مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اتحاد نفتی ریاض _مسکو ؛ تداوم فاصله گیری از واشنگتن

تحلیلی در رابطه با تاثیرات نزدیکی عربستان به روسیه بر جایگاه آمریکا در منطقه

آوای سنت : به نظر نمی رسد که پیمان اخیر عربستان سعودی با روسیه، به ویژه با توجه به تصمیمات اعضای اوپک  برای تداوم سیاست های کاهش تولید نفت خام، خوشایند آمریکا، متحد سالیان گذشته ریاض باشد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت واشنگتن ممکن است در روابط خود با عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی خود در خاورمیانه، تجدید نظرکرده باشد که اگر چنین باشد، یک بحران دیپلماتیک بین قدرتمندترین کشور منطقه و ایالات متحده در حال وقوع است.

اولین جرقه های این بحران با طرد گروه اوپک به رهبری عربستان سعودی و روسیه با فشارهای آمریکا و تغییر سیاست های تولید نفت و تزریق شدید نفت سیاه به بازارها آغاز شد. در روز چهارم نوامبر، اوپک پلاس اعلام کرد که سیاست تولید نفت خود را در ماه دسامبر بدون تغییر نگه می دارد.ائتلاف نفتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دارد برنامه اصلاح تولید را که هدف آن افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت در ماه دسامبر است را مجدداً تأیید کند.

پیش از تصمیم اوپک ،جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌های مطبوعاتی ابراز تاسف کرد از اینکه روسیه، عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان بزرگ از پمپاژ بیشتر نفت خودداری کرده‌اند و آن را غیر منصفانه دانست.به دلیل تصمیم کشورهای صادرکننده نفت، قیمت آن به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. و این امر منجر به افزایش قیمت سوخت برای مصرف کنندگان شد.

بایدن در بیانیه دیگری در ۲۲ اکتبر افزایش قیمت سوخت در کشورش را با افزایش قیمت جهانی نفت و کمبود عرضه از سوی کشورهای اوپک  مرتبط دانست و گفت عربستان سعودی توانایی آرام کردن بازارهای نفت را دارد.

بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه آمریکایی بلومبرگ در واکنش به اظهارات بایدن گفت: قیمت سوخت بالاست زیرا با اتانول مخلوط شده است که قیمت آن ۱۰ برابر شده است.

بن سلمان افزود: قیمت سوخت به دلیل کمبود ذخایر در ایالات متحده افزایش یافته است، قیمت سوخت بالا است زیرا بین ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه ظرفیت تولید همچنان به دلیل طوفان معطل مانده است، واردات نفت خام کمکی به این وضعیت نمی کند. آن چیزی که کمک خواهد کرد این است که سوخت بیشتر شود یا صادرات سوخت محدود شود.

پاسخ وزیر انرژی سعودی بی اعتنایی آشکار به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت و اعمال این بی اعتنایی در عمل از طریق تصمیمات اوپک  بود که خشم واشنگتن را برانگیخت به طوری که رئیس جمهور این کشور طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولتش ابزارهایی برای مقابله با قیمت بالای نفت در اختیار دارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در کاخ سفید که از او پرسیده بودآیا اجازه فروش از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را می دهد یا خیر، گفت: ابزارهای زیادی وجود دارد که باید در زمان مناسب همگام با با سایر کشورها از آنها استفاده کنیم. بایدن از کشورهای عمده تولیدکننده انرژی گروه بیست که ظرفیت مازادی برای افزایش تولید دارند،خواست تا از بهبود اقتصادی قوی‌تر جهانی اطمینان حاصل کنند،این اظهارات بایدن نشان دهنده تنش آشکار در روابط ایالات متحده و پادشاهی عربستان سعودی، متحد اصلی آن در خاورمیانه است.

سلمان عساف نویسنده سعودی در این باره می گوید:روابط عربستان و آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن شاهد فراز و نشیب هایی بوده است و شاید بتوان این مرحله را مرحله ارزیابی مجدد روابط دوجانبه از هر دو طرف بنامیم.

عساف به خلیج آنلاین گفت: قطعا موضوع ائتلاف عربستان و روسیه مرتبط با (اوپک پلاس) آمریکا را ناراحت می کند، زیرا عربستان متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه می باشد و مسکو مخالف واشنگتن است.

وی خاطرنشان می کند که ایالات متحده از قیمت بالای سوخت رنج زیادی می برد و می خواهد تولید نفت خام را افزایش دهد تا با کاهش قیمت سوخت بار مالی این کشور کاهش یابد اما تصمیم پادشاهی برای حفظ سیاست های محدود کننده تولید نفت که منجر به  افزایش قیمت نفت شدخشم دولت آمریکا را بیشتر کرد.

وی افزود: عربستان برای جلب رضایت آمریکا و مصرف کنندگان نفت، منافع اقتصادی خود را فدا نمی کند، این افزایش قیمت فرصتی برای کشورهای (اوپک پلاس) برای احیای فعالیت اقتصادهای کشورهای اوپک پلاس و جبران کسری بودجه است.

وی ادامه می دهد: به طور کلی روابط عربستان و آمریکا در همه سطوح دارای استحکام است و مشارکت راهبردی بین دو کشور وجود دارد وتحت تاثیر این امواج گذرا قرار نمی گیرد.

وی معتقد است که آمریکا علاوه بر سرمایه گذاری های متقابل، منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی زیادی با عربستان سعودی به ویژه در زمینه همکاری برای مبارزه با تروریسم دارد و تشدید بحران روابط آسان نخواهد بود.

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی، در اظهارات مطبوعاتی قبلی خود در پایان سال گذشته میلادی گفته بود که عربستان سعودی بزرگترین شریک استراتژیک در منطقه برای ایالات متحده است.

الفیصل افزود: روابط همکاری مشترک در سطح امنیتی بین دو کشور برای مقابله با تهدید تروریسم به طور کلی نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان نزدیک است و این به معنای تبادل اطلاعات است. الفیصل همچنین گفت روابط دیپلماتیک عربستان با همه دولت های آمریکا، اعم از جمهوری خواه یا دموکرات مستحکم است.

شاهزاده سعودی تاکید کرد که علیرغم فراز و نشیب های این روابط بسته به تغییر شرایط، روابط راهبردی با وجود منافع مشترک نزدیک باقی ماند که مهمترین آن برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

مقاله جان بی آلترمن، مسئول برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی آمریکا (CSIS) که چند روز پیش در وب سایت این مرکز منتشر شد، نشان می دهد که «ناامیدی متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی در رابطه با روابط دوجانبه وجود دارد.

آلترمن افزود: عربستان سعودی احساس می‌کند که تیم دولت بایدن در ازای آنچه این کشور به ایالات متحده ارائه کرده است،اقدام متقابل انجام نداده است

و عربستان همچنین از عدم علاقه واشنگتن به تحولات اقتصادی و اجتماعی عمیقی که شاهد آن است ابراز شگفتی می‌کند.

وی ادامه داد: ایالات متحده به روابط خود با بزرگترین متحد خود در خاورمیانه آسیب نمی رساند. عدم همکاری واشنگتن با ریاض به معنای اجازه فروپاشی منطقه، تشدید تروریسم و ​​مهاجرت دسته جمعی از سراسر دریای مدیترانه خواهد بود. به‌علاوه، جهان برای دهه‌های آینده از نفت استفاده خواهد کرد و تشنج  روابط با عربستان به معنای افزایش نوسانات قیمت نفت است که به اقتصاد آمریکا و جهان آسیب خواهد رساند.

آلترمن گفت:دولت بایدن باید به دنبال راه‌هایی برای مشارکت با سعودی‌ها و دیگران در پروژه‌هایی باشد که به حرکت خاورمیانه به سمتی که منافع مشترک را پیش می‌برد، کمک کند،وی تاکید کرد که ایالات متحده به آینده عربستان سعودی علاقه دارد و سعودی ها انگیزه های زیادی برای همکاری با آمریکا دارند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن