مقالات و یادداشت ها

تجارب ارزنده این روزهای سرد !

آوای سنت : گستره وسیع سرما و بوران در مناطق مختلف کشور در هفته اخیر ،بسیاری از مردم و مسئولان کشور را غافلگیر کرده است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، در هفته اخیر بالغ بر ۲۷ استان کشور با پدیده برودت هوا و دمای هوای زیر صفر درجه دست به گریبان بوده اند.بر اساس اعلام وزارت نیرو ،سرمای بی سابقه هوا در روزهای اخیر باعث یخ زدن دریاچه های سه سد مهم کشور شده است.

دمای هوای ۲۰ مرکز استان نیز در چند روز گذشته پایین صفر درجه بود.این شرایط، مصرف روزانه گاز در ایران را به رقم بی سابقه ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسانده است.

بر اساس اعلام مدیران شرکت گاز ایران،در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد خانوارهای ایرانی برای گرم کردن منازل خود از گاز طبیعی استفاده می کنند.این رقم در سطح جهانی بی سابقه بوده و باعث شده است یکی از بزرگترین و گسترده ترین شبکه  های گاز رسانی داخلی در جهان در ایران ایجاد گردد.

بر اساس آمار شرکت بریتیش پترولیوم، مصرف گاز طبیعی در ایران از میزان مصرف آن در ۳۰ کشور اروپایی بیشتر است.بر اساس یک گزارش دیگر، سالانه حدود ۹۰ درصد تولید گاز ایران ،صرف مصارف داخلی شده و فقط ده درصد آن صادر می شود.این ارقام گستره عظیم گازرسانی در ایران را نشان می دهد.

در دهه های گذشته دولتهای وقت ایران بر اساس یک نگاه راهبردی تصمیم گرفتند با عنایت به مشکلات صادرات گاز به سایر کشور ها و با هدف کاهش مصرف نفت در داخل کشور،شبکه گاز رسانی را در داخل کشور گسترش دادند.این اقدام باعث نقش پررنگ گاز در تامین انرژی مورد نیاز برای منازل ما ایرانی ها شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولت رئیس جمهور امروز بصورت سرزده از مرکز راهبردی شرکت گاز ایران،بازدید داشته و در جمع مدیران سخنرانی کرد.آیت الله رئیسی در سخنان خود در جمع مسئولان شرکت گاز بر دو نکته اساسی تاکید کرد:

  • باید برای ذخیره سازی نفت و گاز مورد نیاز مردم برای فصول سرد سال از قبل برنامه ریزی شود.
  • تعطیل کردن ادارات و مراکز آموزشی راهکار مناسبی برای مدیریت بحران گاز نیست.

یکی از اشتباهات راهبردی دولتهای قبلی در ایران، عدم برنامه ریزی مناسب برای ذخیره سازی نفت و گاز مورد نیاز مردم در فصول قبل از زمستان است.

در دولتهای گذشته شرکت ذخیره سازی انرژی منحل شده و اصل و ضرورت ذخیره سازی برای فصول سرد به فراموشی سپرده شد. این اقدام نشان دهنده فقدان نگاه راهبردی در نزد مدیران وقت کشور بوده است.

در زمینه مدیریت بحران در این ایام نیز (علی رغم ضرورتهای قدردانی از تلاش های انجام شده برای حفظ پایداری گاز منازل)، باید قبول کرد که یک ذهنیت کاملا اشتباه در مخیله مدیران ما جای گرفته است.

بر اساس این ذهنیت، نخستین راهکار مدیرات بحران در مواقعی مانند افزایش مصرف گاز یا آلودگی هوای کلان شهرها، اعلام تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی است.

اعلام تعطیلی فعالیت های جاری اداری و اقتصادی در کشور ، خسارتهای قابل توجهی را بر اقتصاد کلان تحمیل می کند.به بیانی صریح تر اعلام تعطیلی کشور در این گونه مواقع ،به نوعی انتخاب بین بد و بدتر است.

حالت بد در این گونه مواقع، مضرات اقتصادی اعلام تعطیلی و حالت بدتر قطع گاز منازل شهروندان ایرانی است.بنظر می رسد مدیران کلان کشور در غالب مواقع ، گزینه بد را انتخاب کرده و با این اقدام، حداقل آرامش منازل شهروندان را تضمین می نمایند.

باید قبول کرد در حالت استانداردِ مدیریت بحران، در این قبیل ازموارد،باید پیش بینی های راهبردی برای فصول سرد سال و ذخیره سازی حامل های انرژی در ماههای گرمانجام گردد.این مساله در سخنان امروز رئیس جمهور هم مورد تاکید قرار گرفته و امید است با تغییر نگرش مدیران در سالهای آینده شاهد باشیم گه در فصول سرد و وقوع برود تهای این چنینی شاهد اعلام تعطیلی های گسترده در کشور نباشیم.

عملیات برف روبی معابر در سنندج

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن