مقالات و یادداشت ها

ایران در دستور کار دولت جدید اسرائیل

یادداشتی از صالح النعامي

آوای سنت : بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر دولت جدید اسرائیل در سخنرانی خود هنگام ادای سوگند اعضای دولتش در پارلمان این رژیم اعلام کرد که مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای،اولویت اصلی ائتلاف حاکم اوست.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این خبر تعجب آور نیست،زیرا دولت های متوالی به ریاست نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ سکان اسرائیل را بر عهده داشتند ،برنامه هسته ای ایران را یک تهدید می دانستند.

دلیل این کار فقط ترس از استفاده تهران از سلاح های هسته ای علیه تل آویو نبود بلکه به این دلیل است که دستیابی ایران به سلاح های هسته ای به متحدانش در منطقه چتر دفاعی می دهد که توانایی اسرائیل برای هدف قرار دادن آنها را کاهش می دهد.

نتانیاهو همچنین معتقد است که اجازه دادن به ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای، موجب راه اندازی مسابقه هسته‌ای درمنطقه‌ای می شود و دیگرکشورهای منطقه بهانه ای برای توسعه قابلیت‌های اتمی پیدا می کنند،در نتیجه اسرائیل یکی از مهمترین ارکان برتری خود را در قبال جهان عرب از دست می دهد.

علاوه بر عوامل استراتژیک،نتانیاهو برای میراث شخصی خود به عنوان یک رهبر اهمیت زیادی قائل است،زیرا او همواره اعلام کرده که تلاش خواهد کرد تا یهودیان را از خطرات تسلیحات هسته‌ای ایران در امان نگه دارد، همانطور که وینستون چرچیل، نخست‌وزیر سابق بریتانیا اروپا را ازخطر نازیسم در امان نگه داشت.

علاوه بر این، نتانیاهو در حال حاضر علاقه مند به اجرای یک دستور کار امنیتی در اسرائیل است تا از میزان علاقه به پرونده های فسادی که در حال حاضر در آن محاکمه می شود، بکاهد زیرا این پرونده می تواند منجر به حبس طولانی مدت وی شود.

علیرغم موارد فوق، برخی تحولات منفی وجود داشته است که موانع بسیاری را در مقابل تلاش های اسرائیل برای خنثی کردن برنامه هسته ای ایران قرار می دهد که برخی از این تحولات توسط شخص نتانیاهو ایجاد شده است.

اگر چه ممکن است نتانیاهو این را نپذیرد، اما بسیاری از رهبران سیاسی و امنیتی اسرائیل بر این باورند که او در دوران تصدی خود به عنوان رئیس دولت قبلی،زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را متقاعد کرد از توافق هسته ای امضا شده توسط ایران وقدرت های بزرگ خارج شود،مرتکب یک اشتباه استراتژیک شده است..

خروج آمریکا از توافق و مجموعه تحریم‌های حداکثری اعمال شده توسط دولت ترامپ با تشویق نتانیاهو این فرصت را به ایران داد تا خود را از محدودیت‌های توافق ۲۰۱۵ رهایی بخشد و سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد افزایش و قابلیت های فنی لازم به ویژه سانتریفیوژهای پیشرفته را توسعه دهد.

اگرچه موساد صدها عملیات محرمانه را علیه برنامه هسته‌ای ایران در دوران دولت‌های نتانیاهو و بنت لاپید انجام داد، از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای،حملات سایبری با هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران، و انفجارهایی که به تأسیسات نظامی-صنعتی در اعماق ایران اصابت کرد اما موفق نشد ایران را مجبور به عقب نشینی از توسعه بیشتر برنامه هسته ای خود کند.

در عین حال، ترکیب دولت جدید،ماهیت توازن قوا در آن، و واگرایی برنامه‌های حاکم بر جهت‌گیری احزاب آن به نتانیاهو کمک نمی‌کند تا الزامات مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را برآورده کند.

در حالی که مقابله با برنامه هسته ای ایران اولویت اصلی نتانیاهو است، شرکای او در دولت که نمایندگان راست مذهبی هستند اصرار دارند که اسرائیل باید حداکثر انرژی خود را برای حل مناقشه با مردم فلسطین از طریق گسترش شهرک سازی، ریشه یابی یهودیت و الحاق اراضی و آسیب رساندن به توانایی فلسطینی ها برای ادامه مقاومت.سرمایه گذاری کند.

درست است که نمایندگان راست مذهبی در دولت نتانیاهو با سیاست‌های او در جهت خنثی کردن برنامه هسته‌ای ایران مخالفت نخواهند کرد.اما اجازه نخواهند داد که رویارویی با ایران به قیمت طرح حل مناقشه با مردم فلسطین تمام شود.

شبکه تلویزیونی رسمی اسرائیل«کان» اخیرا فاش کرد که دولت جو بایدن،رئیس جمهور آمریکا به نتانیاهو اطلاع داده است که هرگونه اقدام دولت جدیدش با هدف الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری یا تغییر وضعیت موجود در مسجد الاقصی، بر تمایل واشنگتن درزمینه همکاری با تل آویو و رویارویی هسته ای تهران تأثیر خواهد گذاشت.

اما حتی اگر دولت جدید قصد الحاق بخش هایی از کرانه باختری را نداشته باشد و وضعیت موجود در الاقصی را به طور قابل توجهی تغییر ندهد، اجرای توافقات بین نتانیاهو و شرکای او در جناح راست مذهبی که بر اساس آن دولت جدید تشکیل شد، توانایی اسرائیل در مقابله با هسته ای ایران را کاهش می دهد.

وزیر جدید امنیت ملی دستور تیراندازی را به گونه ای تغییر داد که به پلیس اشغالگر اجازه می دهد هدف خود را علیه فلسطینیان گسترش دهد،اجرای این طرح همراه با ایجاد وخامت بیشتر در شرایط نگهداری زندانیان در زندانهای اشغالی خواهد بود، اوضاع امنیتی در کرانه باختری و اسرائیل  به گونه ای شعله ور می شود که احتمال پیوستن غزه و فلسطینی های داخل آن را افزایش می دهد.

این امر توانایی ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل را برای رویارویی با چالش های خارجی به ویژه برنامه هسته ای ایران کاهش می دهد.

در عین حال، فوران رویارویی بین اسرائیل و فلسطینی ها و مظاهر ناشی از هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی در مقیاس وسیع،جایگاه بین المللی اسرائیل را تحت تأثیر قرار خواهد داد.این امر توانایی تصمیم گیرندگان در تل آویو را برای جلب حمایت بین المللی به ویژه کشورهای غربی از سیاست های خود در قبال ایران کاهش می دهد.

علاوه بر این،هرچندکاهش شانس دستیابی به توافق میان تهران و غرب، به همگرایی مواضع آمریکا و اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران به ویژه پس از تشدید همکاری‌های نظامی مسکو و تهران منجر شده است،اما هنوز اختلافات اساسی در زمینه مداخله نظامی برای خنثی کردن پروژه اتمی ایران آنها را از هم جدا می کند.

اسرائیل اعلام می کند که باید از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کرد تا به کشوری در آستانه توانایی های هسته ای تبدیل نشود.از سوی دیگر، ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که تنها برای جلوگیری از تولید سلاح هسته ای متعهد به اقدام نظامی علیه ایران است،این یعنی ایالات متحده تبدیل شدن ایران به کشوری در آستانه توانمندی های هسته ای را توجیهی برای حمله نظامی به خود نمی داند.

یک واقعیت پیچیده این است که اسرائیل به تنهایی و بدون حمایت نظامی و سیاسی ایالات متحده،نمی تواند برنامه هسته ای ایران را با ابزار نظامی از بین ببرد.ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق و تامیر پاردو،رئیس سابق موساد،اذعان کردند که توانایی‌ها و منابع اسرائیل اجازه نمی‌دهد تا این رژیم ضربه مهلکی به پروژه هسته‌ای ایران وارد کند.

اگر رهبران نظامی اسرائیل اذعان می کنند که اسرائیل به تنهایی نمی تواند تاسیسات هسته ای ایران را نابود کند،نتانیاهو نمی تواند تصمیمی در داخل دولت برای انجام حمله نظامی به هسته ای ایران اتخاذ کند.همانطور که مایر داگان،رئیس سابق موساد فاش کرد،نتانیاهو در سال ۲۰۱۰ تلاش کرد تصمیمی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران اتخاذ کند، اما مخالفت رئیس ستاد ارتش،گابی اشکنازی، و شخص داگان مانع از آن شد.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که اسرائیل، تحت رهبری نتانیاهو، از یک سو به اجرای عملیات مخفیانه با هدف اخلال در برنامه هسته ای ایران ادامه دهد و از سوی دیگر، تلاش های سیاسی و دیپلماتیک را برای متقاعد کردن آمریکا و اروپا با هدف تحمیل تحریم‌ها بیشتر کند زیرا او معتقد است با این دو اقدام خود می‌تواند توانایی تهران را برای ادامه تعهد به توسعه برنامه هسته‌ای کاهش دهد.

با این حال،موفقیت این تلاش ها به توانایی نتانیاهو برای متقاعد کردن شرکای دولتی خود، نمایندگان راست مذهبی،برای جلوگیری از تشدید تنش در فلسطین بستگی دارد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن