مقالات و یادداشت ها

اسرائیل و تنگناهای احیای توافق هسته ای

یادداشتی از ابراهیم نوار در وبگاه القدس العربی

آوای سنت : بادها مطابق آنچه کشتی ایران در دریای مذاکرات هسته ای می خواهد و بر خلاف میل اسرائیل در حال وزیدن هستند.

از این رو، با افزایش شانس احیای توافق هسته‌ای،سران سیاسی اسرائیل در وضعیت آشفتگی عصبی قرار گرفته اند و نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند تا آن را با شکست مواجه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،ایران در هر دو حالت شکست توافق یا موفقیت این توافق،طرف برنده خواهد بود.

شکست توافق،موانعی را که مانع از ادامه توسعه برنامه هسته‌ای در جنبه‌های نظامی و غیرنظامی آن می‌شود، از سر راه ایران بر می دارد.

در صورت موفقیت این توافق، ایران برنده لغو تحریم‌ها، آزادسازی دارایی‌های مالی مسدود شده، گسترش تجارت،جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و گسترش صادرات نفت و گاز با هدف رفع عطش اروپا به انرژی خواهد بود.

نه آمریکا و نه اروپا، بلکه اسرائیل طرف بازنده خواهد بود،ممکن است خسارت این رژیم، انزوای تحقیرآمیز بین المللی باشد،زیرا خود را خارج از چارچوب رویدادهای دیپلماتیک جهانی خواهد دید،جهانی که دوباره ایران را در آغوش می گیرد.

علاوه بر جهان او درمنطقه نیز خسارت خواهد دید، کویت سفیر خود را به تهران بازگردانده و امارات نیز همین کار را انجام خواهد داد،وممکن است عربستان نیز به زودی همین مسیر را طی کند.

تغییر دیپلماسی عربی در قبال ایران نتیجه قدرتمند دو محرک است.

اولین محرک، نقش سیاسی فعال عمان در مدیریت مذاکرات غیرمستقیم (کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران) است.

این مذاکرات درباره شرایط و تمهیدات امنیت خلیج فارس و آمادگی برای انجام اقدامات مهم در جهت اعتمادسازی بین ایران و همسایگان عرب است .

عامل دوم، تمایل فزاینده واشنگتن به مسئول دانستن کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دفاع از خود یا دریافت هزینه دفاع از آنهاست.

مطالعه دقیق اظهارات ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در شامگاه دوشنبه گذشته، لفاظی سیاسی جدید آمریکا در قبال ایران را آشکار می کند که اهمیت استفاده از تحریم های اقتصادی برای محدود کردن جاه طلبی های هسته ای ایران را کم رنگ می کند.

آنچه پرایس در مورد نیاز ایران به پاسخگویی به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد،چیزی است که برخی از تحلیلگران معتقدند فرصت احیای توافق هسته ای را پیچیده می کند.

در واقع، این چیزی بیش از یک مانور صرف نیست که به ایران اجازه می دهد به سوالات آژانس به صورت رسمی پاسخ دهد. او تایید می کند که فعالیت های هسته ای ممنوعه انجام نمی دهد و پس از آن تحقیقات بسته می شود. دقیقا همان چیزی است که پرایس در بیانیه خود گفته است: ایران باید به سؤالات آژانس پاسخ دهد.

پرایس همچنین تصریح کرد که هنوز شکافهایی وجود دارد که باید بسته شود، از جمله وادار کردن ایران به کنار گذاشتن اعلامیه انتقام از قاتلان سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس.

با این وجود، پرایس در این ادعا قاطعانه بود که دولت آمریکا با درخواست اسرائیل برای امتناع از بازگشت به توافق هسته ای موافق نیست.

اسرائیل با توافق ۲۰۱۵ مخالفت کرد و سعی کرد آن را به شکست بکشاند، تا اینکه دولت ترامپ از آن خارج شد، سپس دولت بایدن از اتفاقی که افتاد پشیمان شد و اکنون در تلاش است تا این توافق را احیا کند.

اما اسرائیل آشکارا در تلاش است تا مذاکرات را به هر طریقی به شکست بکشاند، چه با استفاده از روش‌های فشار مستقیم بر کاخ سفید،چه با استفاده از گروه‌های فشار وفادار خود در داخل و خارج از کنگره، یا با سازماندهی یک کمپین قوی برای سرنگونی نامزدهای میانه‌رو دموکرات در انتخابات سه ماهه آینده کنگره، اسرائیل همچنین از ابزارهای فشار مستقیم و غیرمستقیم بر اتحادیه اروپا استفاده می کند.

با این حال، همه می دانند که هر گونه پیشرفت در شرایط فعلی ممکن است با نتایج انتخابات کنگره که حدود ۹ هفته آینده برگزار می شود، تضاد داشته باشد. این احتمال وجود دارد که بخش بزرگی از زمان موجود تا آن زمان صرف توافق بر روی جزئیات دشوار و پر کردن خلاءهایی شده باشد که واشنگتن می گوید هنوز به آنها رسیدگی نشده است، مانند پاسخ ایران به تحقیقات آژانس انرژی اتمی درباره وجود مواد رادیواکتیو در مکان‌های غیرمجاز.

ایران می گوید پاسخ آژانس به شکایت بی اساس اسرائیل است.ایران نیز ضمانت‌هایی می‌خواهد مبنی بر عدم خروج مجدد واشنگتن از توافق یا اعمال تحریم‌ها یا موانع مالی یا اداری علیه شرکت‌های خارجی که می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند. مسائلی مانند ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و سازماندهی انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده خود به خود حل خواهد شد.

بر اساس اعلامیه بیت المقدس که در سفر اخیر بایدن به اسرائیل منتشر شد، تل آویو این حق را به دست آورده است که بدون توجه به نتیجه مذاکرات هسته ای علیه ایران اقدام یکجانبه انجام دهد. اما استفاده اسرائیل از این حق معنایی جز این ندارد که سرویس‌های امنیتی به تلاش‌های خود برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، چه از طریق ترور دانشمندان و مهندسان، چه با استفاده از جنگ سایبری و یا با استفاده از عوامل برای خرابکاری در سایت‌ها و تأسیسات ایران ادامه دهند.

اسرائیل می داند که بیشترین چیزی که این روش ها می توانند به دست آورند، از کار انداختن یا ممانعت از برنامه هسته ای ایران است. در طول دو سال گذشته ثابت شده است که این امر تأثیر کمی دارد و ارزش استراتژیک ندارد.

زیرا ایران توانست سطح غنی سازی اورانیوم را به حداقل ۶۰ درصد برساند و ذخایر اورانیوم غنی شده را چندین برابر کرد و نسل های جدیدی از سانتریفیوژها را در داخل تولید کرد. همچنین توانست در زمینه های صنایع نظامی و توان رزمی به موفقیت های مهمی دست یابد.همه اینها بدان معناست که رد توافق نامه هسته ای از سوی اسرائیل بی ارزش است.

از همه مهمتر، ژنرال تامیر هیمن،مدیر سابق اطلاعات نظامی و رئیس فعلی مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در تل آویو، فاش کرد که اسرائیل هنوز توانایی کافی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد، زیرا پیامد آن می تواند وقوع یک جنگ فراگیر منطقه ای باشد.

ژنرال هیمن، جمعه گذشته در توییت خود از دستیابی به توافق با ایران حمایت کرد،زیرا او معتقد است احیای این توافق، امکان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را حداقل تا سال ۲۰۳۰ که منقضی می شود به تعویق می اندازد.

وی گفت که چنین توافقی به اسرائیل زمان می‌دهد تا خود را به توانایی‌های نظامی مورد نیاز مسلح کند.

وی تصریح کرد که هرگونه حمله نظامی علیه ایران باید به اندازه کافی قوی و دقیق باشد تا از یک جنگ گسترده منطقه ای جلوگیری کند و فقط تأسیسات هسته ای را نابود نکند.

در تهران در این باره موضوع لغو تحریم ها اجماع وجود دارد، در جلسه ای که اواسط ماه جاری در مقر شورای امنیت ملی برگزار شد و در آن برپایبندی کامل به قانون لغو تحریم ها و حفظ حقوق ملت ایران تاکید شد.

وزیر امور خارجه ایران در پایان هفته گذشته در خصوص انتظارات برای دستیابی به توافق به همتای عمانی خود گفت که نمی توان قبل از دستیابی به دستاوردهایی که ایران از لغو تحریم ها به دست می آورد و درباره دستیابی به توافق صحبت کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن