکا در خاورمیانه در طول سال ها تضعیف شده و تقریباً در حال رسیدن به فرسایش کامل است.

این افسر گفت: روسیه چشمان خود را بر تشدید اقدامات ایران در سوریه خواهد بست. مسکو همچنین چشمان خود را بر اقدامات اسرائیل در سوریه می بندد.این رژیم به پایگاه هایی که ایران تلاش می کند بسازد و همچنین به خطوط تدارکات تسلیحاتی حزب الله حمله می کند.

وی تصریح کرد: در چارچوب این اتحاد، بهای موشک و تسلیحات روس‌ها توسط ایران از طریق امتیازات طولانی با دستیابی به هواپیماهای رزمی، فناوری‌ها و مواد مدرن برای دستیابی به استراتژی هسته‌ای ایران از روسیه دریافت می‌شود واین اقدامات ایران را از نظر نظامی تقویت می کند.

وی خاطرنشان کرد: جنبه دیگر این اتحاد،کنار گذاشتن تقریباً کامل توافق هسته ای است که آمریکا و اروپا در تلاش برای امضای آن با ایران هستند.زیرا این ائتلاف،تحریم ها علیه ایران را کنار خواهد گذاشت و در عمل دیگر اهمیتی برای امضای یا عدم امضای این توافق وجود ندارد.

زیرا در هر صورت، امکان دستیابی به تسلیحات و پیشرفت فناوری برای افزایش توان هسته ای،ازکانال روسیه با و بدون توافق یا تحریم غرب ،برای ایرانیان فراهم می شود،این موضوع برای امنیت اسرائیل اهمیت مستقیم و حیاتی دارد.

او اشاره کرد روسیه که مناطقی در اوکراین را کنترل می کند،کانالی را با اسرائیل به صورت باز نگه می دارد تا به نیروی هوایی توانایی عملیات در سوریه را بدهد.وی افزود: در اسرائیل، مثل همیشه، هیچ دولت، سیاست و راهبردی در قبال تهدیدات فزاینده وجود ندارد.

این محقق هشدار داد: فرضیه غالب در میان نیروهای امنیتی و تحلیلگران این است که اسرائیل در مقابل تهدید موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از توان دفاعی خوبی برخوردار است، اما این توانایی در میدان نبرد آزمایش نشده است و از آنجایی که سامانه‌های دفاعی اسرائیل به اوکراین عرضه نمی شود، باید فرض کرد که توانایی فرصت آزمایش پیدا نخواهدکرد.

وی گفت:به سبب فقدان استراتژی مشخص اسرائیل،عرصه سیاسی و امنیتی در این موضوع کاملاً سست است و هر یک از سران اسرائیل، در این زمنیه سازخودش را می زند.

برخی از همکاری با روسیه سخن می گویند،برخی از کمک به اوکراینی ها حمایت می کنندو برخی نظاره گر و منتظر فردا هستند تا ببینند چه می شود؟ اما در حالی که اسرائیل هیچ سیاست یا راهبردی در این زمینه اتخاذ نمی کند،روسیه و ایران با به سرعت به پیشروی خود برای دستیابی به اهداف سیاسی و امنیتی مورد نظر ادامه می دهند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن