مقالات و یادداشت ها

بازی خطرناک بایدن با ایران و عربستان

 آوای سنت : دولت بایدن در حال انجام یک بازی مخاطره آمیز با عربستان سعودی و ایران است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،یک مقام سابق آمریکایی نسبت به عواقب سیاست واشنگتن در قبال ریاض و تهران هشدار داد و گفت:دولت جو بایدن در حال انجام بازی مخاطره آمیزی با عربستان سعودی و ایران است.

این اظهارات در مقاله ای توسط لارنس هاس، محقق شورای روابط خارجی و یکی از مقامات سابق کاخ سفید در روزنامه آمریکایی “The Hill” منتشر شده است.

هاس گفت که ریاض همچنان می‌خواهد از بایدن اطمینان حاصل کند که یک شریک قابل اعتماد در برابر گسترش فعالیت های منطقه‌ای ایران است.

در همین حال مقامات آمریکایی و ایران اخیراً به امید احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ در دوحه دیدار کردند.وی افزود: توافق هسته‌ای با آنچه که عربستان سعودی می‌خواهد در درازمدت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، در تضاد است.

هاس خاطرنشان کرد که واشنگتن با معادله دشواری مواجه است. این کشور از یک طرف می خواهد به دولت،رهبرکشورهای عربی که به دنبال مهار ایران هستند، اطمینان دهد و در عین حال می خواهد به یک توافق هسته ای موقت با تهران دست یابد.

به گفته این محقق آمریکایی، بزرگترین خطر برای ایالات متحده این است که با ناکامی در احیای توافق هسته ای و دامن زدن به هراس بیشتر در ریاض که ممکن است آنها را وادار به تجدید نظر در وابستگی خود به واشنگتن برای امنیت منطقه کند،کل معادله را از دست بدهد.

هاس خاطرنشان کرد که بایدن با صحنه ای فوق العاده پیچیده ای روبرو است. امری که او را مجبور کرد از تعهدات خود در پرونده حقوق بشری عربستان سعودی صرف نظر کند، او امیدوار است که عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس را متقاعد کند که تولید نفت را برای کاهش قیمت در بازار جهانی افزایش دهند.

روزنامه سعودی الریاض اخیراً در سرمقاله ای نوشت که دولت بایدن باید ثابت کند که علاقه اش به کشورهای حاشیه خلیج فارس فقط به دلیل شرایطی نیست که نیازش به نفت این کشورها،این شرایط را به وجود است و اینکه باید با اقدامات خود ثابت کند که همچنان به امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس پایبند است.

هاس معتقد است که تعهد بایدن به احیای توافق هسته ای مشکل ساز است. زیرا فعالیت هسته ای ایران را محدود نخواهد کرد و تلاش‌های او برای بازگرداندن روابط با ریاض را که برای منافع استراتژیک ایالات متحده اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است،تضعیف می کند.

بایدن در این ماه سفر خود به خاورمیانه را آغاز خواهد کرد،این سفر ازاسرائیل و سرزمین های فلسطینی آغاز می شود.

بایدن سپس در ۱۵ تا ۱۶ ژوئیه به عربستان سعودی می رود. جایی که او در نشستی که در جده با حضور رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و عراق برگزار می شود،شرکت خواهد کرد.

گزارش های مطبوعات آمریکا می گویند که هدف اصلی سفر بایدن متقاعد کردن کشورهای نفت خیز خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات، برای افزایش تولید نفت خام است که قیمت آن در نتیجه جنگ روسیه با اوکراین به شدت افزایش یافته است.

تورم و افزایش قیمت انرژی در ایالات متحده، قبل ازبرگزاری انتخابات مهم پارلمانی،محبوبیت رئیس جمهور دموکرات را تهدید می کند.

 اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن