مقالات و یادداشت ها

با مردم صادق باشید

عبداله مرادی

آوای سنت : ” یکی از دلایل کاهش آمار در حوزه بستری می‌تواند تغییر دستورالعمل‌های بستری کردن بیماران کرونایی باشد. اعلام چنین اخباری بدون پشتوانه علمی هم تلاشهای دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان را زیر سوال می برد و هم اعتماد مردم را نسبت به دیگر اخباری که منتشر می شودسلب می‌کند.عدم صداقت با مردم آنها را در همراهی و اجرای طرح ها بی انگیزه می‌کند. ”

اواسط دهه هشتاد پدرم در یکی از مدارس ابتدایی حاشیه شهر کرمانشاه معلم بود.ایشان تعریف می‌کرد: بچه ها به اقتضای سن و سالشان شلوغ می کردند.

مدیر مدرسه یک روز سرکلاس آمد و بچه ها را با کامپیوتری که تازه به مدرسه داده بودند تهدید کرد و گفت:« اگر شلوغ کنید، دستتان را می دهم این کامپیوتر بخورد!» یکی از بچه‌های کلاس بلند شد و گفت: آقا اجازه؟! این چه حرفی‌است که می زنید. مگر کامپیوتر گاز می گیرد؟!

متاسفانه این مدیر مدرسه چون شاید خودش اولین بار بود که با کامپیوتر کار کرده بود یا اصلا از نزدیک دیده بود فکر می‌کرد بچه ها هم باید به سن او برسند با کامپیوتر آشنا شوند و می‌تواند از این وسیله که خودش قبل از این چنین تصوری از آن داشته برای ترساندن بچه‌ها استفاده کند.

امروزه به واسطه شبکه‌های اجتماعی، جامعه پیش از مدیران و ما رسانه‌ای ها به منابع علمی و تخصصی در هرزمینه‌ای دسترسی پیدا میکنند.
در زمان شیوع بیماری کرونا مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی به وسیله پزشکان و متخصصین به اطلاعاتی دقیق در خصوص این بیماری دست پیدا کردند. به استثنای برخی موارد که با عقل و منطق هم جور نمی‌آید و بخش زیادی از مردم اهمیتی برای آن قائل نیستند.

محتوای این شبکه ها اطلاعات خوبی در خصوص پیشگیری از انتقال، تغذیه و چگونگی برخورد با بیماران کرونایی و مراقبت‌های زمان درگیری و حتی پس از بهبود را دربر دارد.

◽️این روزها از مدیران اخباری می شنویم که یا از میزان آگاهی مردم اطلاع ندارند یا سطح اطلاعات و باورهای خودشان در این حد است و یا مردم را ناآگاه فرض کرده اند.

هنوز یک هفته از محدودیت‌های کرونایی نگذشته است که فرماندار کرمانشاه اعلام می‌کند: «محدودیت‌ها میزان مرگ و میر را در کرمانشاه کاهش داده است». یا استانداری کرمانشاه اعلام می کند:« طی این محدودیت‌ها آمار بستری از ۱۲۶۰ نفر به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است »و…

واقعا اطلاع ندارید که اعمال این محدودیت ها اگر اثر داشته باشد بعد از دو هفته بر روی آمار مبتلایان و طی یک ماه بر تعداد مرگ‌ها تاثیر خود را نشان می دهد؟

با آمدن کیت‌های تشخیص سریع کرونا و بالارفتن آمار به واسطه تلاشها در زمینه بیماریابی باید بگوئیم پایان محدودیت‌ها باعث بالا رفتن آمار شده است؟!

با اعلام این چنین اخباری شاید سعی در تشویق و ترغیب مردم در تداوم محدودیت‌ها دارید اما بدانید که دوران تک صدایی رادیو تلویزیون و رسانه‌های دولتی به سر آمده است و با شنیدن چنین اخباری از رسانه‌های دولتی آخرین کورسوهای اعتماد به این رسانه‌ها از بین خواهدرفت.

کاهش آمار بستری‌ در بیمارستان‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از دلایل کاهش آمار در حوزه بستری می‌تواند تغییر دستورالعمل‌های بستری کردن بیماران کرونایی باشد. اعلام چنین اخباری بدون پشتوانه علمی هم تلاشهای دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان را زیر سوال می برد و هم اعتماد مردم را نسبت به دیگر اخباری که از سوی شما منتشر می شودسلب می‌کند.عدم صداقت با مردم آنها را در همراهی و اجرای طرح ها بی انگیزه می‌کند.

عبداله مرادی
مدیر مسئول گروه رسانه‌ای میلکان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن