مقالات و یادداشت ها

برنامه‌ریزی برای رمضان

آوای سنت : راهکارهای زیبا و مفید برای استفاده بهینه از رمضان:

١- از هم‌اکنون‌ به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پس از ماه مبارک رمضان بهتر از آغاز و اثنای آن باشید.

٢- تنها پنج هدفی که می‌خواهید در رمضان به آن برسید مشخص کنید انتظار نداشته باشید یکباره از هر نظر پیشرفت کنید.

٣- کار جمعی از جمله عبادات جمعی برای انسان آسان‌تر است پس به دنبال مجموعه‌ای باشید که فعالیت‌های رمضانی خود اعم از عبادی یا گروهی را با آنان انجام دهید.

۴- ثابت شده است رسیدن به اهداف مکتوب آسان‌تر از رسیدن به اهداف ذهنی است پس اهدافی را که می‌خواهید در رمضان به آن برسید حتما یادداشت کنید.

۵- هر کس نیت کار نیک داشته باشد و آن را انجام دهد خداوند ده حسنه برایش می‌نویسد و هر کس کار نیکی را نیت کند اما انجام ندهد خداوند یک حسنه‌ی کامل برایش می‌نویسد. پس اراده‌ی خود را در رمضان بالا ببرید زیرا در هر حال شما سود کرده‌اید.

۶- ثابت شده است اهدافی که قابل قیاس و اندازه‌گیری باشند بیشتر از اهداف کلی تحقق می‌یابد. به عنوان مثال در برنامه‌ی خود ننویسید تلاش خواهم کرد در رمضان قرآن زیاد بخوانم بلکه بنویسید سه ختم خواهم داشت.

٧- جدول روزانه‌ای تنظیم کنید و ساعت بیداری را در آن مشخص کنید و به آن پایبند باشد. ساعت خواب را ننویسید یعنی تا زمانی که احساس خواب نمی‌کنید دراز نکشید.

٨- فرصتی را برای خلوت با قرآن در نظر بگیرید و هیچ وقت آن را ترک نکنید.

٩- یک و حداکثر دو برنامه‌ی تلوزیونی مفید انتخاب کنید و بقیه را ترک کنید و اگر برایتان مهم است تکرار آن را بعد از رمضان مشاهده کنید.

١٠- برای تراویح به یک مسجد بروید به ویژه مسجدی که قرآن را به طور کامل در تراویح ختم می‌کنند.

١١- بخش معینی از قرآن را برای حفظ و بخشی را نیز برای تلاوت در نظر بگیرید؛ اگر برای هر کدام مصحف جداگانه‌ای داشته باشید بهتر است؛ مشابه هم باشند اشکالی ندارد.

١٢- در رابطه با قرآن سه کار انجام دهید:
الف) بخش معینی را برای حفظ اختصاص دهید؛
ب) بخش بیشتری را برای تلاوت؛
ج) سوره‌های که بیشتر آنها را می‌خوانید برای تفسیر.

١٣- پیش از فرارسیدن رمضان برنامه‌ را بنویسید و چندین بار آن را مرور کنید تا با نیت و اخلاص بهتری به استقبال رمضان بروید.

١۴- برخی بر این باورند که مهم کمیت تلاوت قرآن است و برخی برای فهم و تدبر آن ارزش بیشتری قائلند؛ پیشنهاد می‌کنم هر دو را با هم جمع کنید به طوری که یک چهارم وقت قرآنی خود را به تفسیر اختصاص دهید.

١۵- اگر قرار باشد شخص بخشنده‌ای را ملاقات کنید حتماً‌ می‌دانید از او چه درخواست خواهید کرد؛ [بهترین وصف و مثال از آن خداست] پس دعاهای خود را مشخص کنید خداوند بنده‌ی مُصِر‌ را دوست دارد.

١۶- خواب و تلوزیون فرصت زیبای رمضان را به شدت تباه می‌کنند؛ برای هر کدام از این دو ساعاتی را مشخص کنید و بیشتر از آن به این دو مشغول نشوید. فرصت رمضان به سرعت می‌رود و کسی که آن را از دست دهد زیان کرده است.

١٧- بزرگ‌ترین علت شکست عدم اراده برای برنامه‌ریزی است؛ پیش از رمضان دو ساعت را به نوشتن برنامه‌ی رمضانی خود اختصاص دهید و تلاش کنید هر هدفی که می‌نویسید قابل قیاس و اندازه‌گیری باشد.

١٨- برخی به رمضان به عنوان فرصتی برای خوردن بهتر و تماشای سریال‌ها و مسابقات مختلف نگاه می‌کنند؛ تصمیم بگیرید تا چه اندازه‌ می‌توانید این ایده را تغییر دهید.

١٩- عمر -رضی الله عنه- می‌فرماید: من چندان به اجابت دعا فکر نمی‌کنم که به دعا فکر می‌کنم؛ پس برای دعا برنامه‌ریزی کنید و آن را به چند قسمت تقسیم کنید: دعا برای خود، برای خانواده، برای دوستان و آشنایان و برای امت. به امید آن که خدای متعال عبادات ما را قبول درگاهش بفرماید./اصلاح وب

✍️نویسنده: دکتر طارق سویدان دعوتگر مشهور اسلام

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن