مقالات و یادداشت ها

اهمیت مذاکرات وین و توافق هسته ای

آوای سنت : انتظار می رود مرحله دوم دور جدید مذاکرات بین آمریکا و ایران با حضور تمامی اعضا یعنی انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران برگزار شود. طرف های شرکت کننده در حال بررسی بازگشت ایالات متحده به توافق و چگونگی تضمین اجرای موثر و کامل این توافق هستند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،همه می دانند که  انگیزه آمریکا در وهله اول استفاده از پرونده هسته ای برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی و رسانه ای است.آمریکا از آن به عنوان برگ برنده ای برای تحت فشار قرار دادن متحدان ایران استفاده می کند، تا قبض منافع انباشته آن توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت شود.

همه شواهد حاکی از آن است که پرونده ایران در انتهای خود قرار دارد و بحث تغییر یا اصلاح برخی از بندها فقط بازی آمریکاست. زیرا الغای این پرونده هدف واقعی آمریکاست، اما موانعی وجود دارد که مانع این امر می شود که شاید مهمترین آنها موضع مخالفت اروپا باشد . دیدارهای اخیر برخی از طرف های اروپایی و حتی موضع فرانسه این نگاه را تایید کند،اما مواضع روسیه و چین محکم‌تر و امتناع‌کننده‌تر است، زیرا موضوع فراتر از پرونده هسته‌ای است و هر یک از طرفین می‌خواهند ضربه دردناکی به دیگری وارد کنند، چه از طریق این پرونده و چه از طریق پرونده‌های دیگر.

اگر توافق هسته ای ملغی شود، عواقب آن چیست؟ در این صورت صحنه پیچیده تر از قبل خواهد شد و اثرات منفی آن بر همه به ویژه متحدان ایران خواهد بود.زیرا آنها به خوبی می‌دانند که آمریکا در این مرحله کوتاه نخواهد آمد، بلکه فضایی را فراهم می کند تا از پرونده‌های دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

ترس از بهای این درگیری ملتهب چیست، چگونه در منطقه منعکس خواهد شد؟ منطقه ای که در بحبوحه جنگ قدرت بزرگ زندگی می کند.

برخی تصور می کنند که  الغای این توافق که یک اشتباه محاسباتی است  به ایران آسیب می زند. اما جمهوری اسلامی امروز در موقعیت قویتری نسبت به گذشته قرار دارد.

ایران توانایی بالا و کارایی همیشگی خود را در سخت ترین شرایط به اثبات رسانده و بزرگ ترین توطئه های جهانی علیه خود را با درایت و عقلانیت خنثی کرده است که بسیاری از قدرتها از مقابله با آن عاجز بودند و به همین دلیل سدی باقی ماند که یکی پس از دیگری نقشه های آنها را خنثی کرد.

همچنین ایران متحدانی دارد که اجازه نمی دهند  این موضوع بی پاسخ بماند و اجازه نمی دهند ایران در صحنه تنها بماند و طعمه آسانی برای آمریکا باشد. و در صورت لزوم روسیه بنا بر مقتضیات مرحله بیش از این کوتاه نخواهد آمد و نقش آن در سوریه بهترین گواه است.

آمریکا به برخی دستاوردهای سیاسی و مادی دست خواهد یافت. اما در آن سوی سکه، ضررهایش بی شمار است. زیرا متحدان جدیدی را از دست خواهد داد، همانطور که دیروز ترکیه و آلمان را از دست داد، فردا هم متحدان دیگری را از دست می دهد. زیرا سیاست این کشور در عصر جدید توسط اکثر کشورهای جهان که در تلاش برای مهار بحران‌های تهدید کننده صلح و امنیت جهانی هستند، مردود است و آمریکا برخلاف این گرایش به سوی بحران‌آفرینی پیش می‌رود.

اهمیت مذاکرات وین همانطور که قبلاً گفتیم در دایره دستیابی به دستاوردهای صرفاً رسانه ای و سیاسی باقی می ماند،بنابراین دور از ذهن است که این مذاکرات منتج به راه حل یا توافقی شود که به بحث جاری در مورد پرونده ایران پایان دهد.زیرا این کشورها تلاش خود را برای دستیابی به آخرین فناوریها و سلاح های پیشرفته با توجه به تشدید درگیری ها و اختلافات بین کشورهای بزرگ متوقف نخواهند کرد.

امید طرف‌های شرکت‌کننده یا حتی سایر کشورهای جامعه بین‌المللی، تدوین نقشه راه برای حل مشکل پرونده ایرانی است. زیرا اگر این گونه نباشد عواقب آن برای همه فاجعه بار خواهد بود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن