مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

انتخابات ریاست جمهوری و صف بندی جریانهای سیاسی

مطالبات جامعه اهل سنت از رئیس جمهور آینده

آوای سنت : اعلام آمادگی اشخاص و چهره های سیاسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده، در هفته های اخیر وارد مراحل جدیتری شده است.

انتخاب مقام نخست اجرایی کشور برای چهارسال آینده در شرایطی به محل تضارب سیاسی جریانات مختلف تبدیل شده است که تشدید مشکلات اقتصادی جامعه رمقی برای علاقمندی مردم در بستر جامعه برای این قبیل موارد باقی نگذاشته است.

بر اساس شرایط موجود جامعه، برخی از فعالان انتخاباتی رقابت های خرداد ماه را رقابتی کم رمق و با درصد مشارکت پایین پیش بینی می کنند.برخی دیگر نیز در نقطه مقابل بر این باور هستند که فضای جامعه بعد از تعطیلات سال نو خورشیدی بتدریج انتخاباتی شده و مردم در انتخابات آتی ریاست جمهوری مشارکت مناسبی خواهند داشت.

صحت و سقم هر یک از این ارزیابی ها را فقط گذر زمان مشخص خواهد کرد.باید منتظر ماند و دید تا در ماه های آینده بستر اجتماعی جامعه ایرانی تا چه حد مهیای مشارکت در انتخابات خواهد شد.

در غالب رقابت های انتخاباتی در کشور ما، سپهر سیاسی رقابت در چارچوب فعالیت های دو جریان سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب ارزیابی می گردد.در شرایط کنونی هر دو جریان سیاسی در حال ارزیابی فضا هستند.در جریان اصلاح طلب که به نوعی شریک سیاسی دولت کنونی نیز بوده اند دو نگرش متفاوت موجود دارد .

بخشی از نیروهای تکنوکرات در بین اصلاح طلبان بر این اعتقاد هستند که با توجه به اینکه امکان تایید صلاحیت و موفقیت یک نیروی کاملا اصلاح طلب در انتخابات پایین است، بهتر است با حمایت از چهره هایی مثل علی لاریجانی علاوه بر تداوم حضور در صحنه سیاسی با بخش معتدل نیروهای اصول گرا ائتلافی قدرتمند را تشکیل داد.

در نقطه مقابل طیف دوم نیروهای اصلاح طلب بر این باور هستند که تجربه حمایت آنها از حسن روحانی در انتخابات سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ برای جریان اصلاحات پیامد مثبتی نداشته است.این طیف بر این باور هستند که اصلاح طلبان در انتخابات آینده باید با کاندیدی کاملا اصلاح طلب در رقابت های انتخاباتی وارد گردند.

در نقطه مقابل در اردوگاه اصول گرایان تلقی فعالان سیاسی این است که با توجه به عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی در سال های اخیر فضا و شرایط جامعه به شدت برای ریاست جمهوری یک نیروی اصول گرا آمادگی دارد.

در درون این جریان سیاسی نیز حداقل دو جریان فعال تحت عنوان “شورای ائتلاف” و “شورای وحدت “وجود دارد.شورای ائتلاف شامل نیروهای طیف جدید و جوانتر اصول گرا بوده و لیست مورد حمایت آنها در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی حائز اکثریت کرسی های نمایندگی مجلس شد.

شورای وحدت اصول گرایان مشتمل بر نیروهای سنتی و قدیمی اصول گرا بوده و بنظر می رسد که با طیف شورای ائتلاف دارای اختلاف نظرات جدی است.همین اختلاف نظرها باعث شده است که برخی از فعالان انتخاباتی احتمال اجماع اصول گرایان بر روی یک کاندیدای واحد را پایین ارزیابی کنند.در این بین، برخی از ناظران اعتقاد دارند تنها کاندیدی که در صورت ورود در انتخابات هر دو جریان فوق بر روی آن توافق دارند حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس کنونی دستگاه قضاست .وی درانتخابات سال ۹۶ توانست بالغ بر ۱۵ میلیون رای کسب کند.

در این شرایط بنظر می رسد در ماه های آینده شاهد رقابتها و رایزنی های فشرده پشت پرده سیاسی برای توافق بر روی مسیر حرکت جریانات سیاسی در انتخابات باشیم.

رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری و کاندیداهایی که برای این عرصه آماده می شوند شایسته است به یاد داشته باشند که یک دولت و نظام سیاسی در حالت حداقلی باید سه نیاز حیاتی را برای جامعه تامین نماید.این نیازها عبارتند از ،ایجاد امنیت در بخشهای مختلف،برقراری عدالت و مساوات در زمینه های گوناگون و در نهایت تامین رفاه و معیشیت مناسب برای آحاد جامعه.

این سه مقوله برای همه مردم ایران به ویژه اهل سنت ساکن کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.اهل سنت ایران که بر اساس برآوردهای غیر رسمی تعداد آرای آنها در انتخابات بین ۵ تا هفت میلیون است (برخی از فعالان اهل سنت این آمار را  تا ده میلیون رای دهنده نیز برآورد می کنند)نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دارند.

باید به یاد داشته باشیم که حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ ۲۳ میلیون رای  یا ۵۷ درصد رای مشارکت کنندگان را کسب کرد .در این انتخابات در صورتی که آرای اهل سنت به سمت وی سوق پیدا نمی کرد به هیچ وجه در رقابت انتخاباتی آن سال موفق به کسب پنجاه درصد آراء و راهیابی به پاستور  نمی شد.در انتخابات ریاست جمهوری سال های ۹۲ و ۹۶ بصورت میانگین در حدود ۷۰ درصد اهل سنت در مناطق مختلف کشور به حسن روحانی رای دادند.

بر اساس این شرایط، آراء اهل سنت ساکن مناطق مختلف برای توفیق کاندیداها از اهمیت بالایی برخوردار است .برای کسب این آرا، توجه به مطالبات به حق جامعه اهل سنت ایران در عرصه عمل (نه در شعار) ضروری و حیاتی است .مطالبات فعالان اهل سنت در زمینه انتخابات در سه محور فوق الذکر قابل تامین است .”برقراری امنیت و آسایش”،”برقراری عدالت و مساوات” و نهایتا “تامین معیشت و رفاه مناسب” از طریق توزیع عادلانه منابع کشور .

انتظار ما این است که کاندیداهای برنامه های خود برای تحقق این مطالبات حداقلی را برای فعالان اهل سنت تبیین نمایند.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن