مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

 اهداف حضور پهپادی آمریکا در خلیج فارس

آوای سنت : تحرکات اخیر ارتش آمریکا حکایت از راهبردهای جدیدی دارد که واشنگتن برای افزایش امنیت خلیج فارس و حفاظت از منافع ایالات متحده در برابر تهدیدها اتخاذ کرده است ، اما این بار با فناوری های مدرن و بدون نیاز به عنصر انسانی.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت روز پنجشنبه ، ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ ، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای دریایی آمریکا تأسیس “نیروی ۵۹” را با هدف انجام عملیات در منطقه خلیج فارس اعلام کرد.نیرویی که بر مشارکت ها و اتحادهای منطقه ای تکیه خواهد کرد.فرمانده ستاد نیروهایی آمریکایی گفت:هدف اصلی انجام این کار،افزایش آگاهی ما ازحوزه دریایی و افزایش بازدارندگی است.

این نیروی جدید از هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل دیگری استفاده می کند که نیازی به دخالت انسان ندارند ،ماموریت آن، تقویت بازدارندگی و فعال سازی نظارت در محدوده کار ناوگان پنجم ایالات متحده است.پایگاه آن در بحرین است و محدوده آبی خلیج فارس ، خلیج عمان ، دریای سرخ و بخش هایی از اقیانوس هندرا پوشش می دهد

تیم هاکینز،سخنگوی ناوگان به فرانس پرس گفت که این نیرو برای ادغام سریع سیستم های بدون سرنشین از راه دور و هوش مصنوعی با عملیات دریایی در منطقه ناوگان پنجم اختصاص داده شده است.

وی افزود ، وقتی از ادغام سیستم های جدید بدون سرنشین صحبت می کنیم ، در مورد سیستم هایی صحبت می کنیم که می توانند در زیر آب ، روی و بالای آب استفاده شوند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، نیروی جدید متشکل از تیمی از اپراتورهای حرفه ای و دارای شناخت عمیق از منطقه و همچنین متخصصان مدیریت سیستم های هوایی بدون سرنشین،متخصصان الکترونیک وهوش مصنوعی و متخصصان نیروی دریایی است.ناخدا مایکل دبراسور ، به عنوان فرمانده نیروی جدید منصوب شد.

در این زمینه ،دکتر حسین قاسم الیاسری ،پژوهشگر جغرافیای سیاسی و محقق در امور خلیج فارس می گوید که استفاده گروه های مسلح از هواپیماهای بدون سرنشین و گسترش حملات آنها در بسیاری از مناطق خاورمیانه  بهانه آمریکا برای  اجرای طرح قدرت جدید کنترل از راه دور، نه فقط در منطقه خلیج فارس بلکه در مناطق وسیع تر  است.

الیاسری در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت: ایالات متحده به فکر خروج همه نیروهای خود از خاورمیانه است و این پروژه باید جایگزینی برای نیروهای نظامی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ،هوشمند باشد.سیستم های الکترونیکی و سایر وسایلی که نیازی به عنصر انسانی ندارند،با یگان دریایی ناوگان پنجم ایالات متحده ادغام شده است.

او معتقد است که هدف تقویت بازدارندگی به ویژه در منطقه خلیج فارس است که شاهد تنش های مداوم می باشد، به ویژه پس از توقف مذاکرات هسته ای ایران و اتهام عناصر مرتبط با ایران به دست داشتن در حملات اخیر به کشتی ها در خلیج فارس ، حمایت مستمر از حوثی ها و تهدید ناوبری در تنگه باب المندب.

الیاسری خاطر نشان می کند که اتکای نیروی دریایی آمریکا در این پروژه به مشارکت های منطقه ای و اتحاد با برخی از کشورهای منطقه است تا با این پروژه از کشورهای حوزه خلیج فارس که با آمریکا هم پیمان هستند،حمایت کند. الیاسری گفت : اجرای این پروژه  نمی تواند حفاظت از منافع آمریکا را تضمین کند ، زیرا طرف مقابل هم استراتژی خود را برای مقابله با این نیرو توسعه می دهد.

وی در مورد اهداف آمریکا از راه اندازی این نیرو می گوید: واشنگتن به خوبی از اهمیت منطقه به عنوان مرکز درگیری ها و رقابت های منطقه ای و مرکز اجرای عملیات سری در دریا و قاچاق سلاح و مواد مخدر از این مسیر آشناست.

نیروی دریایی ایالات متحده به منظور شناسایی هوایی و دریایی برای تعیین محل فعالیت دشمن در آبهای سرزمینی و انجام بازدارندگی لازم،سیستم هماهنگ هواپیماهای بدون سرنشین ، کشتی ها و زیردریایی های کنترل از راه دور را توسعه می دهد.

به نوشته روزنامه “فرونتیر پست” این نیرو وظایف قابل توجهی در زمینه مبارزه با تروریسم در آبهای سرزمینی دارد ، با تمرکز ویژه بر فعالیت های ایران در خلیج عمان و دریای خزر ، علاوه برآن، نظارت بر تحرکات ضد آمریکایی چین در منطقه و بخشهای غربی اقیانوس هند از دیگر اهداف این طرح است.

بر اساس گزارشات دریافتی، دولت ایالات متحده به دنبال جلوگیری از افزایش فعالیتهای چین در اقیانوس هند،از جمله انجام ماموریت های پنهان زیردریایی است ،به همین دلیل نقش نیروی ۵۹ به تدریج افزایش می یابد تا کل اقیانوس هند و اقیانوس آرام را برای مقابله با تهدید چین یا هرگونه درگیری مسلحانه که ممکن است منطقه در آینده شاهد آن باشد پوشش دهد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن